Формування здоров’я збережувальної компетентності школярів є одним з пріоритетів сучасної освіти. Навчити надавати домедичну допомогу потерпілому в разі надзвичайних ситуацій передбачає зміст предметів «Біологія» та «Основи здоров’я». Ця життєвоважлива навичка, звичайно, якісно формується у тісній співпраці вчителів і медиків.
Саме тому з ініціативи управління освіти та науки Тернопі-льської міської ради, Тернопільського комунального методичного центру науково-освітніх інновацій та моніторингу за погодженням з керівництвом Тернопільського державного медичного університету імені І.Я. Горбачевського на базі кафедри невідкладної та екстреної медичної допомоги кілька років поспіль організовують практичні заняття з надання домедичної допомоги для учнів 9-х класів загальноосвітніх навчальних закладів під назвою «Марафон знань з базових принципів домедичної допомоги «Я можу врятувати людське життя».
7 листопада в Тернопільській ЗОШ №24 школі стартувало навчання старшокласників, традиційно зорганізоване студентами наукового гуртка кафедри невідкладної та екстреної медичної допомоги (науковий керівник – доц. Ляхович Р.М.). Під час занять розглядають основні аспекти надання допомоги під час різноманітних невідкладних станів. Зокрема, це стосується реанімаційних заходів, зупинки кровотечі, іммобілізації кінцівок при травмах і найпростіших способів транспортування з максимальним уникненням травматизації, домедична допомога за механічної асфіксії, судом, укусів, і т.п. Під час навчання використовують відповідний інвентар, зокрема, манекени, прості засоби для іммобілізації кінцівок, гемостатичні середники тощо. Попередньо розробили єдиний план навчань. Спершу студенти розповідають і показують, як потрібно надати допомогу, а відтак під його наглядом кожен школяр відпрацьовує відповідні навички. У процесі навчання моделюють ситуації й учасники намагаються безпосередньо розв’язати їх. Для цього створено п’ять станцій, на кожній з яких відпрацьовують той чи інший вид екстреної допомоги. Особливий інтерес у школярів викликала інформація щодо сучасних методик виконання серцево-легеневої реанімації. Під час реалізації сценарію практичних навичок їм доводилося долати невпевненість і знаходити в собі сміливість проводити реанімаційні заходи. Не секрет, що для психіки будь-якої людини завжди травматичним є той момент, коли вона стає свідком нещасного випадку. Водночас від умілих дій рятувальника почасти залежить життя потерпілого. Через це студенти стараються простими, доступними методами донести до учнів принципи надання допомоги у стані клінічної смерті. Такі реанімаційні вміння важливі для кожної людини, адже від цього залежить чиєсь життя. На жаль, статистика свідчить, що з 10 пацієнтів виживає лише двоє. Та якщо навіть виживає один з тисячі, то треба боротися за людське життя. Для цього потрібно навчитися долати страх, працювати над удосконаленням навичок. Адже отримані зараз базові знання можуть знадобитися в ситуації, коли потрібно врятувати життя потерпілому.
Плідна співпраця школи та медичного вишу в цьому напрямку не обмежується навчанням школярів. Протягом 2014-2018 років таким навчанням охопили, крім 2080 учнів, ще й 600 педагогічних і 100 медичних працівників загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів.
Втілення такого проекту забезпечує співпрацю науковців та освітян за рахунок створення системи застосування результатів наукової й навчальної діяльності, передових освітніх практик у навчальні заклади міста Тернополя.
Досвід співпраці освітян і медиків з навчання школярів навичкам надання допомоги в разі надзвичайних ситуацій ефективний тим, що він науково обґрунтований та практично спрямований, мотивований з урахуванням вікових особливостей школярів, заснований на основі партнерського, кооперативного навчання, що є однією з європейських методик навчання й сприяє інтегруванню школярів в єдиний освітній простір.
Лариса КОЗЛОВСЬКА,
методист Тернопільського комунального методичного центру
науково-освітніх інновацій та моніторингу