З часу широкомасштабного вторгнення росії в Україну люди не завжди можуть отримати медичну допомогу, дехто взагалі не має доступу до лікарні. Але війна – не привід ігнорувати проблеми зі здоров’ям чи тамувати біль знеболювальним. Фахову консультацію можна отримати за допомогою цифрових технологій.
У Тернопільському національному медичному університеті імені Івана Горбачевського стартував безкоштовний онлайн-сервіс, що дозволяє надавати консультацію лікаря з найвіддаленішого куточка країни. «Digital Clinic for Ukraine» – онлайн-платформа здоров’я для мешканців України в будь-який час і в будь-якому місці (https://digital-clinic.net/uk/). Детальніше – координатор проєкту в ТНМУ, доцент кафедри хірургії №2 Назар Герасимюк.

– Пане Назаре, розкажіть, будь ласка, як у нашому університеті розпочалася співпраця з «Digital Clinic for Ukraine»?
– У часи війни більшість людей не мають доступу до медичних послуг, тому експерти з цифрового здоров’я відомої європейської платформи охорони здоров’я Klinika Digjitale та медичні працівники Тернопільського національного медичного університету імені Івана Горбачевського об’єдналися, щоб розробити онлайн-платформу швидкого доступу до медичних послуг для українців. Узагалі ж ідея співробітництва з «Digital Clinic for Ukraine» належить ректорові нашого університету, професору Михайлові Корді та керівниці центру міжнародних зв’язків Наталії Лісничук.
– Що являє собою Кlinika Digjitale у світовому вимірі? Чи інші країни та як долучаються до цієї платформи?
– Узагалі цей проєкт був започаткований в Косово, зокрема й цифрова клініка, яка об’єднала свою діяльність з Тернопільським національним медичним університетом імені Івана Горбачевського в Україні, а також HCE (Health Centre of Excellence – Оздоровчий центр передового досвіду) у США. Проєкт втілюється за підтримки «Ротарі Клуб Пея». До слова, це перший ротарі-клуб у Косово, який свого часу став засновником для інших ротарі-клубів у цій державі й був відзначений навіть президентами «Ротарі- інтернешнл». Klinika Digjitale – це найінноваційніший стартап, розроблений разом з партнерами у США та ротарі-клубом у Косово в передову цифрову платформу охорони здоров’я, відому, як «Ваше здоров’я у ваших власних руках». Його найсучасніше програмне забезпечення пропонує пацієнтам швидші, ближчі та значно дешевші послуги, незалежно від відстані до бажаного лікаря чи закладу охорони здоров’я в будь-якій точці світу. Щодо участі України в цьому проєкті, то наші косівські колеги виступили з ініціативою щодо надання дистанційної консультативної допомоги людям, які її потребують, зокрема учасникам бойових дій та вимушено переміщеним особам, які не мають змоги звернутися до лікаря в офлайн-режимі.
– Як формували команду лікарів-науковців? Ці послуги безкоштовні? Який графік прийому?
– Ця платформа в нашому університеті зібрала команду однодумців, які висловили бажання працювати на добровільних засадах. Коли було оголошено про започаткування цього проєкту, багато знаних фахівців з різних кафедр одразу ж виявили бажання та запропонували власні послуги. Більшість наших викладачів уже й до проєкту надавали консультативну допомогу у соціальних мережах, месенджерах і з допомогою телефонного зв’язку всім, хто її потребував. Вважаю це жестом доброї волі в такий скрутний для країни час. Наразі до команди фахівців ТНМУ входить майже 40 викладачів різних спеціальностей – судинні хірурги, ендокринологи, гастроентерологи, проктологи, педіатри різних профілів та інші. Гадаю, що з часом їхня кількість лише зростатиме. Наразі є по два представники з кожної спеціалізації. Консультативна допомога, яку надають фахівці Тернопільського медуніверситету спільно з кількома лікарями з інших медичних закладів України, вибудувана на доброчинних засадах, а отже, є безкоштовною. Звісно, ми намагалися «підлаштувати» час проведення консультацій до робочого графіку спеціалістів. Упродовж двох-трьох годин щодня наші фахівці консультуватимуть пацієнтів, більшість обрали час з 15 до 18 години.
– Як відбувається контакт з пацієнтом?
– Інтерфейс сайту «Digital Clinic for Ukraine» розроблений двома мовами – англійською та українською. На сайті створили й програму з допомогою якої той, хто бажає, може ознайомитися з фахівцями, які надаватимуть консультації, їхньою біографією, основними напрямками професійної діяльності. Зазначені також контактні номери телефонів та адреси електронної пошти спеціалістів. Насправді це виглядає так: пацієнт, який потребує допомоги, «заходить» на сайт, реєструється, обирає необхідного йому фахівця в зазначені години прийому, а лікарю на електронну пошту та стільниковий телефон надходить повідомлення, на яке він протягом кількох хвилин повинен відповісти. Контакт з пацієнтом відбувається через відеозв’язок у смартфоні чи комп’ютері. Впродовж цього віртуального візиту відбувається розмова та консультування.
– Чи є вже перші пацієнти?
– Наразі проводимо фінальний етап підготовки, наші косівські колеги завершують комплектацію сайту для роботи цього онлайн-сервісу. Провели пробні контакти з фахівцями, які беруть участь у проєкті, перевірка зв’язку дала чудові результати, отож уже найближчим часом очікуємо перших пацієнтів.
Лариса ЛУКАЩУК