Звіт науково-практичної конференції “Реалізація закону України «Про вищу освіту» у вищій медичній та фармацевтичній освіті України” за 21-22 травня 2015 року

21–22.05.2015 року на базі НОК «Червона Калина» відбулася Всеукраїнська навчально-наукова конференція з міжнародною участю, присвячена пам’яті ректора члена-кореспондента НАМН України, професора Леоніда Якимовича Ковальчука «Реалізація закону України «Про вищу освіту» у вищій медичній та фармацевтичній освіті України» (з дистанційним під’єднанням ВМ(Ф)НЗ України за допомогою відеоконференц-зв’язку).

Роботу конференції очолили: О.П. Волосовець — заступник директора Департаменту роботи з персоналом, освіти і науки, начальник відділу освіти та науки МОЗ України та ректор ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського МОЗ України», проф. М.М. Корда.

У конференції взяли участь 7 представників МОЗ України, 1 ректор ДВНЗ України, 33 перших проректорів з науково-педагогічної роботи та проректорів з міжнародних зв’язків, проректорів ФПО, 18 начальників навчально-методичних відділів та деканів, 4 іноземних гостей із Канади та Грузії, понад 340 учасників з вищих навчальних закладів України.

За період роботи Всеукраїнської навчально-наукової конференції було проведено 2 пленарних, 6 секційних засідань (І секційне засідання – «Шляхи підвищення стандартів контролю освітньої та медичної(фармацевтичної) освіти в Україні, управління якістю освіти», ІІ секційне засідання – «Новітні підходи та сучасні методики підготовки майбутніх лікарів(провізорів) на теоретичних кафедрах», ІІІ секційне засідання – «Новітні підходи та сучасні методики підготовки, майбутніх лікарів(провізорів) на клінічних кафедрах», ІV секційне засідання –«Досягнення та перспективи системи організації навчального процесу на післядипломному етапі підготовки спеціалістів вищих медичних (фармацевтичному) навчальних закладах України», V секційне засідання –«Актуальні питання створення та удосконалення університетських клінік і лікарень на етапі реформування вищої освіти та системи охорони здоров’я України», VI секційне  засідання – «Навчально-наукові  та  соціально-економічні аспекти автономізації медичних закладів додипломної та післядипломної освіти», а також семінар-нарада перших проректорів (проректорів з науково-педагогічної роботи), завідувачів науково-методичних лабораторій з питань  медичної (фармацевтичної) освіти, семінар-нарада проректорів (деканів) з міжнародних зв’язків, семінар-нарада  фахівців,які відповідають за організацію викладання питань з військової медицини, нарада завідувачів кафедр терапії медичних факультетів і закладів післядипломної освіти МОЗ України. Було заслухано і обговорено понад 170 доповідей і повідомлень, які стосуються різних аспектів реалізації закону України «Про вищу освіту» у вищій медичній та фармацевтичній освіті України.

За результатами конференції було прийнято рішення щодо підвищення рівня організації навчального процесу в медичних, фармацевтичних навчальних закладах України ІІІ–ІV рівнів акредитації відповідно до основних положень закону України «Про вищу освіту».

image001

Конференцію відкриває ректор ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет
імені І.Я. Горбачевського МОЗ України» професор М.М. Корда

image003

Президія навчально-наукової конференції

image006

Заступник директора Департаменту роботи з персоналом, освіти і науки, начальник відділу освіти та науки МОЗ України, чл.‑кор. НАМН України О.П. Волосовець, Ректор ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського МОЗ України» професор М.М. Корда, Директор департаменту охорони  здоров’я Тернопільської ОДА В.М. Курило

image007

Члени президії: А.Є. Горбань – директор Українського центру наукової медичної інформації та патентно-ліцензійної роботи МОЗ України, І.В. Мельник – заступник директора ДУ «Центральний методичний кабінет з вищої медичної освіти МОЗ України», М.Р. Мруга – заступник директора Центру тестування професійної компетентності фахівців з вищою освітою напрямів підготовки «Медицина» і «Фармація»

image009

Іноземні гості конференції з Грузії – професор Заза Бокхуа і професор Какхабер Челідзе

image011

Начальник Української військово-медичної академії полковник медичної служби проф. В.Л. Савицький,

Проректор НМАПО ім. П.Л. Шупика проф. О.К. Толстанов

З вітальними словами до учасників Всеукраїнської навчально-наукової конференції звернулися:

image013

О. П. Волосовець — заступник директора Департаменту роботи з персоналом, освіти і науки, начальник відділу освіти та науки МОЗ України, чл.- кор. НАМН України

image015

В.М. Курило –  директор  департаменту охорони  здоров’я  Тернопiльської  ОДА

image018

Какхабер Челідзе – перший проректор Тбіліського державного медичного університету

image019

Перший проректор ТДМУ ім. І. Горбачевського, професор О.Л. Ковальчук звернувся до учасників конференції від родини члена-кореспондента НАМН України проф. Л.Я. Ковальчука

image021

Життєвий шлях видатного реформатора медичної освіти та охорони здоров’я України, члена-кореспондента НАМН України проф. Л.Я. Ковальчука висвітлив проф. І.Я. Дзюбановський

image025 image024

О. П. Волосовець — заступник директора Департаменту роботи з персоналом, освіти і науки, начальник відділу освіти та науки МОЗ України, чл.- кор. НАМН України виступив з доповіддю про сучасні завдання вищої медичної освіти та кадрового забезпечення реформування галузі

image028

Про шляхи імплементації Закону України «Про вищу освіту» в ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського МОЗ України» доповів ректор університету, професор М.М. Корда

Конференція зібрала представників вузів з усіх областей України

image031 image030

Учасники Всеукраїнської навчально-наукової конференції

image033

Заступник директора центру тестування МОЗ України М.Р. Мруга доповіла про результати аналізу моніторингу якості медичної освіти та удосконалення системи ліцензійних іспитів «Крок-3» в умовах режимів підвищеної готовності та надзвичайної ситуації

image036

І.В. Мельник – заступник директора ДУ «Центральний методичний кабінет з вищої медичної освіти МОЗ України» – доповіла про особливості підготовки навчальної літератури в сучасних умовах

image038

А.Є. Горбань – директор Українського центру наукової медичної інформації та патентно-ліцензійної роботи МОЗ України

image040

Проф. В.Л. Савицький – начальник Української військово-медичної академії, полковник медичної служби окреслив проблеми і шляхи вирішення військово-медичної освіти в Україні на сучасному етапі

image041 image043

Проф. В.Л. Савицький вручає відзнаки Міністерства оборони України представникам вузів, які, незважаючи на складні обставини із закриттям військових кафедр, усе ж розпочали підготовку офіцерів запасу: проректору Івано-Франківського національного медичного університету проф. А.М. Ерстенюк та проф. С.М. Білашу з  Української медичної стоматологічної академії

image045

Проректор НМАПО ім. П.Л. Шупика проф. О.К. Толстанов – про тенденції інтеграції систем підготовки та атестації медичних кадрів у світі та в Україні

image048

Фото на пам’ять – буде про що згадати в майбутньому.

image050

image052

 image054

Семінар-нарада перших проректорів (проректорів з науково-педагогічної роботи),  завідувачів  науково-методичних  лабораторій з питань медичної (фармацевтичної) освіти

image056

Учасники семінару-наради перших проректорів (проректорів з науково-педагогічної роботи),  завідувачів  науково-методичних  лабораторій  з  питань  медичної (фармацевтичної) освіти

Семінар-нараду проректорів (деканів) з міжнародних зв’язків проводить директор Державного підприємства «Центр міжнародних програм МОЗ України» Ю.І. Фисун

Учасники семінару-наради проректорів (деканів) з міжнародних зв’язків

Семінар-нарада  фахівців, які  відповідають за організацію  викладання питань з військової медицини

image057

І.В. Мельник – заступник директора ДУ «Центральний методичний кабінет з вищої медичної освіти МОЗ України», начальник кафедри організації медичного забезпечення військ, полковник медичної служби, проф. М.І. Бадюк

image060

Проф. А.А. Гудима, завідувач кафедри медицини катастроф та військової медицини,

доц. В.В. Лотоцький та представник ЦМК МОЗ України

image061

Представники громадської організації «Білі берети» долучилися до обговорення проблем військової медицини в умовах надзвичайних ситуацій

Нарада завідувачів кафедр терапії медичних факультетів і закладів післядипломної освіти МОЗ України

image063

Нараду очолив завідувач кафедри терапії і сімейної медицини Івано-Франківського національного медичного університету проф. Л.В. Глушко

image066

Обговорення методичних підходів до підготовки сучасних фахівців на післядипломному етапі

image067

image069

Ознайомлення з навчально-науковою продукцією видавництва «Укрмедкнига» ДВНЗ «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського МОЗ України»

image072

Проректор з науково-педагогічної роботи ТДМУ проф. А.Г. Шульгай та помічник проректора з науково-педагогічної роботи доц. Г.Я. Загричук обговорюють проблеми імплементації Закону України «Про вищу освіту»

image075 image073

Зустрічі учасників конференції в неформальній обстановці

image078

Ректор ТДМУ ім. І.Я.Горбачевського проф. М.М. Корда підбив підсумки роботи та зачитав проект рішення конференції

 

 

РІШЕННЯ  КОНФЕРЕНЦІЇ

Всеукраїнська науково-практична конференція з міжнародною участю «Реалізація Закону України «Про вищу освіту» у вищий медичній та фармацевтичній освіті України» (присвячена пам’яті ректора, члена-кореспондента НАМН України, професора Леоніда Якимовича Ковальчука) проведена у відповідності до затвердженого заступником Міністра охорони здоров’я України «Реєстру з’їздів, конгресів, симпозіумів та науково-практичних конференцій, які проводитимуться у 2015 році», на базі Державного вищого навчального закладу «Тернопільський державний медичний університет імені І.Я. Горбачевського МОЗ України».

У роботі конференції взяли участь працівники МОЗ України, проректори з науково-педагогічної роботи (перші проректори), завідувачі науково-методичних лабораторій з питань медичної (фармацевтичної) освіти, проректори (декани) з міжнародних зв’язків, фахівці, відповідальні за організацію викладання питань з військової медицини, проректори (декани) факультетів післядипломної освіти вищих медичних (фармацевтичного) навчальних закладів III-IV рівнів акредитації.

За період роботи конференції на 2 пленарних, 6 секційних засіданнях, під час телекомунікаційного зв’язку з учасниками конференції в Україні і з-за кордону, а також на семінарах-нарадах для проректорів з науково-педагогічної роботи (перших проректорів), завідувачів науково-методичних лабораторій з питань медичної (фармацевтичної) освіти, проректорів (деканів) з міжнародних зв’язків, фахівців, відповідальних за організацію викладання питань з військової медицини, було заслухано і обговорено понад 200 доповідей і повідомлень, які стосуються питань реалізації Закону України «Про вищу освіту» у вищий медичній та фармацевтичній освіті України.

Конференція рекомендує:

І. Міністерству охорони здоров’я України:

– Для реалізації державної політики у сфері вищої освіти забезпечувати гармонійну взаємодію національних систем освіти, науки, бізнесу та держави, доступності вищої освіти, незалежності здобуття вищої освіти від політичних партій, громадських і релігійних організацій, наступності процесу здобуття вищої освіти та здійснення міжнародної інтеграції системи вищої освіти України у міжнародний та Європейській освітній простір, за умови збереження і розвитку досягнень та прогресивних традицій національної вищої школи на засадах відкритості формування структури і обсягу освітньої та професійної підготовки фахівців з вищою освітою.

– Розробити програму державної підтримки освітньої, наукової, науково-технічної та інноваційної діяльності університетів, академій, інститутів, коледжів, зокрема шляхом надання пільг із сплати податків, зборів та інших обов’язкових платежів вищим навчальним закладам, що провадять таку діяльність; сприяння здійсненню державно-приватного партнерства у сфері вищої освіти.

– З метою ефективної інтеграції України у світовий науковий та освітянський простір продовжувати процес підвищення якості медичної освіти, що передбачає: удосконалення Національних стандартів освіти як нормативної бази системи вищої медичної освіти, що ґрунтується  на міжнародній  системі  стандартів; удосконалення якості освіти у вищому медичному навчальному закладі та підвищення його інвестиційної привабливості; безперервний фаховий розвиток лікаря.

– Для постійного підвищення якості освіти, модернізації її змісту та форм організації навчально-виховного процесу, при підготовці фахівців з вищою медичною освітою дотримуватись вимог Всесвітньої Федерації медичної освіти (2002) – триплету стандартів поліпшення якості освіти (базова та післядипломна медична освіта, безперервний професійний розвиток лікаря), Докторських директив Європарламенту № 93/16/ЄС від 07.07.1993, Директиви 2005/36 ЄС, підходів і методів атестації випускників, що застосовуються у світі, концепції організації навчання, закладеної у Законі України «Про вищу освіту» (орієнтація на студента та результати навчання), концепції реформування системи підготовки лікарів в Україні.

– Відповідно до політики ВООЗ в Європейському регіоні, мета якої – повна реалізація людьми їх потенціалу здоров’я, та орієнтації системи охорони здоров’я на первинну медичну допомогу на засадах сімейної медицини, ґрунтуючись на оптимально організованій, науково обґрунтованій клінічній практиці та високоефективних медичних технологіях, продовжувати розробку дієвих заходів із суттєвого покращення підготовки фахівця освітньо-кваліфікаційного рівня «спеціаліст» за базовою спеціальністю «лікувальна справа», якому присвоюється кваліфікація «лікар».

– Відповідно до Програми  діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку «Україна – 2020», продовжити формування обсягів державного замовлення на підготовку та підвищення кваліфікації спеціалістів, наукових та науково-педагогічних кадрів відповідно до потреб галузі охорони здоров’я у ВМНЗ, що належать до сфери управління МОЗ; забезпечувати розміщення державного замовлення на підготовку лікарів.

– Для взаємного визнання результатів навчання та дипломів про вищу освіту у рамках спільного європейського освітнього простору продовжити реформування вищих навчальних закладів, ґрунтуючись на кращих зразках Європейської освіти, уніфікованій структурі Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (ЄКТС) із збереженням і розвитком досягнень і передових традицій національної вищої школи.

– У відповідності до Закону України «Про вищу освіту» та постанови Кабінету Міністрів України (від 25.03.2015 № 143 “Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 1996 р. № 992»), зберегти державний розподіл для випускників вищих медичних (фармацевтичного) навчальних закладів, які навчались за кошти державного бюджету.

– Продовжувати удосконалювати систему галузевого рейтингового оцінювання діяльності ВНЗ IV рівня акредитації та закладів післядипломної освіти МОЗ України відповідно до наказу МОЗ України від 22.11.2013 № 1000 «Про рейтингове оцінювання діяльності вищих навчальних закладів IV рівня акредитації та закладів післядипломної освіти МОЗ України».

– Продовжувати роботу моніторингових груп для оцінки якості діяльності ВМ(Ф)НЗ на виконання наказу МОЗ України від 24 жовтня 2012 року № 834 «Про навчально-методичну діяльність вищих медичних та фармацевтичних навчальних закладів I-IV рівнів акредитації».

– Всебічно сприяти втіленню в життя ідеї університетської автономії в академічній, організаційній та фінансовій сферах (Закон України «Про вищу освіту», ст. 3, п. 3).

– Для покращання кадрового забезпечення сфери охорони здоров’я та якості підготовки та використання медичних та фармацевтичних кадрів вважати перспективними такі напрями діяльності:

  • удосконалення підготовки лікарів-інтернів та студентів старших курсів медичних ВНЗ з питань надання невідкладної та медико-психологічної допомоги при надзвичайних станах та у особливий період;
  • удосконалення системи підсумкової та державної атестації – забезпечення прозорості та об’єктивності, упередження можливих корупційних дій;
  • першочергове укомплектування лікарями закладів охорони здоров’я первинної ланки та системи екстреної медичної допомоги;
  • удосконалення системи державного розподілу випускників вищих медичних навчальних закладів з метою забезпечення комплексу кадрових потреб закладів охорони здоров’я у регіонах;
  • поліпшення соціального захисту медичних та фармацевтичних працівників;
  • посилення ролі студентського самоврядування та громадських об’єднань у діяльності вищих медичних та фармацевтичних навчальних закладів;
  • забезпечення взаємодовіри та взаємоповаги між усіма учасниками навчально-виховного процесу;
  • продовження реорганізації структури післядипломної освіти відповідно до Закону України «Про вищу освіту» та Європейських стандартів; запровадження лікарської резидентури зі збереженням таких форм післядипломної підготовки, як інтернатура, спеціалізація та клінічна ординатура;
  • розробка нових положень про інтернатуру, резидентуру, клінічну ординатуру, університетську клініку та лікарню з урахуванням вимог Закону України «Про вищу освіту»;
  • забезпечення оптимізації переліків спеціальностей інтернатури, лікарської резидентури та назв циклів спеціалізацій, відповідних строків навчання, для затвердження окремими нормативно-правовими актами МОЗ України в установленому порядку;
  • удосконалення організації роботи баз стажування лікарів-інтернів та практики для студентів відповідно до наказу МОЗ України від 27.12.2013 № 1145 «Про поліпшення організації роботи баз стажування лікарів-інтернів»;
  • продовження створення навчально-практичних центрів первинної медико-санітарної допомоги як осередків високо кваліфікованого медичного обслуговування населення та організації передових форм підготовки фахівців.
  • розвиток та удосконалення інформаційної системи підтримки єдиної галузевої освітньої мережі у сфері вищої медичної та фармацевтичної освіти відповідно до Наказу МОЗ України від 19.08.2013 № 736 «Про створення інформаційної системи підтримки єдиної галузевої освітньої мережі»;
  • подальша модернізація навчально-методичного забезпечення навчального процесу з розвитком інтерактивних технологій навчання;
  • подальше створення та удосконалення діяльності навчально-методичних тренінгових центрів для практичної підготовки студентів у вищих медичних навчальних закладах та закладах охорони здоров’я;
  • створення центрів дистанційної освіти у всіх вищих медичних навчальних закладах IV рівня акредитації та закладах післядипломної освіти відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України
    № 466 від 25 квітня 2013 року з метою забезпечення безперервного професійного розвитку медичних та фармацевтичних працівників відповідно до потреб закладів охорони здоров’я.

– Підтримувати створення університетських клінік/лікарень відповідно до стандартів Всесвітньої Федерації медичної освіти з підготовки лікарів, сприяти розвитку і модернізації клінічних баз медичних і фармацевтичних вищих і середніх навчальних закладів для поліпшення якості навчального та лікувально-діагностичного процесів у відповідності з європейськими стандартами, сприяти розвитку інфраструктури вищих медичних навчальних закладів у поєднанні з найпотужнішими регіональними лікувальними установами, академічними науково-дослідними інститутами, підприємствами, що виробляють медичну продукцію і ліки.

– Продовжити створення в Україні дієвої системи державного аудиту систем менеджменту якості стандартів ISO 9001:2008. шляхом: 1) розробки та затвердження законодавчих актів, що визначають систему державного контролю та аудиту систем менеджменту якості, положення про державний контроль та державні аудити систем менеджменту якості ISO 9001:2008; 2) створення необхідних ресурсів для впровадження систем менеджменту якості у ВНЗ; 3) розробки політики в галузі освіти, спрямованої на конкуренцію в області якості надання освітніх послуг; 4) створення споживчої  цінності  у користувачів державного аудиту.

– Створити гнучку систему організації й керування інноваційними процесами в системі освіти зі своєю добре розвиненою інфраструктурою, що здійснюватиме фінансову, інформаційну, консалтингову, маркетингову підтримку інноваційних проектів.

– З метою забезпечення стійкого соціально-економічного розвитку держави та підвищення якості вищої освіти розширювати можливості для здобуття вищої освіти та безперервної професійної освіти протягом життя; створювати та забезпечувати рівні умови доступу до вищої освіти, у тому числі шляхом забезпечення осіб з особливими освітніми потребами спеціальним навчально-реабілітаційним супроводом та створення для них вільного доступу до інфраструктури вищого навчального закладу з урахуванням обмежень життєдіяльності, зумовлених станом здоров’я; розробити заходи для надання особам, які навчаються у вищих навчальних закладах, пільг та соціальних гарантій у порядку, встановленому законодавством.

– Забезпечувати гарантії рівних можливостей щодо вибору місця роботи медичних працівників з урахуванням якості здобутої вищої освіти та відповідно до суспільних потреб; утворити прозоре конкурентне середовище працевлаштування випускників медичних ВМ(Ф)НЗ, що дасть змогу ліквідувати корупційну складову; запровадити механізми стимулювання Департаментів охорони здоров’я та лікувально-профілактичних закладів до надання першого робочого місця випускникам ВМ(Ф)НЗ.

– Для забезпечення якісної підготовки фахівців та надання всіх видів медичної допомоги на вторинному і третинному рівнях ввести резидентуру як нову форму спеціалізації лікарів-спеціалістів, що дасть змогу:

  • скоротити кількість лікарських спеціальностей в інтернатурі (за рахунок переведення вузьких та високотехнологічних спеціальностей в резидентуру) для поступової гармонізації кількості спеціальностей з вимогами європейських стандартів (зокрема, директиви Євросоюзу 2005/36/ес);
  • усунути кадровий дефіцит первинного та вторинного рівнів надання медичної допомоги (забезпечити 80-85 % існуючих лікарських посад).

– Змінити функції клінічної ординатури як найвищого рівня в післядипломній освіті, що дасть можливість забезпечити відповідну компетентність лікаря-спеціаліста, пріоритетне право на зайняття посади завідуючого відділенням (підрозділом) у лікувально-профілактичних закладах третинного рівня.

– Сприяти відновленню кафедр військової медицини, додипломного та післядипломного навчання студентів та лікарів основам військово-польових хірургії, травматології, терапії та епідеміології у всіх медичних ВНЗ України.

  1. Центральному методичному кабінету з вищої медичної освіти МОЗ України:

– За погодженням з Національним агентством із забезпечення якості вищої освіти, розробити стандарти для освітньої діяльності, які становлять собою сукупність мінімальних вимог до кадрового, навчально-методичного, матеріально-технічного й інформаційного забезпечення освітнього процесу вищого навчального закладу і наукової установи (Закон України «Про вищу освіту» від 1.07.2014 р. № 1556, стаття 9) та сукупність вимог до змісту та результатів освітньої діяльності вищих навчальних закладів і наукових установ за кожним рівнем вищої освіти у межах кожної спеціальності, які представляють собою стандарт вищої освіти (стаття 10).

– Здійснювати реформування вищої медичної освіти України у світлі уніфікації та гармонізації національних освітніх систем з країнами Європи згідно європейських стандартів.

– У зв’язку з швидким прогресом науки, інформаційних технологій та зміною навчального навантаження науково-педагогічного працівника до
600 годин/навчальний рік, оновити та відкоригувати діючі типові програми з обов’язковим урахуванням національного досвіду вищої медичної школи та потреб галузі охорони здоров’я, провести широке їх обговорення науковою спільнотою вищих медичних навчальних закладів.

– Удосконалити програми до- і післядипломної підготовки лікарів первинної медичної допомоги, програми підготовки медичних сестер, програми підготовки менеджерів у системі охорони здоров’я відповідно до європейської практики.

– Відповідно до визначених у Законі України «Про вищу освіту» (стаття 5) рівнів та ступенів вищої освіти, враховуючи особливості підготовки фахівців у вищих медичних (фармацевтичному) навчальних закладах, розробити освітньо-наукові програми для другого (магістерського), третього (освітньо-наукового) рівня та наукові програми для найвищого наукового рівня.

– Враховуючи вимоги сьогодення, розробити типові навчальні програми з дисциплін, що внесені у навчальний план підготовки спеціаліста за спеціальністю лікувальна справа: військово-польова хірургія, військово-польова травматологія, військово-польова терапія, військово-польова епідеміологія.

– Для впровадження систем моніторингу якості освітніх процесів у ВМ(Ф)НЗ підготувати контингент внутрішніх аудиторів та розробити спеціальний біоетичний кодекс для аудиторів з урахуванням рекомендованих алгоритмів їх дій у конкретних ситуаціях.

– З метою забезпечення ефективної кадрової політики в системі охорони здоров’я, покращення якості післядипломної підготовки і ефективності використання бюджетних коштів, рекомендувати:

  • закладам післядипломної освіти збільшити державне замовлення на підготовку в інтернатурі та підготовку лікарів на циклах спеціалізації для закладів охорони здоров’я первинного та вторинного рівня;
  • закладам післядипломної освіти розробити типові навчальні плани та програми підготовки в лікарській резидентурі та в клінічній ординатурі;
  • розміщення державного замовлення на підготовку в лікарській резидентурі в закладах післядипломної освіти;
  • запровадження проведення циклів тематичного удосконалення за очно-заочною формою з використанням елементів дистанційної освіти.
  • Брати участь у розвитку та модернізації інформаційної системи підтримки єдиної галузевої освітньої мережі у сфері вищої медичної та фармацевтичної освіти відповідно до наказу МОЗ України від 19.08.2013 № 736 «Про створення інформаційної системи підтримки єдиної галузевої освітньої мережі».
  • Контролювати модернізацію навчально-методичного забезпечення навчального процесу з широким впровадженням інтерактивних технологій навчання.
  • При підготовці навчальної та навчально-методичної літератури для осіб, які навчаються у вищих медичних (фармацевтичному) навчальних закладах та закладах післядипломної освіти МОЗ України, вважати доцільним проведення МОН України експертизи навчальних книг із залученням висококваліфікованих фахівців інших навчальних закладів та науково-дослідних установ, зокрема галузевих, що не суперечитиме принципам автономії навчальних закладів та забезпечить належний контроль якості змісту навчальної книги зі спеціальних дисциплін.

 

III. Центру тестування при Міністерстві охорони здоров’я України:

  • Відповідно до вимог Державних стандартів вищої освіти, для забезпечення об’єктивного контролю рівня якості підготовки фахівців за допомогою стандартизованих методик визначення відповідності досягнутого рівня знань та навичок вимогам діючої освітньо-кваліфікаційної характеристики, для ефективного вирішення проблеми нострифікації дипломів лікарів, що закінчили медичні ВНЗ в різних країнах, і забезпечення їх мобільності у межах Європи продовжувати практику ліцензійних інтегрованих іспитів «Крок».
  • На виконання постанови Верховної Ради України від 17.04.2014 «Про додаткові заходи для зміцнення обороноздатності України» та з метою забезпечення належної підготовки лікарів-слухачів закладів післядипломної освіти МОЗ України з питань діагностики та надання медичної допомоги пораненим, ураженим та хворим з бойовою патологією, продовжити поповнення банку тестових завдань для іспиту «Крок 3. Загальна лікарська підготовка», субтесту «медична допомога в бойових умовах», питаннями, які стосуються невідкладних станів, організації допомоги в екстремальних ситуаціях та медичної допомоги в бойових умовах.
  • Для підвищення якості тестових завдань, які входять до загальноукраїнського банку тестів для складання ліцензійних іспитів «Крок», продовжувати регулярну перевірку валідності тестових завдань, їх рецензування і відбір висококваліфікованими фахівцями по кожному з напрямків.
  • Забезпечити ротацію експертів, що рецензують та відбирають тестові завдання для ліцензійних інтегрованих іспитів «Крок».
  • Щорічно оновлювати банк ситуаційних завдань, представлений для підготовки студентів до ліцензійних іспитів у системі Internet.
  • Сприяти удосконаленню використання рейтингового оцінювання за шкалою Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи (ECTS) у зв’язку з необхідністю вручення випускникам Додатку до диплому (європейського зразка).
  1. Ректорам вищих медичних (фармацевтичного) навчальних закладів і закладів післядипломної освіти:

– Спрямовувати діяльність ВМ(Ф)НЗ і закладів післядипломної освіти на підвищення якості підготовки фахівців, удосконалення навчального, наукового і лікувального процесів, матеріальної бази, формування позитивного іміджу та примноження авторитету на міжнародному рівні з метою підготовки висококваліфікованих спеціалістів для ринку праці, виховання соціально активних громадян, забезпечення розвитку особистості майбутніх фахівців, на засадах автономії вищих навчальних закладів, поєднання освіти з наукою, інноваційного підходу і модернізації освітньої діяльності та на підставі компетентісного підходу до викладання, навчання і наукових досліджень.

– Відповідно до Закону України «Про вищу освіту», організовувати діяльність вищих медичних (фармацевтичного) навчальних закладів на засадах автономії  – самостійності, незалежності і відповідальності у прийнятті рішень стосовно розвитку академічних свобод, організації освітнього процесу, наукових досліджень, внутрішнього управління, економічної та іншої діяльності, самостійного добору і розстановки кадрів у межах, встановлених зазначеним Законом.

– Організувати навчальний процес з урахуванням Плану заходів МОЗ України для організації навчального процесу у вищих медичних та фармацевтичному навчальних закладах та закладах післядипломної освіти, підпорядкованих МОЗ України, в умовах режимів підвищеної готовності та надзвичайної ситуації (лист МОЗ України від 10.03.2015 № 08.01-47/7130).

– Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 № 143 «Про оптимізацію мережі військових навчальних підрозділів вищих навчальних закладів», відновити роботу кафедр військової медицини в усіх медичних університетах та академіях.

– На виконання постанови Верховної Ради України від 17.04.2014 «Про додаткові заходи для зміцнення обороноздатності України» та з метою забезпечення належної підготовки лікарів-слухачів закладів післядипломної освіти МОЗ України з питань діагностики та надання медичної допомоги пораненим, ураженим та хворим з бойовою патологією, вжити дієві заходи щодо поліпшення якості підготовки лікарів-інтернів з питань надання медичної допомоги в бойових умовах.

– Організувати навчальний процес за новими навчальними планами, які побудовані відповідно до вимог Європейської кредитної трансферно-накопичувальної системи.

– Використовувати принципи корпоративності та створення спеціалізованого освітнього середовища для забезпечення валідності інформації при використанні єдиного інформаційно – освітнього простору.

– Впроваджувати принципи постійного моніторингу якості засвоєння навчального матеріалу при створенні системи індивідуалізації навчання за принципом безперервної медичної освіти.

– З метою впровадження високого рівня освітньої діяльності ВНЗ як першочергового завдання на шляху забезпечення якісної освіти продовжувати оновлення навчально-методичних видань із застосуванням новітніх технологій навчання, впроваджувати методики СРС, які заохочують студентів до самоосвіти, продовжувати практику проведення студентських олімпіад.

– Забезпечити прозору та демократичну вступну кампанію з метою якісного та профорієнтованого відбору майбутніх медичних сестер та лікарів, згідно з новими Умовами прийому до вищих навчальних закладів
у 2015 році.

– Забезпечувати академічну мобільність учасників освітнього процесу шляхом:

  • навчання студентів у вищих навчальних закладах за кордоном та в Україні протягом певного періоду за узгодженими навчальними планами та програмами;
  • проходження навчальних та виробничих практик в інших ВМНЗ України та кращих медичних університетах Європи;
  • участі студентів у проектах і програмах міжнародних організацій та співтовариств (програми Темпус, Еразмус, Мундус, Жан Моне тощо);
  • участі студентів у міжнародних он-лайн школах, де розміщуються веб-ресурси з національної історії, історії Європи, з різних питань медицини та фармації;
  • використання продуктів е-learning (електронного навчання) для вивчення факультативних медичних курсів з отриманням міжнародного сертифікату;
  • створення сайтів електронного навчання у всіх ВМ(Ф)НЗ України;
  • участі студентів у волонтерських міжнародних групах з надання паліативної допомоги;
  • проходження мовної практики в закордонних університетах.

– Забезпечувати безперервну професійну освіту фахівців медичної і фармацевтичної галузі через навчання в резидентурі, клінічній ординатурі, магістратурі, аспірантурі, докторантурі; проходження курсів тематичного удосконалення та передатестаційних циклів; стажування в провідних медичних установах як в Україні, так і за її межами; проведення лекцій для медичного персоналу, виступів перед населенням; написання статей, монографій, методичних посібників, підручників; участь та виступи на науково-медичних конференціях, семінарах, конгресах, симпозіумах.

– Розвивати ресурсні навчально-тренінгові центри за критеріями інноваційних міжнародних освітніх та технологічних стандартів, адаптованих для всіх форм післядипломного навчання, в тому числі і нової для України лікарської резидентури, впроваджувати у навчальні програми новітні досягнення медичної науки, зокрема нанофармакології і наномедицини.

– Створити умови та забезпечувати ефективну роботу авторських колективів щодо створення сучасних підручників і навчальних посібників, у тому числі на електронних носіях; забезпечувати постійне оновлення електронних бібліотек.

– Відповідно до Закону України «Про вищу освіту», Закону України «Про авторське право і суміжні права», забезпечити ефективне функціонування системи запобігання та виявлення академічного плагіату в наукових і науково-методичних працях наукових і науково-педагогічних працівників, докторантів, аспірантів та студентів.

Поділитись: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on VKEmail this to someonePrint this page