У ТНМУ відбувся спільний канадсько-український курс «Global Health»

З 13 до 25 травня 2019 року на базі ННІ медсестринства Тернопільського національного медичного університету імені І.Горбачевського вдруге відбувся спільний канадсько-український курс «Global Health». Він був ініційований в рамках співпраці ТНМУ та Університету МакЮена (Едмонтон, Канада).

У цій програмі взяли участь 11 студентів медсестринського факультету Університету МакЮена та 12 студентів ННІ медсестринства ТНМУ. Лідерами та розробниками курсу з канадського боку стали Елізабет Бурґес-Пінто, RN, PhD, доцент кафедри медсестринських наук, та Івон Шелест, RN, BScN, інструктор-методист кафедри медсестринських наук університету МакЮена. З боку ТНМУ свої зусилля доклали Світлана Ястремська, д-р пед. наук, директор навчально-наукового інституту медсестринства, професор Ганна Сатурська, завідувач кафедри соціальної медицини, організації та економіки охорони здоров’я з медичною статистикою, Юрій Петрашик, к. філол. н., доцент цієї ж кафедри, професор Оксана Боярчук, завідувач кафедри дитячих хвороб з дитячою хірургією, професор Лариса Федонюк, завідувач кафедри медичної біології, Наталія Петренко, к.мед. наук, BScN, доцент кафедри акушерства та гінекології №2, Наталія Галіяш, к.мед. наук, MScN, доцент кафедри педіатрії №2, Лариса Мартинюк, доцент кафедри невідкладної та екстреної медичної допомоги.

Метою курсу було ознайомлення студентів з проблемами глобалізації, які невідривно пов’язані з проблемами здоров’я у світі, вивчення Sustainable Development Goals (Цілі сталого розвитку, офіційно відомі, як «Перетворення нашого світу: порядок денний в галузі сталого розвитку на період до 2030 року», які були прийняті Генеральною Асамблеєю ООН у 2015 році). Та в цьому році особлива увага була надана висвітленню проблем біженців та тимчасово переміщеного населення. На жаль, проблема таких осіб існує в різних країнах світу. Україна протягом останніх років теж зітнулася з цією ж ситуацією. Програма роботи студентів була інтенсивною. Перед ними стояло завдання вивчити, провести наукове дослідження та оформити проекти за такими напрямками:

  • Висвітлення загальних проблем біженців та тимчасово-переміщеного населення в Україні, Канаді та країнах Африки.
  • Вивчення проблем біженців з Сирії.
  • Проблеми адаптації молоді з числа біженців у новому середовищі.
  • Пристосування переміщеного населення до способу харчування в нових умовах: проблеми та способи їх усунення.

Кожного дня студенти-учасники курсу мали практичні заняття та лекції, які допомагали їм краще зрозуміти, які глобальні проблеми існують в світі, впливаючи як на всіх жителів, так і на переміщених, зокрема.

Ганна Сатурська та Юрій Петрашик ознайомили студентів з альтернативними системами охорони здоров’я та як вони інтегровані в систему охорони здоров’я України.

Наталія Петренко прочитала студентам лекції на тему «Проблеми перинатального здоров’я тимчасово-переміщених осіб і світі та Україні (наприклад, табори для біженців)».

Івон Шелест та Наталія Галіяш організували спільне заняття, присвячене педіатричним (дитячим та підлітковим) проблемам в охороні здоров’я мігрантів, включаючи імунізацію. Були використані інтерактивні методики, що дало змогу студентам активно взяти участь в обговоренні та самостійно підняти низку існуючих проблем, пов’язаних з вакцинацією у світі.

Оксана Боярчук провела заняття, у ході якого студенти ознайомилися з такою важливою проблемою, як вроджена вада Spina bifida у дітей. Були обговорені питання ролі медичної сестри в менеджменті нетримання сечі у таких пацієнтів, а також роль медсестри у виявленні діток з первинними імунодефіцитами та догляді за ними.

Лариса Мартинюк прочитала лекцію на тему «Вплив зміни способу життя на метаболічні показники у людей похилого віку з цукровим діабетом», а також провела семінар з діабету для вивчення практичних аспектів, що стосуються первинної медичної допомоги – ін’єкцій інсуліну.

Уже традиційною стала громадська акція «Дізнайтеся більше про гіпертонію», під час якої студенти вимірювали артеріальний тиск і анкетували жителів Тернополя, а також роз’яснювали їм важливість профілактичних заходів для попередження та своєчасного виявлення артеріальної гіпертензії та роздавали інформаційні буклети.

Одне з практичних занять було проведене на базі Тернопільської обласної комунальної клінічної психоневрологічної лікарні. Студенти ознайомилися з особливістю надання психіатричної допомоги та реабілітації цієї групи пацієнтів, а також глибше вивчили особливості посттравматичного стресового розладу, який зараз особливо поширений серед учасників АТО та тимчасово переміщених осіб.

Особливе враження на студентів справило відвідання Тернопільського обласного спеціалізованого комунального дитячого будинку «Малятко». Майбутні канадські та українські медсестри підготували для діток іграшки, книжечки, солодощі та фрукти у подарунок.

Не менш важливим завданням курсу стало також ознайомлення канадських студентів та викладачів з Україною, її культурними пам’ятками та звичаями. З цією для них була організована екскурсія у Збаразький замок, анатомічний музей ТНМУ, краєзнавчий музей Тернополя та етногалерею «Спадок».

Здружитися канадійським та українським студентам допомогли такі цікаві заходи, як майстер-клас з латино-американських танців та спільне приготування вечері з власноручним ліпленням вареників. Канадці з Едмонтона добре знають українську кухню, адже там проживає велика українська діаспора. Та власноруч замісити тісто і зліпити вареника більшість з них спробували вперше. Всі старалися, налагодили командну роботу – тож ніхто не залишився голодним!

24 травня був заключний день, коли студентські групи представили результати роботи над своїми проектами. Студенти продемонстрували відповідальний підхід до підготовки презентацій, а також чудову командну роботу, коли кожен учасник мав рівні можливості проявити себе.

Ми хочемо висловити вдячність канадським студентам за їх зацікавленість Україною та активну участь у роботі цього курсу. Вдячні українським та іноземним студентам ННІ медсестринства за активну участь та взаємодію з канадськими колегами під час виконання навчальних завдань і в неформальній обстановці. Високо оцінюємо зусилля канадських викладачів Елізабет Бурґес-Пінто та Івон Шелест та викладачів ТНМУ Ганни Сатурської, Юрія Петрашика, Лариси Федонюк, Оксани Боярчук, Лариси Мартинюк, Наталії Галіяш та Наталії Петренко, які наполегливо впроваджували план розробки та проведення спільного українсько-канадського курсу в дію. Велике спасибі висловлюємо пані Ларисі Гайдук, директору Українського центру ресурсів та розвитку (Ukrainian Resource and Development Centre, MacEwan), яка сприяла реалізації цього проекту. Наша вдячність ректору ТНМУ проф. Михайлові Корді та директору ННІ медсестринства Світлані Ястремській за величезну ідейну та організаційну підтримку під час проведення цього курсу.