Меню Закрити

У ТНМУ відбувся канадсько-український курс «Global Health» в онлайн режимі

11-22 травня 2020 року студенти та викладачі ННІ медсестринства Тернопільського національного медичного університету взяли участь у вивченні спільного канадсько-українського курсу «Global Health», ініційованого в рамках співпраці Тернопільського національного медичного університету та Університету Мак Юена (Едмонтон, Канада).

У програмі курсу взяли участь 13 студентів медсестринського факультету Університету Мак Юена та 10 студентів ННІ медсестринства ТНМУ. Лідерами та розробниками курсу з канадського боку стали: Лариса Гайдук – директор Українських ініціатив, Українського центру ресурсів та розвитку при Університеті Мак Юена, Елізабет Бурґес-Пінто – RN, PhD, доцент кафедри медсестринських наук та Джуді Ониськів – RN, BScN, доцент кафедри медсестринських наук університету Мак Юена. З боку ТНМУ свої зусилля доклали: Світлана Ястремська – д-р пед. наук, керівник навчально-наукового інституту медсестринства, Ганна Сатурська – д-р мед. наук, завідувач кафедри громадського здоров’я та управління охороною здоров’я, Людмила Мазур – к.мед. наук, заступник керівника ННІ медсестринства, Борис Локай – к.мед. наук, доцент кафедри клінічної імунології, алергології та загального догляду за хворими, Ольга Лепявко-Креховська – к.мед. наук, асистент кафедри клінічної імунології, алергології та загального догляду за хворими, Наталія Петренко – к.мед. наук, BScN, доцент кафедри акушерства та гінекології №2, Наталія Галіяш – к.мед. наук, MScN, доцент кафедри педіатрії №2.

Курс був проведений дистанційно. Його початку передувала значна підготовча робота. Робочі групи з обох університетів підготували навчальні матеріали (відео-лекції, презентації доповідей та теоретичний матеріал), провели низки он-лайн зустрічей з покроковим обговоренням етапів проведення навчального курсу.

Усі навчальні матеріали були розміщені на сайті Університету Мак Юена на платформі Blackboard. Кожен викладач та студент отримав тимчасовий доступ до цих ресурсів.

Відеозв’язок здійснювали за допомогою програми CiscoWebexMeetings, яка передплачена і використовується в університеті МакЮена.

Метою курсу було ознайомлення студентів з проблемами глобалізації, які невідривно пов’язані з проблемами здоров’я у світі, вивчення Sustainable Development Goals (Цілі сталого розвитку), офіційно відомі, як «Перетворення нашого світу: порядок денний в галузі сталого розвитку на період до 2030 року», які були прийняті Генеральною Асамблеєю ООН у 2015 році. У цьому році особлива увага була надана висвітленню проблем здоров’я, пов’язаних з пандемією Covid-19 у світі, оскільки дана хвороба охопила весь світ і значно вплинула на різні аспекти охорони здоров’я. Програма роботи студентів була інтенсивною. Перед ними стояло завдання вивчити, провести наукове дослідження та оформити презентації щодо особливостей перебігу пандемії Covid-19 у різних країнах та з’ясувати, яким чином реагували системи охорони здоров’я та суспільство в цілому на цей виклик.

Кожного дня студенти-учасники курсу прослуховували лекції та працювали в групах.

Зокрема, Ганна Сатурська та Елізабет Бурґес-Пінто ознайомили студентів з альтернативними системами охорони здоров’я та як вони інтегровані в систему охорони здоров’я України та Канади.

Людмила Мазур, Борис Локай та Ольга Креховська-Лепявко підготували лекцію про вплив хронічних захворювань на перебіг інфекції Covid-19 у пацієнтів різного віку. У першій частині лекції була висвітлена загальносвітова тенденція розвитку та перебігу хронічних захворювань за останні 10 років. У другій частині лекції було викладено особливості виникнення та поширення Covid-19 у різних країнах світу. Третя частина лекції була присвячена особливостям перебігу Covid-19 у пацієнтів з супутніми хронічними захворюваннями та шкідливими звичками у різних країнах світу. Було проаналізовано результати множинних досліджень, проведених в Китаї, США, Італії, Франції станом на березень-травень 2020 року, а також використані дані ВООЗ та Центру з контролю та профілактики захворювань в США.

Наталія Петренко та Джуді Ониськів спільно окреслили проблему сімейного насильства в Україні, Канаді та у світі в цілому. Лектори розкрили особливості організації соціального захисту жінок, які страждали від насилля в сім’ї під час карантину у зв’язку з Covid-19.

Джуді Ониськів прочитала цікаву лекцію про синдемії, зокрема, як різні інфекції чи інші захворювання можуть впливати чи бути залежними від інших чинників, наприклад, економічний рівень в державі, екологічне становище, тощо.

Особливістю цьогорічного спільного курсу було те, що до нього долучилися працівники МОЗ України. Катерина Балабанова, директор державної установи «Центр розвитку медсестринства Міністерства охорони здоров’я України» прочитала лекцію, в якій розкрила особливості роботи медсестер в умовах реформування системи охорони здоров’я в Україні, висвітлила низку проблем та окреслила шляхи їх подальшого вирішення.

Наталія Галіяш підготувала лекцію, присвячену проблемам вакцинації в Україні та в світі. Обговорили можливий вплив пандемії Сovid-19 на рівень імунізації, а також важливість поглиблення знань батьків та громадськості про щеплення як механізм захисту дітей від різних інфекцій. Лектор наголосила про особливу роль медичних сестер в проведенні просвітницької роботи та в процесі імунізації. Після презентації лектор відповіла на численні запитання студентів

21-22 травня  студенти презентували результати своєї дослідницької роботи. Кожен учасник групи, в яку входили українські та канадські студенти, мав змогу представити свій внесок у спільний проект. Потрібно зазначити, що студенти якісно попрацювали, глибоко проаналізувавши особливості перебігу Сovid-19 в окремих країнах, а також запропонували можливі шляхи, які б сприяли кращому реагуванню систем охорони здоров’я кожної країни на цю проблему.

Студенти продемонстрували відповідальний підхід до підготовки презентацій, а також чудову командну роботу, коли кожен учасник мав рівні можливості проявити себе.

Висловлюємо вдячність канадським студентам за їх зацікавленість Україною та активну участь у роботі цього курсу. Вдячні українським та іноземним студентам ННІ медсестринства за активну участь та взаємодію з канадськими колегами під час виконання навчальних завдань. Високо оцінюємо зусилля канадських викладачів Елізабет Бурґес-Пінто та Джуді Ониськів та викладачів ТНМУ Світлани Ястремської, Ганни Сатурської, Людмили Мазур, Бориса Локая, Ольги Креховської-Лепявко, Наталії Галіяш та Наталії Петренко, які наполегливо впроваджували план розробки та проведення спільного українсько-канадського курсу в дію.

Велике спасибі висловлюємо пані Ларисі Гайдук, директору Українського центру ресурсів та розвитку (Ukrainian Resource and Development Centre, Mac Ewan), яка сприяла реалізації цього проекту.