Освітній процес у навчально-науковому інституті морфології організований з урахуванням можливостей сучасних інформаційних технологій навчання та орієнтований на формування освіченої, гармонійно розвиненої особистості, професійної мобільності та швидкої адаптації до змін i розвитку в медицині, в галузях науки, техніки та технологій, соціально-культурній сфері в умовах сьогодення.
Усі кафедри ННІ морфології здійснюють підготовку здобувачів вищої освіти з нормативних та вибіркових навчальних дисциплін. Сучасні лекційні аудиторії обладнані відеосистемами, мобільними інтерактивними дошками. Практичні заняття проводяться в спеціально оснащених навчальних кімнатах необхідними технічними засобами навчання. Практичні заняття для студентів 1 – 3 курсів проводяться за стрічковою системою, а для студентів 4 та 5 курсів, за методикою «Єдиного дня».
Сучасні лекційні аудиторії в очікуванні студентів
Вигляд навчальних приміщень ННІ морфології
Музей анатомії людини розташований на другому поверсі морфологічного корпусу на базі кафедри анатомії людини заснований у 1959 році професором Миколою Полянкіним. Всі препарати музею раціонально систематизовані в шафах-вітринах за функціонально-анатомічним принципом і відповідно до навчальних планів і програм з анатомії людини. У музеї повністю обладнані розділи з експозицією навчально-наукових препаратів та виготовленням таблиць з остеоартрології, спланхнології, ангіоневрології, периферичної і центральної нервових систем. Особливої уваги заслуговує розділ з тератології “Вади розвитку у дітей”, в якому детально описані оригінальні препарати, отримані з клінічних закладів міста Тернополя. На 596 препаратах (вологих та сухих) можна побачити природну форму органів, їх топографічні взаємовідносини, проекції судин і нервів, будову окремих органів.
Фрагмент експозиції препаратів у музеї кафедри анатомії людини
Музеї кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судової медицини почали формуватися з першого дня заснування нашого університету, на той час інституту. А безпосередніми засновниками були доцент Б. Дубчак і асистент С. Абрамов, які виготовили перші сотні макропрепаратів. Музеї кафедри постійно використовуються для формування установок на здоровий спосіб життя шкільної та студентської молоді, боротьбу із шкідливими звичками, наочно відтворюючи наслідки та ускладнення алкоголізму, наркоманії, тютюнопаління тощо. На базі кафедри функціонує навчальний судово-медичний музей, який сьогодні налічує біля 1000 різноманітних експонатів зі всіх розділів судової медицини і є одним з найбагатших за експозицією спеціалізованих медичних музеїв України. В ньому поряд із експозиціями місця події, демонструються стенди з оригінальними взірцями різноманітних травмуючих предметів, холодної і вогнепальної зброї.
Фрагмент експозиції препаратів у музеї кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судової медицини
На кафедрі анатомії для навчання студентів використовуються інтерактивні столи (виробництва ТОВ “Visual fusion technology”) з відповідним програмним забезпеченням, віртуальними програми з анатомії, які дозволяють в тривимірному 3D-режимі, розглядати пошарову будову людського тіла, хід кровоносних судин, топографію периферичних нервів, кістки та їх з’єднання. У базу даних інтегровано багато ілюстративного матеріалу: навчальні відеофільми, атласи та наочні відеоматеріали щодо препарування фізичних тіл і набуття інших практичних навичок. Також у базі студенти можуть знайти компʼютерні та магнітно-резонансні томограми всіх ділянок людського тіла у нормі.
У навчальний процес введені заняття на базі міжкафедрального навчально-тренінгового центру з VR програмним забезпеченням Sharecare YOU, 3D Organon та Cadaver dissection для комплексного вивчення анатомії людини.
Використання у навчальному процесі на кафедрі анатомії людини новітніх, цифрових систем та платформ навчання
Практичні заняття на кафедрі гістології та ембріології проводяться в аудиторіях, які оснащені відеосистемами за допомогою яких викладачі демонструють гістологічні мікропрепарати. Студенти вивчають гістоструктури, використовуючи сучасні світлооптичні мікроскопи. Для поглибленого вивчення клітин, тканин широко використовуються атлас електронних мікрофотографій. Віртуальна мікроскопічна лабораторія (Histology Guide) забезпечує студентам гнучке та доступне навчальне середовище.
Типові будні на кафедрі гістології та ембріології
Основним завданням кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судовою медициною є удосконалення прикладного вивчення патологічних процесів і через клініко-морфологічний аналіз навчити студентів оцінювати суть захворювання, його клінічні прояви, а також розв'язувати питання судово-медичної експертизи у випадках насильної смерті. Навчальні кімнати кафедри оснащені мультимедійною технікою і плазмовими телевізорами, що забезпечує демонстрацію мікропрепаратів і аналіз патологічних змін для усієї аудиторії. Робоче місце викладача оснащене комп’ютером і відеосистемою, яка дає можливість переводити зображення із мікроскопа на екран телевізора, демонструвати фрагменти відеофільмів за темою заняття.
Проведення практичних занять викладачами кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судовою медициною
На кафедрі оперативної хірургії з топографічною анатомією обладнано 2 операційних, у коридорах розташовані навчальні стенди з хірургічним інструментарієм. Студенти на практичних заняттях проводять оперативні втручання на дослідних тваринах під керівництвом викладача, що дає змогу закріпити здобуті теоретичні знання практичною діяльністю. Адже клінічна анатомія та оперативна хірургія – це предмет, що поєднує в собі теорію і практику, анатомію і хірургію.
Навчальний процес на кафедрі оперативної хірургії з топографічною анатомією
В умовах адаптивного карантину, запровадженого в нашій країні, лекції, практичні заняття, консультації та іспити проводились в режимі онлайн згідно розкладу за допомогою програмного забезпечення Microsoft Teams.
Процес онлайн навчання
Від початку осіннього семестру 2022-2023 навчального року у зв’язку із повномасштабною війною як тільки в Тернополі оголошується повітряна тривога, усі учасники освітнього процесу прямують в укриття. Таким чином викладачі інституту морфології проводять практичні заняття в укритті.
Навчальний процес в укритті ННІ морфології
Плідною є видавнича діяльність співробітників кафедр ННІ морфології, які беруть участь у підготовці підручників, посібників, що використовуються у ВН(Ф)МЗ України 1-4 рівнів акредитації, написанні атласів, монографій, для покращення та оптимізації викладання навчальних дисциплін студентами всіх факультетів українською та англійськими мовами.
На базі навчально-наукового інституту морфології Тернопільського національного медичного університету імені І.Горбачевського 17-19 квітня 2019 року відбувся ІІ етап Всеукраїнської студентської олімпіади з професійно-орієнтованої дисципліни «Анатомія людини».
Учасники, організатори та члени-журі олімпіади
ІІ етап Всеукраїнської студентської олімпіади складався з трьох турів. Під час першого учасники повинні були дати письмову відповідь на теоретичні питання. У другому турі відбулося комп’ютерне тестування з усіх розділів навчальної дисципліни, включаючи питання з банку завдань ліцензованого іспиту «Крок-1». Під час третього туру студенти повинні були продемонструвати на відпрепарованому фізичному тілі, кістках скелета і вологих препаратах анатомічні утвори.
Виконання студентами-учасниками олімпіади практичних завдань
Переможці Всеукраїнської студентської олімпіади з професійно-орієнтованої дисципліни «Анатомія людини»
30 березня 2017 року у ННІ морфології ТДМУ ім. І. Я. Горбачевського відбувся другий туру Всеукраїнської предметної олімпіади з патоморфології.
Фото на згадку учасників олімпіади
Змагання відбувалося у кілька турів: журі оцінювало знання учасників олімпіади з усіх розділів навчальної дисципліни, володіння практичними навичками діагностики мікроскопічних проявів патологічних процесів та хвороб. Відбувся також конкурс «Клініко-патологоанатомічні паралелі» на вміння проводити клініко-морфологічний аналіз на основі причинно-наслідкових співвідношень та конкурс «Ерудит» на знання внеску видатних патологоанатомів у патологоанатомічні науки та знання епонімів у патоморфології.
Виконання студентами-учасниками олімпіади завдань