Спільний канадсько-український курс «Global Health» в ТДМУ

Упродовж 10 днів (з 15 до 25 травня 2018 р.) на базі Тернопільського державного медичного університету імені І.Горбачевського тривав спільний канадсько-український курс «Global Health». Він був ініційований в рамках співпраці ТДМУ та Університету МакЮена (Едмонтон, Канада). У цій програмі взяли участь 20 студентів медсестринського факультету Університету МакЮен та 8 студентів медичного факультету ТДМУ. Лідерами та розробниками курсу з канадського сторони стали Елізабет Бурґес-Пінто, RN, PhD, доцент кафедри медсестринських наук, та Крістін Шумка, RN, BScN, викладач та методист кафедри медсестринських наук університету МакЮен. З боку ТДМУ свої зусилля доклали Світлана Ястремська, к.біол. наук, директор навчально-наукового інституту медсестринства, Ганна Сатурська, д-р мед. наук, завідувач кафедри соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою, Юрій Петрашик, к. філол. н., доцент цієї ж кафедри, Наталія Петренко, к.мед. наук, BScN, доцент кафедри акушерства та гінекології №2, та Наталія Галіяш, к.мед. наук, MScN, доцент кафедри педіатрії №2.

Метою курсу було ознайомлення студентів з проблемами глобалізації, які невідривно пов’язані з проблемами здоров’я у світі, вивчення Sustainable Development Goals (Цілі сталого розвитку, офіційно відомі, як «Перетворення нашого світу: порядок денний в галузі сталого розвитку на період до 2030 року», які були прийняті Генеральною Асамблеєю ООН у 2015 році. Концепція сталого розвитку з’явилася в процесі об’’єднання трьох основних точок зору: економічної, соціальної та екологічної. Мається на увазі вживання заходів, спрямованих на оптимальне використання обмежених ресурсів і використання екологічних – природо-, енерго-, і матеріалозберігаючих технологій, на збереження стабільності соціальних і культурних систем, на забезпечення цілісності біологічних і фізичних природних систем. Оскільки Україна і Канада є членами Організації Об’єднаних Націй, то вони мають брати активну участь у реалізації програм та заходів для реалізації 17 глобальних цілей сталого розвитку.

https://sustainabledevelopment.un.org/?menu=1300

https://www.ua.undp.org/content/ukraine/uk/home/sustainable-development-goals.html

Не менш важливим завданням курсу стало також ознайомлення канадських студентів з Україною, дати їм змогу ознайомитися з роботою системи охорони здоров’я з дещо меншими ресурсами, ніж такими в Канаді, а також сприяти зближенню та покращенню спілкування між студентами Університету МакЮена та ТДМУ.

16 травня відбулися представлення учасників, ознайомлення з програмою курсу, лекція на тему «Цілі сталого розвитку», а також розподіл між групами студентів завдань для виконання проектів на тему «Цілей сталого розвитку». Студентів та викладачів привітав ректор ТДМУ, проф. Михайло Корда.

Для українських викладачів і студентів – стало приємних сюрпризом спостерігати, як багато інтерактивних технологій використовують канадські викладачі. Для знайомства усі ми були поділені на змішані групи і отримали завдання не лише представити один одного, а також повідомити якусь цікаву інформацію про нових друзів.

Такий підхід відразу викликав багато дискусій, активне спілкування та позитивні емоції.

Щоб заохотити студентів, викладачі презентували себе першими.

Наші українські продемонстрували добре володіння англійською мовою.

Хоч курс був присвячений глобальному здоров’ю, але багато уваги було приділено принципу напрацювання командної роботи. Після зміни складу груп, студенти отримали завдання написати маркером на папері слово-характеристику доброї команди, при цьому мали бути задіяні одночасно всі учасники групи, а маркер не можна було тримати руками.

Без поваги ефективна співпраця в команді неможлива.

Під час ознайомлення з діяльністю ТДМУ канадські гості відвідали музей анатомії людини нашого університету, який викликав у студентів велике захоплення.

17 травня зав. кафедри соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою доц. Сатурська Г.С. та доцент кафедри соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою Петрашик Ю.М. прочитали студентам лекції на теми «Місцеві аспекти системи охорони здоров’я в Україні»  («Local aspects of the Health care system in Ukraine. Health care reform in Ukraine: priorities and perspectives») та «Історичні та місцеві контексти глобального здоров’я» («Historical and local contexts of global health») з аналізом світових тенденцій і динаміки показників здоров’я та порівнянням охорони здоров’я в Канаді та Україні. Після лекцій відбувся візит в амбулаторію загальної практики сімейної медицини №14 для ознайомлення з реформою первинної медико-санітарної допомоги в Україні.

18 травня заняття з учасниками курсу проводила доцент Наталія Петренко. Воно було присвячене питанням планування сім’ї. Студенти мали змогу ознайомитися з роботою жіночої консультації №1. Серед інших важливих питань, що обговорювались цього дня, були проблеми сімейного насильства та сурогатного материнства. Ми мали змогу прослухати лекцію «Сімейне насильство» («Family Violence»), яку підготувала Джуді Ониськів, викладачем медсестринського факультету Університету МакЮена.

19 травня гості з Університету МакЮена відвідали Тернопільську обласну комунальну клінічну психоневрологічну лікарню, побачили обладнання для діагностики, лікування та реабілітації пацієнтів, умови перебування хворих, їхні реабілітаційні програми, діяльність діагностичних, психіатричних та неврологічних відділень, довідалися про особливості роботи медсестер у психоневрологічній лікарні, їхні обов’язки, навантаження на сестринський персонал, ведення документації.

20 травня студенти продовжили знайомство з Тернопільщиною, відвідавши Збаразький замок.

21 травня заняття доцента Наталії Галіяш зі студентами було присвячене питанням вакцинації. Потрібно зазначити, що третя ціль сталого розвитку – це «міцне здоров’я». Одним з індикаторів її досягнення є пропорція населення з вільним доступом до лікарських засобів та вакцин на постійній основі. У ході заняття студенти прослухали лекцію про теоретичне підґрунтя імунізації, пізніше була робота в малих групах з завданням представити основні прояви захворювань, які можна попередити активною імунізацією, та назвати, які вакцини для цього використовуються. Іншим видом інтерактивної роботи було проведення дебатів: одна група студентів виступала на захист вакцинації, друга – наводила факти проти, третя повинна була винести висновок, хто був переконливішим, оцінивши достовірність та наукову обґрунтованість наведених доводів.

Пізніше ми ознайомилися з роботою вакцинального кабінету в дитячій поліклініці на розі вул. Гоголя, а також обласної дитячої клінічної лікарні.

22 травня на Театральній площі було реалізовано спільну акцію «Дізнайся більше про гіпертензію», під час якої студенти проводили оцінку показників артеріального тиску, анкетування тернополян, з’ясовували їх обізнаність щодо чинників, які призводить до розвитку артеріальної гіпертензії (надмірна маса тіла, шкідливі звички – куріння та надмірне вживання алкоголю, недостатня фізична активність, надання переваги шкідливим продуктам харчування, надмірне вживання кухонної солі, гострий і хронічний стрес у житті людини, спадкова схильність), активно вели роз’яснювальну роботу щодо шляхів запобігання гіпертензії та принципів здорового способу життя, яких варто дотримуватися з метою запобігання розвитку артеріальної гіпертензії.

Після обіду цього дня українські викладачі та студенти провели майстер-клас з ліплення вареників. Канадійці з Едмонтона добре знають українську кухню, адже там проживає велика українська діаспора. Та власноруч замісити тісто та зліпити вареника більшість з них спробували вперше. Всі старалися, командна робота вже була налагоджена – тож ніхто не залишився голодним!

23 травня доцент Наталія Петренко провела заняття на тему «Проблеми ВІЛ/СНІДу в Україні та світі». Студенти мали змогу відвідати Тернопільський обласний центр СНІДу.

24 травня учасники програми побували у КУТОР «Тернопільський обласний спеціалізований «Будинок дитини» та ознайомилися з умовами перебування у ньому дітей різних вікових груп, особливостями роботи вихователів, психолога, логопеда, з наявним діагностичним, лікувальним та реабілітаційним обладнанням, із методиками лікування та реабілітації дітей. Студенти принесли малим вихованцям подарунки і радість спілкування.

25 травня був заключний день, коли студентські групи представили результати роботи над своїми проектами. Вони проаналізували наявність відповідних регуляторних актів, законів, програмних підходів для реалізації Цілей сталого розвитку як в Канаді, так і в Україні. Студенти продемонстрували відповідальний підхід до підготовки презентацій, а також чудову командну роботу, коли кожен учасник мав рівні можливості проявити себе.

Ми хочемо висловити вдячність канадським студентам за їх зацікавленість Україною та активну участь у роботі цього курсу. Вдячні українським студентам: Володимиру Лук’яненку, Сергію Лук’яненку, Наталії Соболті, Григорію Матюку, Ярині Степанюк, Яні Грунтенко та Остапу Сатурському – за активну участь та взаємодію з канадськими колегами під час виконання навчальних завдань і в неформальній обстановці. Високо оцінюємо зусилля канадських викладачів Елізабет Бурґес-Пінто та Крістін Шумки, які наполегливо впроваджували план розробки та проведення спільного українсько-канадського курсу в дію, а також  декану медсестринського факультету Університету МакЮен Вінсу Селйерсу (Vince Salyers) за підтримку цієї ідеї. Велике спасибі висловлюємо пану Юрію Конкіну, директору Українського центру ресурсів та розвитку (Ukrainian Resource and Development Centre, MacEwan), який є давнім другом ТДМУ та сприяв реалізації цього проекту. Наша вдячність ректору ТДМУ проф. Михайлові Корді та директору ННІ медсестринства Світлані Ястремській за величезну ідейну та організаційну підтримку під час проведення цього курсу.

Особливу вдячність хочемо висловити чоловікові Крістін Шумки – Метью Шумці, який передав кошти від свого батька пана Шумки для продовження раніше заснованої стипендії для кращих студентів ННІ медсестринства.

Інформацію надано Наталією Галіяш та Ганною Сатурською.