Skip to content

У ТНМУ відбувся круглий стіл з питань вдосконалення освітніх програм за спеціальністю 223 «Медсестринство»

5 грудня 2021 р. у Тернопільському національному медичному університеті імені І.Я. Горбачевського відбувся круглий стіл з питань вдосконалення освітніх програм за спеціальністю 223 «Медсестринство».

Зустріч розпочалася з виступів проректора закладу вищої освіти з наукової роботи Івана Кліща та директорка ННІ медсестринства Світлани Ястремської, які окреслили основну мету заходу, що полягала в обговоренні сильних і слабких сторін освітніх програм за спеціальністю 223 «Медсестринство» з урахуванням сучасних викликів та потреб.

 

У роботі круглого столу взяли участь гаранти освітніх програм, зокрема, Марія Марущак – гарант освітньо-наукової програми третього рівня вищої освіти, Людмила Мазур – гарант освітньої програми другого (магістерського) рівня вищої освіти та Юлія Данилевич – гарант освітньої програми першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, які зазначили важливість цуєї зустрічі для подальшого вдосконалення освітніх програм з метою формування високопрофесійних фахівців. Викладацька спільнота ТНМУ займає активну позицію у питаннях вдосконалення освітнього процесу, винаходить способи реалізації своїх намірів, відшуковує нові джерела натхнення та розвиває зв’язки. Ми постійно слідкуємо за професійним рівнем викладачів, що залучені до підготовки медсестер. Окрім того, регулярні зустрічі із стейкголдерами, зворотній зв’язок із здобувачами і випускниками дають нам можливість зрозуміти запити сьогодення, передбачити виклики майбутнього та своєчасно внести зміни до освітніх програм, що у свою чергу веде до зростання конкурентоспроможності наших випускників на ринку праці.

 

Інформативними були виступи зовнішніх стейкголдерів та потенційних працедавців, зокрема, директорки державної установи «Центр розвитку медсестринства Міністерства охорони здоров’я України» Катерини Балабанової, секретаря підкомісії 223 Медсестринство Науково-методичної комісії 12 з охорони здоров‛я та соціального забезпечення сектору вищої освіти Науково-методичної ради Міністерства освіти та науки України, експерта з акредитації освітніх програм Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти, декана факультету 2 Львівської медичної академії імені Андрея Крупинського Наталії Дуб, проректорки з навчальної роботи, доцента кафедри природничих та соціально-гуманітарних дисциплін Житомирського медичного інституту Житомирської обласної ради Світлани Гордійчук, декана медико-фармацевтичного факультету Комунального закладу вищої освіти «Рівненська медична академія» Рівненської обласної ради, члена галузевої експертної ради галузі 22 «Охорона здоров’я» за спеціальністю 223 «Медсестринство» Лариси Коробко та директора Кременецького медичного фахового коледжу імені Арсена Річинського Петра Мазура.

Під час обговорення було звернено увагу на освітні програми усіх рівнів вищої освіти, а також дано рекомендації щодо підготовки фахівців на цих програмах. Так, учасниками зазначено, що бакалаврат є базовою сходинкою в отриманні професії медсестри. У всьому світі медсестра-бакалавр – це золотий стандарт освіти. Від ґрунтовності отриманих знань та фахових навичок на цьому етапі залежить подальша освітня та професійна траєкторія здобувача освіти. Одним з таких викликів є спеціалізація медсестер – сучасний метод безперервного професійного розвитку, який допомагає поліпшувати якість медичної допомоги населенню. Інше важливе питання – розширення повноважень медичних сестер, що дозволить не тільки оптимізувати доступ до медичних послуг, але й покращити їхню якість.

 

Програма навчання медсестер-магістрів запроваджена в університеті вже більше 10 років, і, зокрема, передбачає можливість здобуття ступеня магістра дистанційно. Наповнення програми постійно змінюється та вдосконалюється, при цьому програма є комплексною, що включає як освітню, так і наукову складові. Навчання на програмі магістратури дозволяє здобувачам освіти отримувати та вдосконалювати клінічні навички та навички провадження наукових досліджень. Завдяки цьому випускники, які здобули дипломи магістра, можуть посідати посади викладачів дисциплін професійного циклу в медичних професійних коледжах, а також працювати на керівних посадах закладів практичної системи охорони здоров’я. Зовнішні стейкголдери звернули увагу на важливу проблему, яку потрібно вирішити щодо магістрів спеціальності 223 «Медсестринство», а саме на необхідність розробки чіткого законодавчого визначення переліку посад, які вони можуть посідати, а також переліку предметів, до викладання яких вони можуть бути залучені.

 

Щодо освітньо-наукової програми третього рівня вищої освіти (кваліфікація доктор філософії) було відмічено, що вона розроблена на основі синтезу кращих практик шкіл медсестринства України та зарубіжжя, що дозволяє ідентифікувати медичних сестер як перспективних вчених та лідерів у своєму напрямку, здатних виховати наступне покоління медсестер. Підготовка таких фахівців є надзвичайно необхідною для вітчизняної галузі охорони здоров’я, тому першочерговим завданням учасники круглого столу вважають необхідність зробити привабливим здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю «Медсестринство». Зовнішні стейкголдери рекомендували готувати багатопрофільну PhD медсестру через можливість вибору вибіркових дисциплін, а не звужувати освітню програму до вузького профілю. Також були обговорені пріоритетні наукові напрямки, які засвідчили необхідність проведення наукових досліджень пов’язаних з реалізацією освітніх складових, а не лише тих, що стосуються практичної діяльності медсестри. Директорка державної установи «Центр розвитку медсестринства Міністерства охорони здоров’я України» зазначила, що на даний час готується стандарт підготовки медичних сестер на третьому рівні вищої освіти, де будуть зазначені основні вимоги до таких фахівців.

На зустрічі також були присутні здобувачі, які навчаються на цих освітніх програмах. Вони були вдячні за зустріч у такому форматі, оскільки такий круглий стіл показав співпрацю педагогічного колективу ТНМУ, здобувачів вищої освіти та зовнішніх стейкголдерів для вдосконалення освітніх програм з урахуванням сучасних викликів та потреб, а також довів високу конкурентоздатність та професійність наших випускників, які затребувані у закладах освіти та закладах охорони здоров’я.

Загалом, зустріч круглого столу була плідною, обговорено багато важливих питань, що стосуються розвитку медсестринства в системі освіти. За результатами спільного обговорення сформовано основні вектори вдосконалення освітніх програм за спеціальністю 223 «Медсестринство».

Інформацію підготували гаранти освітніх програм: Марія Марущак, Людмила Мазур, Юлія Данилевич.