Кулінарний майстер-клас – простір соціальної інтеграції та психологічного розвитку, відбувся в Центрі ментального здоров’я ТНМУ. Його для молоді Центру «Мій світ» – спільноти відкритих, щирих, життєрадісних людей, які прагнуть бути соціально активними й повноцінними учасниками сучасного суспільства, організував доцент нашого вишу Тарас Кадобний. До команди долучилися студенти нашого університету, які підтримали атмосферу рівності, щирого контакту та взаємодії.
Майстер-клас з приготування традиційного салату «Олів’є» став не лише кулінарною активністю, а важливою частиною процесу соціалізації, в якому реалізовуються ключові психологічні механізми – формування самооцінки, емоційна регуляція, комунікативні навички, розвиток автономії та відчуття приналежності. Соціалізація – це не просто пристосування до соціальних норм. Це – динамічний процес формування ідентичності через досвід взаємодії. Людина пізнає себе через інших, формує уявлення про власні сильні сторони, можливості та соціальну роль. Особливо важливо створювати такі простори, де цей досвід формується через позитивну, підтримувальну взаємодію, що дозволяє не просто адаптуватися, а інтегруватися. Інтеграція – це можливість бути собою серед інших і при цьому зберігати відчуття цінності та значущості.
Важливою частиною події стала модель «на рівних», де студенти не мали ролі «волонтерів» чи «асистентів», а були учасниками. Такий підхід знімає бар’єри й формує досвід безпечної взаємодії, в якій відсутня оцінка чи тиск. З точки зору сучасної психології, це ключовий чинник формування довіри – базового емоційного стану, без якого неможливий ані розвиток, ані адаптація. Завершенням став спільний обід. Це був символічний жест – коли результат спільної діяльності об’єднує людей не лише дією, а й сенсом. Їжа в колі інших – це акт прийняття, визнання й належності. Вона несе у собі послання: «Ти частина цього кола», «На тебе тут чекають», «Твоя присутність важлива». У таких центрах формується не лише підтримка, а середовище, в якому кожна людина (з будь-якими особливостями чи без) може реалізовувати свій соціальний потенціал. Це – простір, де немає розмежувань на «нормальних» та «особливих». Є лише люди. І кожен має право бути почутим, прийнятим і залученим у світ. І для студентів цей захід став ще однією сходинкою в просторі зростання. Майбутні фахівці отримали унікальну можливість практикувати не лише медичні знання, а й психологічні навички: емпатію, делікатність, здатність адаптувати комунікацію. Це особливо важливо для медичної практики, де людяність і чутливість є не менш важливими за клінічний досвід.
Кулінарна діяльність як терапевтичний інструмент
Приготування їжі – це знайомий побутовий процес, який легко викликає почуття безпеки. Але водночас це багаторівнева психотерапевтична практика:
– Сенсомоторна інтеграція: робота руками з інгредієнтами активізує тілесне усвідомлення й допомагає знижувати рівень тривоги.
– Планування та послідовність дій: розвиває виконавчі функції, які важливі для незалежного життя.
– Емоційна регуляція: в процесі приготування учасники вчаться співпрацювати, домовлятися, вирішувати мікроситуації без конфлікту.
– Підсилення «Я-компетентного»: досвід «я можу», «мені довіряють», «у мене вийшло» створює основу для позитивного самосприйняття.
Сучасні підходи в психології базуються на парадигмі не виправлення, а підтримки природного розвитку. І саме такі заходи – ненав’язливі, м’які, природні – дають можливість проявитися особистості в дії, а не в діагнозі.
Це не про «працю над собою», а про створення умов, у яких внутрішній потенціал має шанс виявитися – через контакт, дію, взаємодію, гру, розмову, побутову ситуацію.
«Дихання присутності» для покращення комунікації зі студентами
У навчальному процесі викладачі часто стикаються з високим навантаженням і стресом, що може впливати на якість взаємодії зі студентами. Щоб бути більш сфокусованими, спокійними та відкритими під час занять, пропонуємо просту техніку усвідомленого дихання. Вона допоможе заспокоїти нервову систему, знизити рівень тривоги та покращити здатність слухати й розуміти студентів – основні чинники ефективного навчання та соціалізації молоді.
Як виконувати:
– Зробіть повільний глибокий вдих через ніс на 4 секунди, уявляючи, що разом з повітрям ви наповнюєтеся спокоєм і впевненістю.
– Затримайте дихання на 4 секунди, відчуваючи, як цей спокій укріплюється у вашому тілі.
– Повільно видихайте через рот на 6 секунд, уявляючи, що видихаєте напругу та втому.
– Повторіть п’ять циклів, зосереджуючись на відчуттях та моменті спілкування зі студентами.
Ця проста вправа допоможе не лише розслабитися, а й покращити увагу до студентів, сприятиме створенню довірливої атмосфери в аудиторії та підтримає розвиток соціальних навичок у молоді. Регулярне застосування такої практики дозволяє викладачам бути більш ефективними наставниками та підтримувати емоційне здоров’я під час викладання.
Юлія ВЕНГЕР,
психологиня Центру ментального здоров’я ТНМУ