Студенти ТДМУ навчають школярів міста основам надання першої допомоги

Формування здоров’язбережувальної компетентності школярів є одним з пріоритетів сучасної освіти. Значну роль при цьому відіграє засвоєння базових принципів надання домедичної допомоги, яку повинна вміти надати кожна людина, зокрема випускник навчального закладу, адже від цього залежить життя людини. Формування вміння виконувати алгоритм надання домедичної допомоги потерпілому в разі надзвичайних ситуацій передбачає зміст предметів «Біологія» та «Основи здоров’я». Ця життєво важлива навичка якісно формується у тісній співпраці вчителів і медиків.

З метою надання якісних знань з ініціативи управління освіти та науки Тернопільської міської ради, Тернопільського комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та моніторингу за підтримки Тернопільського державного медичного університету імені І.Горбачевського на базі кафедри невідкладної та екстреної медичної допомоги кілька років поспіль відбуваються практичні заняття з надання домедичної допомоги для учнів 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів під назвою «Марафон знань з базових принципів домедичної допомоги «Я можу врятувати людське життя».

7 листопада 2018 року у школі №24 стартувало навчання старшокласників, організоване студентами наукового гуртка кафедри невідкладної та екстреної медичної допомоги (науковий керівник – доцент Ляхович Р.М.). Під час занять щоразу розглядають основні аспекти надання допомоги під час різних невідкладних станів. Це стосується реанімаційних заходів, зупинки кровотечі, іммобілізації кінцівок під час травмах і найпростіших способів транспортування з максимальним уникненням травматизації, домедична допомога при механічній асфіксії, судомах, укусах, і т.п. Під час навчання використовується відповідний інвентар, зокрема манекени, прості засоби для іммобілізації кінцівок, гемостатичні середники тощо.

Попередньо розроблено єдиний план навчань. Спершу студенти розповідають і показують, як потрібно надати допомогу, а далі кожен школяр під його наглядом відпрацьовує навички з її надання. У процесі навчання моделюють ситуації і учасники намагаються безпосередньо розв’язати їх. Для цього створено 5 станцій, на кожній з яких відпрацьовують той чи інший вид екстреної допомоги. Особливий інтерес у школярів викликала інформація щодо сучасних методик виконання серцево-легеневої реанімації.

Під час реалізації сценарію практичних навичок їм доводилось долати невпевненість і знаходити в собі сміливість проводити реанімаційні дії. Не секрет, що для психіки будь-якої людини завжди травматичним є той момент, коли вона стає свідком нещасного випадку. Водночас від умілих дій рятувальника нерідко залежить життя потерпілого. Через це студенти намагаються простими, доступними методами донести до учнів принципи надання допомоги у стані клінічної смерті. Такі реанімаційні вміння важливі для кожної людини, адже від цього залежить чиєсь життя. На жаль, статистика свідчить, що з 10 пацієнтів виживає лише двоє. Та якщо навіть виживає один з тисячі, то однаково варто боротися за людське життя. Для цього потрібно навчитися долати страх, працювати над удосконаленням навичок. Отримані сьогодні базові знання можуть знадобитися в ситуації, коли потрібно врятувати життя потерпілому.

Упродовж 2014-2018 рр. таким навчанням охоплено, крім 2080 учнів, ще й 600 педагогічних та 100 медичних працівників загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів.

Козловська Л.П. – Тернопільський комунальний методичний центр науково-освітніх інновацій та моніторингу.