Аби українська мова була в повсякденні

У Тернопільському національному медичному університеті імені Івана Горбачевського з 2 травня розпочали курси з поглибленого вивчення української мови для осіб, які змушені були покинути свої домівки внаслідок великої війни.

Вступне заняття провели завідувач кафедри української мови, професор Анатолій Вихрущ і викладач Соломія Гнатишин. Анатолій Володимирович підкреслив роль рідної мови, слова для нації, а також значимість мови у системі психологічного захисту. Слухачі читали вірші Ліни Костенко, вивчали текст «Дезидерати», який упродовж майже ста років допомагає людям долати труднощі. Соломія Гнатишин зробила фотосесію, занотувала потреби учасників, які поступово будуть вирішувати. На заняттях наголос ставили на побутовій лексиці, що дасть людям можливість комфортно почувати себе в україномовному середовищі.

Заняття відбуваються двічі на тиждень, у понеділок та четвер о 10.00, у формі практичних занять у навчальній аудиторії, яка розташована в гуртожитку №3 ТНМУ за адресою: м. Тернопіль, вул. Коцюбинського, 18-А. Була створена окрема група для дітей. Навчанням хлопчиків і дівчаток займалися Соломія Гнатишин та Оксана Новіцька. В ігровій формі діти повторювали основи рідної мови, основні граматичні правила, вивчали назви кольорів, місяців, як правильно вимовляти дати, цифри та числа, читали тексти, вчили відмінки іменника. Після наших занять всі діти поновили навчання в школах.

Усі викладачі кафедри залучені до втілення програми курсів. Заняття провели доцентки Ірина Заліпська, Тетяна Мельник, викладач Надія Олійник. З 30 травня курси читає доцентка Марта Руденко.

Ірина Заліпська для кращого опанування української мови вивчала з внутрішньо переміщеними особами етикетні формули вітання, прощання, вибачення, вдячності, прохання, звертання. Вчилися правильно знайомитися, практикували вимову шиплячих і правильних наголосів в українських словах, також вивчали пори року, назви місяців, днів тижня, продуктів харчування, продовольчих товарів і т.д.

Надія Олійник зазначила, що курси української мови для внутрішньо переміщених осіб зорганізовані таким чином, щоб були використані різні форми навчальної діяльності (індивідуальна робота, в парах, групах, самостійна робота), залучені різні види завдань (пізнавальні, творчі, рольові). Викладачеві важливо створити сприятливу психологічну атмосферу на занятті, умови для комфортного навчання для людей, які переживають стрес і тривогу, з різним рівнем володіння українською мовою, різною мотивацією, життєвим досвідом, психологічним станом від пережитого, баченням майбутнього розвитку подій, планами та очікуваннями. Під час своїх занять Надія Олійник пропонувала такі теми для обговорення, як «Найважливіше про мене», «Я хочу розказати про свою родину», «У супермаркеті», «На вокзалі», «У банку», «Мої друзі», «Мої вподобання»… Для закріплення матеріалу пані Надія також використовувала творчі завдання: «Історії з частинами мови» (склади історію зі знайденими словами), «Даруємо компліменти», «Українські фразеологізми».

«Щодо курсів для внутрішньо переміщених осіб: взяла основні слова, пов’язані з купівлею продуктів та одягу; прийменники руху та місця. Будували діалоги, як дістатися того чи іншого місця в Тернополі (на основі тексту про файне місто). Дала їм кілька ресурсів для вивчення мови, і результат є. Люди справді хочуть розмовляти та намагаються перейти на українську, тому варто обирати актуальні їм зараз теми й на їх основі будувати діалоги та мовити про українські відповідники. Діти активно доєднуються до розмови, допомагають дорослим, самі виявляють бажання розмовляти, тому не потребують відокремлення», – розповіла Тетяна Мельник.

Нагадаємо, що метою курсів української мови для тимчасово переміщених осіб є формування у слухачів внутрішньої мотивації до вивчення української мови, потреби у спілкуванні нею, ціннісного ставлення до мови, набуття досвіду використання української мови в повсякденному житті.

Яніна ЧАЙКІВСЬКА

Світлини Миколи ВАСИЛЕЧКА та Надії ОЛІЙНИК