У ТДМУ відкрили центр симуляційного навчання

Під час чергового засідання вченої ради Тернопільського державного медичного університету імені І.Горбачевського 27 вересня цього року відбулося урочисте відкриття центру симуляційного навчання, який розташований на вулиці Чехова, 3. Втілення цього проекту в життя стало одним з важливих кроків адміністрації ТДМУ щодо впровадження в навчальний процес передових світових технологій з метою здобуття студентами практичного досвіду у лікарській діяльності. З першого вересня майбутні медики нашого університету отримали змогу відпрацьовувати тут практичні навички. У планах цей підрозділ буде виконувати не тільки освітні функції, а й стане базою для вишколу представників правоохоронних органів, силових структур, волонтерського корпусу і т.д.

dsc_3796 img_0440

Ректор Тернопільського державного медичного університету імені І.Горбачевського, професор Михайло Корда наголосив на тому, що багато зусиль було докладено для реалізації цього проекту. Він відзначив вагомий внесок у створення центру симуляційного навчання з боку проректора з науково-педагогічної та лікувальної роботи, професора Степана Запорожана і наукового консультанта – завідувача кафедри медицини катастроф і військової медицини, професора Арсена Гудими.

img_0455 dsc_3661

Зазначимо, що під час навчального процесу студенти не завжди мають можливість відтворити велику кількість тих чи інших маніпуляцій, вони відчувають брак тематичних пацієнтів, а також існують етико-деонтологічні обмеження у взаєминах між студентом і пацієнтом у клініці. Ці всі проблеми допомагає вирішити центр симуляційного навчання, який сприяє засвоєнню знань та відпрацюванню різних клінічних навичок завдяки використанню манекенів-симуляторів, тренажерів і стандартизованих пацієнтів.

dsc_3684 dsc_3709

Для здобуття практичного досвіду майбутніми лікарями у центрі наявні симулятори, які дають можливість відпрацьовувати техніку аускультації серцевих тонів та дихальних шумів, як фізіологічних, так і патологічних (у дорослих та дітей); гінекологічне обстеження; акушерську майстерність під час пологів з ревізією стінок матки; серцево-легеневу та церебральну реанімацію (індивідуально та в команді) з забезпеченням прохідності дихальних шляхів рото- та носогорловими повітропроводами, ларингеальною маскою, можливістю проведення конікотомії з введенням повітроводу, вентиляцією мішком АМБУ, кардіомоніторуванням пацієнта та дефібриляцією зовнішнім автоматичним і ручним дефібриляторами; вміння роботи в операційній; техніку внутрішньом’язових, внутрішньовенних, підшкірних, внутрішньошкірних, внутрішньокісткових ін’єкцій; катетеризації сечового міхура (у жінок і чоловіків); торакоцентез; перикардіоцинтез; введення назогастрального зонда; навички з десмургії, догляду за хворими  та ін.

dsc_3750 dsc_3768

Студенти також мають змогу відпрацьовувати алгоритми дій у тій чи іншій клінічній ситуації в акушерстві та гінекології, педіатрії, інтенсивній терапії та реаніматології, анестезіології тощо. При цьому з поетапним розвитком подій, наприклад, починаючи з ситуації, що трапилася надворі чи в домашніх умовах, продовжуючи надавати допомогу у кареті швидкої допомоги чи у приймальному відділенні, палаті інтенсивної терапії або зімітувати зовсім нестандартну ситуацію.

dsc_3780 dsc_3793

img_0492

Як зазначив керівник центру симуляційного навчання Мирослав Кріцак, до його складу входить 13 симуляційних кімнат, зокрема хірургічна зала; стерилізаційна; зала екстреної медичної допомоги; зала серцево-легеневої реанімації; зала медичних маніпуляцій; акушерська зала; пологова зала; педіатрична зала; терапевтична зала; зала віртуального симуляційного навчання з відпрацюванням комп’ютерних навчальних програм. Окремо розташовані дебрифінг-зали для обговорення помилок, допущених під час відпрацювання клінічної ситуації. Цьому допомагає відео- та аудіо запис роботи студентів у симульованих ситуаціях.

dsc_3836

Завідувач кафедри медицини катастроф і військової медицини, професор Арсен Гудима зауважив, що центр симуляційного навчання у ТДМУ спершу почав працювати як міжкафедральний навчально-тренінговий центр ще минулого року. Відтак у викладачів є вже рік досвіду в організації і проведенні симуляційного навчання. «Потрібно відзначити, що цю форму навчального процесу наш університет впроваджує давно і лідером в цьому є кафедра медицини катастроф і військової медицини, оскільки підготовка офіцерів запасу медичної служби в тренувальному центрі навчально-оздоровчого комплексу «Червона калина» відбувається у формі симуляційного навчання. Другий крок полягав у створенні віртуальної клініки в навчально-науковому інституті медсестринства. І вже у 2015-2016 навчальному році відбулося становлення центру симуляційного навчання як окремого підрозділу університету. Тут проводять свої заняття викладачі клінічних кафедр. В перспективі є створення кафедри симуляційного навчання», – додав Арсен Арсенович.

img_0495 img_0511

Він також звернув увагу на те, що сьогодні перевагою вітчизняної медичної освіти є те, що українські та іноземні студенти мають можливість працювати з пацієнтами. Проте Україна поступово і впевнено йде до впровадження страхової медицини, тому не кожен пацієнт, який вклав гроші у своє лікування, захоче, щоб його лікував інтерн чи студент.

dsc_3745 dsc_3724

«Тут виникнуть труднощі щодо здобуття практичних навичок. Центр симуляційного навчання дає можливість відпрацьовувати навички, які можна отримати під час роботи з реальним пацієнтом. Але тут є ще й інша перевага – студент відпрацьовує ту чи іншу практичну навичку ідеально завдяки можливості повторити її безліч разів. Також тут можна відшліфувати окремі маніпуляції, які не завжди можливо відпрацювати в клініці – від різного виду ін’єкцій до встановлення системи, забезпечення прохідності дихальних шляхів, пункції перикарду, пункції грудної клітки. Манекени, які відтворюють певний патологічний стан, можуть бути обстежені, проліковані. Місія викладача – фіксувати якість виконання тієї чи іншої дії за алгоритмом, а потім проаналізувати дії кожного.

img_0479

За побажанням адміністрації університету ми охопили широкий спектр навчання практичним навичкам. Тут є хірургічна зала, а також зали домедичної допомоги, екстреної медичної допомоги, реаніматології та інші. Також є клас для проведення дебрифінгу. Це спеціальна кімната, призначена для обговорення всіх питань, які виникли в процесі надання допомоги чи проведення діагностики. До цієї кімнати підключена відеосистема, завдяки чому інша група студентів може спостерігати за діями своїх колег. За допомогою відеозапису заняття викладач під час дебрифінгу може детально проаналізувати помилки і розібрати всі випадки. Фактично у центрі наявні всі необхідні компоненти симуляційного навчання за вимогами світових освітніх стандартів», – продовжив Арсен Гудима.

Арсен Арсенович також додав, що у перспективі є придбання навчальних комплексів, де будуть окремі класи, наприклад, для реанімації, симуляції роботи лікаря швидкої допомоги. В такому комплексі інструктор перебуває в суміжній кімнаті, а студенти самостійно виконують поставлені завдання.

img_0525

Студенти, які вже спробували відпрацьовувати практичні навички в симуляційному центрі, відзначають його важливість і потрібність у  навчальному процесі. За їх словами, це дає їм можливість здобути необхідний лікарський досвід.

Нагадаємо, що цього року університет підписав угоду з польською компанією «MedlineSp. Z.O.O.» у напрямку розвитку центру симуляційного навчання. Польські колеги подали проект на здобуття ґрантових коштів з метою розширення можливостей цього центру. Зі свого боку адміністрація ТДМУ готова виділити додаткові площі для обладнання класів симуляційного навчання. (Про підписання угоди детальніше тут: http://www.tdmu.edu.ua/2016/07/13/tdmu-pidpysav-ugodu-z-polskoyu-kompaniyeyu-medlinesp-z-o-o-shhodo-stvorennya-symulyatsijnogo-tsentru/)

Прес-служба Тернопільського державного медичного університету імені І.Горбачевського.

Поділитись: Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on VKEmail this to someonePrint this page