Побічна дія ліків
Кафедра фармакології з клінічною фармакологією
Відповідальний за впровадження – проф. Посохова К.А.
Розподіл годин (практичні заняття, лекції, самостійна робота): лекції
12 год., практичні заняття 52 год., самостійна робота 116 год.
Короткий опис дисципліни – Вивчення дисципліни включає питання особливостей фармакокінетики та фармакодинаміки лікарських засобів та застосування окремих груп ліків з метою корекції проявів окремих патологічних процесів; результатів фармакокінетичної взаємодії лікарських препаратів (на етапах всмоктування, зв’язування з білками плазми крові, біотрансформації та виведення з організму); результатів фармакодинамічної взаємодії ліків при їх комбінованому застосуванні (синергічна та антагоністична активність, сумація та потенціювання ефектів, фізичний, хімічний та фізіологічний антагонізм, значення та використання у клінічній практиці); роль генетичних особливостей організму у дії лікарських засобів і виникненні побічних реакцій (зменшення активності, збільшення активності, провокуюча дія ліків); виявлення та ефективне попередження негативних побічних реакцій та ускладнень при застосуванні лікарських засобів різних фармакологічних груп; протипоказання та застереження при застосуванні ЛЗ; державна політика у забезпеченні ефективної та безпечної фармакотерапії; Фармаконагляд, роль Державного експертного центру МОЗ України; роль провізора у забезпеченні раціональної та безпечної фармакотерапії.
У результаті вивчення дисципліни аспірант навчиться аналізувати класифікацію побічних реакцій лікарських засобів; узагальнювати та аналізувати основні шляхи попередження та корекції побічних реакцій ліків різних фармакологічних груп; оцінювати співвідношення користь / ризик виникнення побічних реакцій при застосуванні лікарських засобів у хворих різних вікових груп; оцінювати співвідношення користь / ризик виникнення побічних реакцій при застосуванні лікарських засобів під час вагітності та лактації, у дитячому та підлітковому віці; оцінювати співвідношення користь / ризик виникнення побічних реакцій при поєднаному застосуванні лікарських засобів; оцінювати співвідношення користь / ризик виникнення побічних реакцій при застосуванні лікарських засобів при наявності супутніх захворювань нирок, печінки, системи крові, тощо; оцінювати ризик виникнення побічних реакцій лікарських засобів за впливу факторів довкілля, особливостей харчового раціону, тощо; оволодіє інформацією про державну політику у сфері раціонального і безпечного застосування лікарських засобів, структуру і функції Державного експертного центру МОЗ України, важливість і порядок регулярного здійснення фармаконагляду через АІСФ працівниками фармацевтичних закладів; усвідомить важливість активної і кваліфікованої участі провізора у лікувальному процесі.
Дисципліна забезпечує набуття компетентностей:
- Інтегральна: Здатність розв’язувати комплексні проблеми професійної діяльності, проводити оригінальне наукове дослідження, здійснювати дослідницько-інноваційну діяльність в галузі охорони здоров’я, що передбачає глибоке переосмислення наявних та створення нових цілісних знань/вмінь та їх практичне втілення.
- Загальні:
- Здатність до постійного підвищення професійної кваліфікації.
- Вміння працювати автономно, з дотриманням дослідницької етики, академічної доброчесності та авторського права.
- Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел
- Здатність виявляти, ставити та вирішувати проблеми, генерувати ідеї.
- Здатність розробляти та управляти проектами.
- Здатність до спілкування і роботи у професійному середовищі та з представниками інших професій у національному та міжнародному контексті.
- Здатність оцінювати та забезпечувати якість виконаних робіт.
- Спеціальні (фахові):
- Здатність до розуміння предметної області за обраним науковим напрямом та освітньою діяльністю.
- Здатність виявляти потребу в додаткових знаннях у сфері фармації / медицини та за напрямком наукових досліджень, генерувати наукові гіпотези.
- Здатність формулювати дослідницьке питання, розробляти проект наукового дослідження.
- Здатність обирати методи та кінцеві точки дослідження відповідно до мети та завдань наукового проекту.
- Володіння сучасними методами наукового дослідження.
- Здатність інтерпретувати результати наукових досліджень, проводити їх коректний аналіз та узагальнення.
- Здатність до впровадження нових знань (наукових даних) в науку, освіту та інші сектори суспільства.
- Здатність представляти результати наукових досліджень в усній і письмовій формах відповідно до національних та міжнародних стандартів.
- Здатність до організації та реалізації педагогічної діяльності.
- Здатність до лідерства, керування колективом.
- Дотримання етики та академічної доброчесності.
Інтегративні кінцеві програмні результати навчання, формуванню яких сприяє навчальна дисципліна:
- Застосовувати науково-професійні знання; формулювати ідеї, концепції з метою використання в роботі освітнього та наукового спрямування.
- Демонструвати знання методології дослідження в цілому і методів певної сфери наукових інтересів, зокрема.
- Інтерпретувати та аналізувати інформацію, коректно оцінювати нові й складні явища та проблеми критично, самостійно і творчо.
- Виявляти невирішені проблеми у предметній області фармації та визначати шляхи їх вирішення
- Самостійно і критично проводити аналіз і синтез наукових даних.
- Використовувати результати наукових досліджень у практиці, освітньому процесі та суспільстві.
- Демонструвати академічну доброчесність та діяти відповідально щодо достовірності отриманих наукових результатів.