Виборча програма кандидата на посаду ректора Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського МОЗ України Сельського Петра Романовича

І. МІСІЯ І БАЧЕННЯ УНІВЕРСИТЕТУ

Місія. Підготовка висококваліфікованих фахівців для систем охорони здоров’я України та інших країн шляхом надання якісних освітніх послуг відповідно до європейських стандартів, виховання високоморальних особистостей, професіоналів, відданих найкращим традиціям своєї професії.

Ключовими складовими місії нашого університету також постають: розвиток фундаментальної та прикладної науки, проведення інноваційних досліджень і впровадження їхніх результатів у практику; надання високотехнологічної медичної допомоги, розроблення нових діагностичних і лікувальних технологій та методик; дотримання етичних і професійних стандартів, принципів доброчесності у всіх напрямах діяльності.

Важливе значення матиме створення сприятливого академічного середовища для працівників як умови для якісної праці, професійного зростання та творчого самовираження; забезпечення здобувачам вищої освіти можливостей для саморозвитку, формування індивідуальної освітньої траєкторії, професійного становлення, культурного й духовного збагачення.

Бачення. Тернопільський національний медичний університет імені І. Я. Горбачевського – заклад вищої освіти, що поєднує історичні національні традиції з сучасними європейськими вимогами, застосовує інноваційні підходи, утверджує лідерство в освіті, науці та лікувальній роботі, створює умови для творчої самореалізації, доброчесності, мобільності та міжнародного визнання, динамічно розвивається як потужний центр підготовки конкурентоспроможних фахівців.

ІІ. УПРАВЛІННЯ УНІВЕРСИТЕТОМ. ОРГАНІЗАЦІЙНА РОБОТА

  1. Перші кроки подальшої роботи в умовах воєнного стану

Діяльність університету, спрямована на всебічну допомогу Силам оборони із залученням можливостей Волонтерського центру, Центру ментального здоров’я та Центру симуляційного навчання буде продовжена і посилена. Планується впровадження спеціальних індивідуальних програм підтримки для кожного студента й викладача, які нині проходять службу у Збройних силах України. Для цього будуть використані ресурси університету, а також благодійних, церковних і волонтерських організацій, у тому числі міжнародних. На часі розробити програму комплексної підтримки сімей загиблих Героїв. Університет і надалі здійснюватиме надання безоплатної медичної допомоги військовим і ветеранам на клінічних кафедрах та у стоматологічному відділенні університетської клініки. Освітній процес відбуватиметься з урахуванням усіх вимог безпеки, із використанням укриттів у корпусах університету. Велику увагу вартує приділяти належному фінансовому забезпеченню університету в теперішніх умовах. Спільними зусиллями здолаємо всі виклики!

  1. Удосконалення командної роботи в університеті

Сучасний університет не може ефективно функціонувати в умовах надмірної концентрації управлінських рішень у руках однієї чи кількох осіб. В епоху високих технологій та інформаційного перевантаження такий підхід втрачає актуальність. У зв’язку із цим буде впроваджено такі основні принципи:

– базовою моделлю управління університетом повинна стати командна робота;

– лідерство ректора полягатиме у формуванні бачення, прийнятті стратегічних пріоритетних рішень та забезпеченні виконавчої дисципліни і стабільності управлінської системи;

– делегування повноважень – ключовий інструмент ефективності.

Команду «ректор – проректори – декани» буде трансформовано у напрямі розширення повноважень деканів. Декани мають підпорядковуватися безпосередньо ректору, а проректорам чи керівникам відділів – за конкретними напрямками роботи. Організація ефективного управління базуватиметься на широкій автономії деканатів. Їх штат, за потреби, доцільно розширити відповідно до актуальних завдань і зміни кількості студентів на факультеті. Це сприятиме підвищенню якості сервісу таких підрозділів як для студентів, так і для викладачів.

Для якісного управління університетом необхідно запровадити систему опитувань усіх працівників та студентів (із збереженням конфіденційності) щодо ключових стратегічних питань розвитку. Такий підхід забезпечить участь кожного в управлінні, а аналіз думок університетської спільноти дозволить покращити саме керування процесами. При цьому важливу роль матиме своєчасне інформування працівників як про ключові позитивні зміни, так і про складнощі.

Суттєво покращить ефективність управління у різних сферах та звільнить час адміністраторів і викладачів боротьба з бюрократизацією. Тут широкий простір для роботи – від зрозумілих і простих форм звітності до оптимізації текстового обсягу доповідей чи звітів, з акцентуацією, насамперед, на конкретних пропозиціях і обґрунтованості пропонованих рішень.

Усі дії й рішення адміністрації університету будуть повністю прозорими. Складні управлінські рішення прийматимуться за умови широкого обговорення та підтримки університетської спільноти.

  1. Ефективність роботи Вченої ради університету

Робота нашої Вченої ради – достатньо якісна і продуктивна. Усі завідувачі кафедр мають входити до її складу, проте вбачається важливим і додаткове представлення інших бажаючих науковців на певну квоту місць уже за конкурсом.

Багато питань, які розглядає цей орган, дублюються на вчених радах факультетів та інститутів. Відповідно, настав час надати реальні завдання та повноваження інститутам без дублювання їхніх функцій іншими структурами.

Процедура прийняття окремих рішень на Вченій раді видається надто забюрократизованою, зокрема щодо вчених звань та обрання на посади. Буде розглянуто питання впровадження електронної системи для голосування з окремих питань.

Вчена рада має функціонувати як справжній університетський парламент із високим академічним духом та розвинутою демократією.

  1. Організація виконання технічних завдань

Для виконання значного обсягу технічних завдань буде розширено штат окремих підрозділів, зокрема відділів технічних засобів навчання, інформаційних технологій.

Практика залучення викладачів до виконання рутинних технічних завдань – таких, як поповнення інформаційних ресурсів, вилучення невалідних тестових питань за результатами екзаменувань, ведення численних облікових документів тощо – має відійти в минуле.

Передбачено надання належної підтримки щодо програмного забезпечення та технічного обслуговування інформаційних систем працівникам бібліотеки, видавництва та інших підрозділів за потреби.

ІIІ. ОСВІТНІЙ ПРОЦЕС

  1. Підвищення якості освітніх послуг

Найперше, запорука надання якісних освітніх послуг – стабільність. Упродовж першого року каденції ректора буде запроваджено мораторій на будь-які кардинальні зміни стосовно освітнього процесу, окрім тих, що зазначені у цій програмі. Надалі будь-які інновації необхідно впроваджувати виважено і нечасто. При цьому нові технології будуть застосовуватися після ретельної підготовки із врахуванням досвіду (позитивного і негативного) впровадження в університеті інформаційних систем, у тому числі АСУ.

У перспективі слід обирати й справді ефективні інноваційні освітні методики. Має бути забезпечено системний і комплексний підхід до реорганізації освітнього процесу, при якому впровадження нових навчальних методик слід реалізовувати лише у тісному взаємозв’язку з інноваціями в оцінюванні знань.

Настав час мінімізувати бюрократію в навчальній документації та розширити електронний документообіг, особливо для екзаменаційних матеріалів і відомостей. При цьому важливим вбачається уніфікація кафедральних методичних документів з метою уникнення необхідності частих правок.

Немале значення матиме і повага до часу та особистої свободи викладача, яка має проявлятися у всьому – від недопустимості необґрунтовано коротких термінів підготовки важливих матеріалів до надто частих викликів в адміністративний корпус.

  1. Методика проведення іспитів

Заплановано збільшити питому частку в оцінці за іспит усного екзаменування (теперішня частка усної співбесіди занадто мала), проте вона не має бути вирішальною щодо мінімального рівня для складання, а отже, і незадовільної оцінки. Те саме стосується і тестового оцінювання. Значення матиме саме сукупна кількість балів. Винятком, очевидно, може бути лише ситуація, коли студент не набрав жодного балу. За таких умов підвищується об’єктивність. Проте остаточна версія структури й форми екзаменування визначатиметься лише після обговорення університетською спільнотою з урахуванням думки викладачів і студентів.

Планується і низка змін у системі тестування. Необхідно зменшити норми кількості тестових завдань, які використовуються для проведення тестової частини іспиту. Це полегшить підготовку студентам та їх оновлення викладачам. Натомість буде створено умови для покращення якості тестових завдань. Допоможуть уже впроваджені технології та методики, які на даний час не мають широкого застосування. Вони дозволяють під час кожного екзаменування послідовно вилучати з бази невалідні завдання.

Для забезпечення рівних умов при виборі спеціалізації для наших випускників порівняно з іншими медичними закладами вищої освіти слід перейти з 12-бальної системи оцінювання на 5-бальну.

  1. Відпрацювання пропущених занять

Як показує досвід, на противагу рішенню щодо 6 годин (за стрічковою системою) та 18 годин (за системою «єдиного дня») як мінімальних кількостей пропущених практичних годин без поважних причин, що не тягнуть за собою жодних стягнень, на даний час більш справедливою і дієвою видається орієнтація на відносні показники. Студент цілком може пропустити до 10 % занять з кожної навчальної дисципліни і відпрацьовувати їх за тією ж схемою, що й заняття, пропущені з поважних причин. У такому випадку набуття необхідних компетентностей не постраждає. Крім того, обсяг рефератів слід звести до тезисного формату або взагалі відмінити таку форму відпрацювань. Проте вищезазначені рішення, звісно, варто погодити зі студентським товариством.

  1. Інновації в освітньому процесі для покращення засвоєння студентами практичних навичок і вмінь

Інновації будуть впроваджуватися поступово та погоджуватися з викладацьким і студентським колективами.

Для підвищення рівня практичної та професійної компетентності необхідно забезпечити доступ студентів до пацієнтів. За відсутності тематичних хворих та для відпрацювання навичок і вмінь щодо надання невідкладної та екстреної медичної допомоги незамінними є симуляційні технології. Отже, важливим буде подальший розвиток нашого навчально-тренінгового центру з адекватним аналізом та удосконаленням його роботи за допомогою сучасних комп’ютерних технологій та інформаційних методик. Слід забезпечити доступ студентів до всіх симуляторів та манекенів відповідно до тематики занять.

Основний акцент у роботі центру ставитиметься на додипломному етапі підготовки фахівців, проте використання центру для інтернів, лікарів, парамедиків і медичних сестер також вважається вкрай важливим.

У навчально-тренінговому центрі здійснюється підготовка та проведення ОСКІ, тому необхідно провести низку змін і стосовно даного іспиту, зокрема щодо адекватної кількості завдань, збільшення їх змістового навантаження, ефективного оцінювання тощо. Зазначені зміни здійснюватимуться паралельно з матеріальним заохоченням задіяних викладачів та технічних працівників.

  1. Зміни у системі преміювань

Система преміювань має змінитися. Необхідно істотно збільшити розмір преміального фонду для щомісячних виплат науково-педагогічним працівникам згідно з відповідним положенням про порядок оцінювання працівників за рейтинговою системою. Водночас слід зменшити кількість балів за державні нагороди та премії, які вже самі по собі є перевагою, та ліквідувати виплати за участь у роботі творчих колективів, замінивши їх окремим заохоченням. Це збільшить питому вагу інших важливих показників.

Рейтингова бальна система загалом буде збалансована, щоб навіть молоді викладачі мали шанс зайняти гідну позицію. Усі зміни в правилах рейтингу проходитимуть широке обговорення і лише після цього затверджуватимуться Вченою радою.

Необхідним убачається і запровадження системи преміювань із щомісячними виплатами для непедагогічних працівників університету з окремим преміальним фондом.

Додаткову увагу буде приділено викладачам, які є керівниками кваліфікаційних магістерських робіт та дисертацій, передбачивши для них зменшення педагогічного навантаження або додаткові доплати.

Для англомовних викладачів із будь-яким університетським рівнем володіння мовою та достатнім (понад 5 років) стажем англомовного викладання повторне екзаменування доцільне лише за їхнім бажанням скласти іспит на вищий рівень. Преміювання зазначеної категорії викладачів планується підвищити.

Передбачено також запровадити надбавки чи преміювання для працівників різних підрозділів, які використовують у своїй діяльності англійську мову, а не лише для викладачів. Для цього слід внести зміни до відповідного положення.

ІV. НАУКОВА РОБОТА

  1. Стратегічні напрями наукової роботи

Найперше буде продовжено забезпечення розвитку наукової діяльності університету у відповідності з вимогами Закону України «Про наукову і науково-технічну діяльність», що включатиме керування науковими дослідженнями у напрямку актуалізації, наукової новизни та міждисциплінарності тематик з істотним збільшенням частки клінічних досліджень.

Важливе значення матиме якісна підготовка висококваліфікованих наукових фахівців, конкурентоспроможних як на вітчизняному, так і світовому науковому просторі, починаючи із студентського наукового гуртка і закінчуючи аспірантами та докторантами. При тому слід підвищувати якість наукових кадрів і з метою поповнення складу науково-педагогічних працівників університетської спільноти.

Важливим бачиться і подальше активне залучення науковців до участі у державних та міжнародних наукових грантових програмах. Потрібно й надалі збільшувати індекс Гірша нашого університету як важливої складової, що визначає його позицію у міжнародних та вітчизняних наукових рейтингах із преміюванням науковців за публікації у журналах І-ІІІ квартилів у науково-метричних базах Scopus іWebofScience, а також за зростання персонального індексу Гірша.

Буде продовжено роботу за науковими напрямками, які вже виявилися достатньо ефективними і перспективними, а саме: дослідження клініко-епідеміологічних особливостей трансмісивних інфекцій, що передаються кліщами; регенеративна клітинна терапія; дослідження у сфері нанотехнологій; вивчення особливостей діагностики та лікування захворювань за умов коморбідності; інновації в діагностиці та лікуванні хвороб пародонта; пошук і синтез нових біологічно активних речовин, їх дослідження та доведення перспективних зразків до рівня фармацевтичної розробки; дослідження у царині інформаційних технологій та штучного інтелекту.

Заплановано активізувати співпрацю з грантовими програмами та розвивати міжнародні наукові проєкти, які вже показали добрі результати. Науковці університету продовжать брати участь і в конкурсах на отримання фінансування в межах програм «Horizon 2020 – RISE», «Visegrad+», «RECOOP HST Association», «DAAD» та інших, що заохочуватиметься.

Педагогічне навантаження науковців, які отримають гранти на проведення наукових досліджень, буде переглянуте у сторону зменшення, а також передбачено відповідне матеріальне стимулювання.

У планах також подальше забезпечення акредитованих лабораторій університету необхідними реактивами та обладнанням. Їх матеріально-технічна база для вирощування і зберігання клітинних культур, проведення молекулярно-генетичних досліджень, опанування та використання у діагностичному процесі та наукових розробках нових імуногістохімічних методик, електронно-мікроскопічних досліджень і досліджень у царині фармацевтичної розробки буде модернізована.

Планується і продовження розширення університетської програми «VisitingProfessor» із запрошенням для читання лекцій та проведення майстер-класів відомих вітчизняних вчених та науковців із-за кордону.

  1. Розвиток нових напрямів наукових досліджень

Перш за все потрібно продовжувати наукові дослідження у напрямах, де ми вже досягли успіху – насамперед у сфері клінічної та експериментальної медицини, фармації.

Водночас існує чимало нових напрямів у науці, де наш університет може бути ефективним і конкурентоспроможним на міжнародному рівні, не вкладаючи при цьому значних коштів. Насамперед це інноваційні розробки, дослідження на стику дисциплін із застосуванням комп’ютерних технологій, інформаційних методик і штучного інтелекту.

У науковому відділі заплановано створення окремого підвідділу, який займатиметься допомогою науковцям у застосуванні зазначених технологій для обробки масивів даних, комплексного аналізу результатів досліджень, розроблення алгоритмів та інноваційних схем діагностики і лікування тощо.

Важливим і корисним кроком, у тому числі й у сфері педагогіки, вбачаються наукові дослідження в нашому симуляційному центрі щодо використання фізичних манекенів і тренажерів, гібридної симуляції, а також віртуальної та доповненої реальності.

Ініціатива з розроблення нових наукових напрямів діяльності університету та його структурних підрозділів буде передана колективам кафедр.

  1. Механізми реалізації розвитку наукових проєктів

Найперше, основні зусилля слід зосередити на тих напрямках досліджень, які відповідають сучасним тенденціям розвитку науки та національним потребам. Спрямувати роботу науковців та матеріальні вкладення саме на них, широко використовуючи міжнародні зв’язки нашого університету, зокрема співпрацю з університетами Європи.

Здійснювати подальшу активну роботу щодо диверсифікації джерел фінансування наукових досліджень, зокрема залучення коштів через систему грантів, госпдоговірних тем, благодійних фондів, державних, приватних та інших джерел. Створити окремий сектор у науковому відділі, який би безпосередньо допомагав науковцям у пошуку грантових досліджень, підготовці необхідної документації та загального логістичного супроводу. При цьому, звісно, грантові кошти скеровувати у першу чергу на потреби науковців, які отримали грант, зокрема на реактиви, прилади, оплату відряджень, преміювання та ін. Те ж стосується госпдоговірних тем, що забезпечить збільшення кількості зазначених наукових проєктів.

Університет сприятиме участі викладачів клінічних кафедр у багатоцентрових дослідженнях лікарських засобів.

Стипендіальні програми та програми академічного обміну науковців із закордонними університетами-партнерами будуть розвиватися та підтримуватися.

Заплановано включити щонайменше одне з періодичних університетських наукових видань до міжнародних наукометричних баз Scopus чи Webof-Science.

Буде підвищено науковий та іміджевий рівень науково-практичних конференцій шляхом залучення провідних фахівців з України та інших країн, забезпечення високої якості наукового контенту, а також впровадження ефективних механізмів мотивації й матеріального стимулювання організаторів таких заходів.

Планується і різностороннє сприяння працівникам стосовно наукових відряджень та стажувань за актуальними напрямками досліджень.

  1. Розвиток університетської бібліотеки

Бібліотека розвиватиметься як сучасний академічний, інформаційний і культурний центр нашого університету – простір знань, саморозвитку та інновацій, що поєднує бібліотечно-інформаційні функції з технологічними сервісами та сприяє інтеграції у світовий науковий простір. Вона має оперативно реагувати на запити студентів і викладачів, забезпечуючи своєчасне оновлення фонду сучасними підручниками, навчальними посібниками та іншими інформаційними ресурсами.

Основні напрями її розвитку включатимуть: постійне поповнення навчального й наукового фонду, паперових та електронних видань, розширення доступу до наукометричних баз даних і світових електронних ресурсів. Важливим завданням буде і удосконалення електронного каталогу, репозитарію університетських праць та удосконалення автоматизованих технологій обслуговування користувачів.

Передбачається модернізація технічної бази бібліотеки, підвищення комфортності приміщень, налагодження міжбібліотечного обміну, а також розвиток міжнародної співпраці – стажування бібліотечних працівників у європейських університетах і залучення грантів для подальшого технічного та інформаційного вдосконалення бібліотеки.

  1. Плани розвитку університетського видавництва «Укрмедкнига»

Слід всесторонньо підтримувати розвиток видавничої діяльності в нашому університеті, забезпечуючи видання та поширення підручників, монографій і навчальних посібників. Для цього необхідно гарантувати високу якість друкованої продукції видавництва «Укрмедкнига» та оптимізувати виробничі витрати шляхом впровадження сучасних програм і оновлення технічного оснащення, розширювати співпрацю з іншими медичними закладами освіти для популяризації видавничої продукції, організовувати презентації та книжкові виставки, у тому числі віртуальні, а також рекламувати видавничі можливості для авторів з інших навчальних закладів України та закордону.

Важливо поліпшувати умови праці співробітників видавництва, забезпечуючи їх необхідними витратними матеріалами та створюючи комфортне робоче середовище з належним технічним оснащенням, вентиляцією тощо. Оплату їх праці буде переглянуто з урахуванням шкідливих виробничих умов, а також передбачено додаткове матеріальне стимулювання за роботу в позаурочний час і підвищене навантаження.

V. ЛІКУВАЛЬНА РОБОТА

  1. Стратегічні напрями лікувальної роботи

Головним завданням буде повернення викладачів клінічних кафедр у лікарняні відділення, в операційні, до ліжка хворого. Професорсько-викладацькому складу клінічних кафедр університету необхідно якнайшвидше відновити належний статус, який завжди відрізняв клініциста з науковим ступенем і вченим званням як відносно інших колег-лікарів, так і у стосунках пацієнт-лікар.

У цьому зв’язку необхідно:

– провести комплекс організаційних заходів для розвитку потужної університетської клініки – як шляхом використання власних приміщень і ресурсів університету, так і завдяки передачі однієї з лікарень Тернополя чи району з комунальної у державну (університету) власність;

– налагодити співпрацю з керівниками лікувальних закладів з метою включення в штатний розклад профільних відділень лікарень викладачів клінічних кафедр;

– поглибити взаємодію із НСЗУ за програмою медичних гарантій (ПМГ), з урахуванням того, що ТНМУ внесений до переліку надавачів медичних послуг за програмою державних гарантій медичного обслуговування населення.

  1. Співпраця із НСЗУ за програмою медичних гарантій

Для реалізації цього завдання необхідно:

– активізувати роботу Центру первинної медичної допомоги Університетської клініки з метою збільшення кількості підписаних декларацій із сімейним лікарем;

– збільшити обсяг медичних послуг, які надає Центр ментального здоров’я ТНМУ з можливістю подальшого контрактування за пакетом «Психосоціальна та психіатрична допомога дорослим та дітям, що організовується центрами ментального (психічного) здоров’я та мобільними мультидисциплінарними командами»;

– розширити спектр послуг, які надає стоматологічний відділ Університетської клініки ТНМУ відповідно до специфікацій пакету «Стоматологічна допомога дорослим та дітям»;

– реалізувати заходи, спрямовані на відповідність специфікаціям пакету НСЗУ «Реабілітаційна допомога дорослим та дітям у амбулаторних умовах» з можливістю подальшого контрактування за даним пакетом ПМГ;

– підготовити клопотання, щодо надання медичних послуг за ПМГ, згідно із пакетами «Езофагогастродуоденоскопія», «Колоноскопія», «Цистоскопія», «Гістероскопія» із врахуванням подальшої гістологічної діагностики на базі міжкафедральної навчально-дослідної лабораторії (сектор морфологічних досліджень);

– здійснити експертну оцінку відповідності специфікаціям пакету «Профілактика, діагностика, спостереження та лікування у амбулаторних умовах» з подальшою подачею заявки на підписання контракту із НСЗУ за даним пакетом ПМГ;

– залучити навчальну аптеку ТНМУ до участі у Програмі реімбурсації лікарських засобів і медичних виробів що, були відпущені пацієнту на підставі рецепта, за рахунок коштів програми державних гарантій медичного обслуговування населення.

У перспективі, після запуску роботи університетської клініки, стане можливим надання медичної допомоги за стаціонарними пакетами медичних послуг, відповідно до постанови КМУ, яка регулює питання реалізації програми медичних гарантій на кожен новий рік. Це потребуватиме значних інвестицій, розрахунку економічної ефективності стосовно кожного пакету та залучення студентів старших курсів до відповідної роботи на волонтерських засадах.

  1. Дорожня карта реалізації стратегічних завдань лікувальної роботи

Для вирішення поставлених стратегічних завдань буде створену робочу групу/комісію, у складі проректора з лікувальної роботи, його заступника, представників/відповідальних за лікувальну роботу клінічних кафедр, працівників юридичного та економічного відділів. На першому етапі комісія проаналізує та систематизує наявні «ресурси», а саме: матеріально-технічну базу, кадровий потенціал, наявність ліцензій та інших дозвільних документів, необхідних для надання медичних послуг за ПМГ. За результатами роботи робочої групи/комісії буде визначено основні пріоритети/напрями розширення співпраці із НСЗУ за відповідними пакетами ПМГ, а також виявлено недоліки, які необхідно буде усунути для укладення договору про медичне обслуговування населення за тим чи іншим пакетом медичних послуг. Результати роботи комісії будуть обговорені на засіданні Вченої ради університету і після визначення пріоритетів та приведення у відповідність до існуючих умов закупівлі (специфікацій) медичних послуг, будуть сформульовані відповідні пропозиції. В подальшому ці пропозиції будуть подані з метою укладання договорів з НСЗУ на надання відповідних видів медичних послуг або груп (пакетів) медичних послуг.

Також завданням комісії буде динамічний моніторинг законодавчих актів, які регламентують питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення, задля аналізу можливостей розширення обсягів контрактування за новими пакетами медичних послуг. Щоквартально на засіданнях комісії буде розглядатись економічна ефективність роботи за тим чи іншим пакетом медичної допомоги населенню та здійснюватись корекція роботи відповідних підрозділів.

  1. Розвиток клінічних шкіл

Наукові школи в клініці внутрішніх хвороб, хірургії, акушерства і гінекології, педіатрії, неврології, інфекційних захворювань і багатьох інших, створені наполегливою і багаторічною працею наших видатних вчених-клініцистів – фундаторів університету, є безцінним скарбом. Тому, пріоритетним напрямом клінічної роботи буде також подальший розвиток цих шкіл і підтримка науковців-клініцистів, які продовжуватимуть славетні традиції своїх наставників-вчителів.

Новостворені наукові напрямки на клінічних кафедрах будуть також підтримуватись і розвиватись, а відповідна науково-дослідна клінічна діяльність викладачів заохочуватись.

  1. Заходи сприяння професійному розвитку лікарів, які є викладачами, та їхньому становищу у лікувальних закладах міста

Університет сьогодні має численну і високопрофесійну команду викладачів-клініцистів, практичний досвід яких, знання і уміння високо оцінюється пацієнтами. Однак в останній час, з огляду на низку об’єктивних причин, авторитет науково-педагогічних працівників серед практикуючих лікарів значно знизився, що є неприпустимим. Цю ситуацію необхідно виправляти.

Практика відсторонення науково-педагогічних працівників університету від участі у лікувально-діагностичному процесі медичних установ є неприйнятною. Професори і доценти клінічних кафедр мають брати участь у консультуванні хворих, клінічних обходах і ургентних чергуваннях. У лікарнях краю, де є медичний університет, консиліуми у складних випадках не можуть відбуватися без урахування думки авторитетного науковця, викладача відповідної профільної клінічної кафедри.

Новим технологіям діагностики та лікування, розробленим викладачами клінічних кафедр, буде надана необхідна підтримка. Зусилля на покращення матеріально-технічного забезпечення клінічних кафедр та створення умов для професійного зростання і розвитку наших науково-педагогічних працівників продовжаться. Клініцисти університету повинні посідати провідні позиції у первинній діагностиці, лікуванні та реабілітації пацієнтів нашого краю.

VI. СТУДЕНТСЬКА СПІЛЬНОТА

  1. Напрями розвитку студентської спільноти

Основними напрямами розвитку студентської спільноти університету вбачаються: формування студентоцентричного освітнього простору та основ студентського самоврядування; забезпечення умов для ефективного навчання й розвитку студентської науки;підтримка здорового способу життя та змістовного дозвілля студентів.

Для реалізації зазначених цілей буде забезпечено всебічну підтримку органам студентського самоврядування, Центру виховної роботи та культурного розвитку студентів, стимулюючи студентські ініціативи й забезпечуючи їх практичну реалізацію в житті університетської спільноти.

Система менторства, покликана допомагати студентам молодших курсів швидше адаптуватися до нових умов навчання і проживання, буде істотно модернізована.

Для підвищення якості освітнього середовища планується регулярне проведення зустрічей із студентським парламентом, соціологічних опитувань здобувачів вищої освіти щодо найважливіших аспектів їхнього життя в університеті – умов навчання, проживання в гуртожитках, роботи їдалень, бібліотек та спортивних об’єктів. Особлива увага приділятиметься постійному поліпшенню умов проживання у студентському містечку.

Важливим бачиться сприяння активній участі студентів у міжнародних організаціях, проєктах і наукових заходах – конференціях, конгресах, з’їздах як в Україні, так і за кордоном, – а також продовження організації стажувань у провідних європейських університетах. Відбір на такі програми здійснюватиметься відкрито, прозоро й на конкурсній основі.

 Передбачено також моральне та матеріальне заохочення найкращих студентів за успіхи у навчанні, науковій, спортивній чи громадській діяльності.

Важливим завданням є розвиток волонтерського руху та участі студентів у благодійних акціях як засобу формування гуманізму, милосердя й соціальної відповідальності.

Постійно розвиватиметься і спортивна інфраструктура, модернізуватиметься матеріально-технічна база, проводитимуться внутрішньоуніверситетські та міжуніверситетські змагання. Соціальний захист студентів буде спрямовано на матеріальну підтримку незахищених категорій, а також сприяння працевлаштуванню випускників.

  1. Ініціативи щодо розвитку міжнародної студентської спільноти

Планується постійна підтримка належних умов для навчання та комфортного проживання іноземних студентів, забезпечуючи їхню успішну інтеграцію в університетське середовище. З цією метою передбачається регулярне, не рідше одного разу на місяць, проведення зустрічей із радою голів земляцтв іноземних студентів та старостами курсів для обговорення й оперативного вирішення актуальних питань, що стосуються умов навчання, побуту та дозвілля.

Бачиться створення сприятливих умов для реалізації іноземними студентами їхніх національних, культурних і релігійних традицій, а також започаткування університетського видання англійською мовою, у якому висвітлюватиметься життя іноземної спільноти.

Важливим напрямом стане розроблення й упровадження програми адаптації та соціалізації іноземних студентів у новому середовищі, що передбачатиме ознайомлення з українськими традиціями, організацію спільних заходів з українськими студентами – вечорів, культурних подій, квестів і спортивних змагань, спрямованих на розвиток взаєморозуміння й дружніх міжкультурних відносин.

Буде створено цілодобовий сервіс медичного консультанта, який забезпечить необхідний організаційний супровід під час звертання іноземних студентів за медичною допомогою до лікувальних закладів міста.

Давно на часі забезпечити справедливий баланс щодо платних послуг. Зокрема, не слід вимагати плату від іноземців там, де не платять вітчизняні студенти, наприклад, за флюорографічне обстеження. Іноземні студенти отримають дозвіл стосовно щомісячної плати за навчання (за відсутності порушень стосовно термінів відтермінування оплати за навчання у минулому).

  1. Розширення можливостей студентського самоврядування

Студентський парламент має мати реальну автономію стосовно управління коштами, які виділятимуться на його функціонування. Також варто погоджувати з органами студентського самоврядування виділення коштів на розвиток різноманітних студентських проєктів, включно зі спортивними, а також товариств та земляцтв іноземних студентів. Стосовно конкретних напрямів роботи та розвитку – рішення за самими студентами. Тож повноваження всіх органів студентського самоврядування, включно і студентського парламенту, мають бути розширені та чітко визначені.

VII. СОЦІАЛЬНИЙ ЗАХИСТ

  1. Ключові цілі соціального захисту

Ключовими напрямами діяльності у сфері соціального захисту вбачаються: постійне підтримання оптимальних умов для роботи викладачів і навчання здобувачів вищої освіти; розвиток системи заохочення за якісне виконання службових обов’язків через преміювання та надбавки до заробітної плати; підвищення мотивації співробітників шляхом створення можливостей для саморозвитку, професійного вдосконалення та кар’єрного зростання; забезпечення належної турботи про здоров’я працівників, зокрема через надання грошових виплат у разі захворювань; поступове підвищення рівня матеріального добробуту.

  1. Заходи щодо забезпечення прав кожного працівника і здобувача вищої освіти

Адміністрація університету здійснюватиме постійний контроль за дотримуванням усіх вимог щодо прав працівників і здобувачів вищої освіти, які визначені у відповідних регламентуючих документах університету, зокрема і Правилах внутрішнього розпорядку.

Адміністрація забезпечуватиме рівні умови для професійного розвитку всіх працівників і дотримання об’єктивності під час оцінювання результатів їхньої діяльності. Результати анонімних опитувань здобувачів вищої освіти враховуватимуться під час аналізу якості викладання дисциплін, однак розглядатимуться лише як один із складових елементів комплексної оцінки професійного рівня працівників.

Взаємини університетської спільноти мають будуватися на основі поваги до кожної особистості та її гідності. Приниження та неконструктивна критика не можуть бути допустимими в університеті.

Робота працівників університету в позаурочний час здійснюватиметься лише за їхньої згоди та з додатковою оплатою, передбаченою трудовим договором.

Кількість контрольних заходів, зокрема перевірок навчальної документації, буде зведено до мінімуму, а про їх проведення колективи кафедр завчасно інформуватимуться.

  1. Заходи для забезпечити належногорівня комфорту у навчанні та роботі

Студенти та працівники університету повинні відчувати себе достатньо комфортно навіть за нинішніх складних умов.

Актуальним залишається питання забезпечення цілодобового постачання гарячої води в гуртожитках.

У всіх навчальних корпусах буде організовано роботу буфетів і встановлено кавові апарати для створення зручних умов перебування.

Кожен працівник університету та здобувач вищої освіти матиме можливість щорічно проходити безкоштовне профілактичне медичне обстеження.

VIII. ФІНАНСОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

  1. Забезпечення фінансової стабільності у теперішніх умовах

Незважаючи на складне соціально-економічне становище в умовах воєнного стану, фінансове забезпечення університету залишається достатнім для реалізації всіх соціальних програм, помірного збільшення преміального фонду, придбання необхідної апаратури, проведення поточних ремонтів та покриття інших важливих потреб.

Значну частину фінансових надходжень становитимуть кошти від контрактного навчання вітчизняних громадян і державне фінансування. Водночас, навіть за теперішніх умов необхідно шукати можливості для збільшення частки навчання іноземних студентів, особливо за дистанційними програмами.

Слід активніше залучати додаткові ресурси через участь у грантових програмах і дослідженнях.

Важливим напрямом також є нарощування доходів від надання медичних послуг, оренди приміщень, розвитку прибутковості видавництва та інших господарських видів діяльності.

Окремої уваги потребує впровадження енергозберігаючих технологій, що сприятиме зниженню витрат і підвищенню ефективності використання ресурсів.

Раціональне й оптимальне розподілення коштів дасть змогу не лише зберегти фінансову стабільність, а й забезпечити сталий розвиток університету та належний рівень соціального захисту його працівників.

  1. Зміцнення матеріально-технічної бази

Слід і надалі продовжувати роботу у напрямку створення та вдосконалення необхідних матеріально-технічних умов для ефективної організації освітнього, наукового й лікувального процесів.

Ключове місце упродовж найближчих років посідатиме розбудова університетської клініки, яка має стати сучасною базою для надання якісних медичних послуг, навчання студентів, підвищення кваліфікації лікарів та проведення наукових досліджень.

Потрібно також підтримувати належний стан функціонування НОК «Червона калина» та визначити пріоритетні напрямки ефективного використання приміщень і ресурсів комплексу із забезпеченням рентабельності.

Необхідно забезпечити дієвий контроль за експлуатацією будівель і приміщень усіх навчальних баз, належним проведенням поточних і капітальних ремонтів (у післявоєнний період), а також здійснювати системні заходи з охорони майна університету та підвищення безпеки його об’єктів.

Окремої уваги потребує реалізація програми з енергозбереження, що має включати поступовий перехід на сучасні енергоефективні технології, раціональне використання ресурсів та запровадження енергомоніторингу.

IX. КУЛЬТУРНО-ВИХОВНА РОБОТА

  1. Засади розвитку культурно-виховної роботи

Важливо, щоб наш університет будувався на національних засадах, християнських принципах моралі з урахуванням поліконфесійності та поваги до думки кожного. Саме на таких засадах буде плануватися і робота Центру виховної роботи та культурного розвитку студентів.

У центральному фокусі патріотичного виховання здобувачів вищої освіти однозначно має бути героїзм нашого народу упродовж цієї війни! Вартує використовувати різні формати співпраці з воїнами та волонтерами, проводити зустрічі, семінари, конференції та інші заходи.

Співпраця з церквами різних конфесій та християнськими організаціями, у тому числі капеланськими, має продовжуватися. Варто продовжувати і практику духовних зустрічей, а також запроваджувати нові проекти. Водночас представникам інших релігій, зокрема іноземним студентам, людям з агностичними чи атеїстичними поглядами також має бути комфортно в нашому університеті.

Недопустимими є прояви неповаги до іншої віри та культури. Проте насамперед маємо дбати про свої галицькі християнські традиції.

X. МІЖНАРОДНА СПІВПРАЦЯ

  1. Напрями міжнародного співробітництва

Інтеграція університету у світове освітнє співтовариство буде продовжена із посиленням його позицій на міжнародному ринку освітніх послуг. Варто й надалі підвищувати імідж університету в міжнародному науковому просторі, працювати над міжнародним визнанням освітніх програм і документів про освіту, а також продовжувати реалізацію програм подвійних дипломів.

Для реалізації зазначених напрямів буде розширено академічні та наукові зв’язки із закордонними університетами та закладами охорони здоров’я, залучатимуться нові іноземні партнери із постійною оцінкою ефективності співпраці.

Необхідно забезпечити систематичне й ефективне інформування викладачів і студентів про міжнародні програми та проєкти, а також підтримувати актуальність веб-ресурсів університету.

Слід щорічно збільшувати участь працівників і студентів у програмах академічної мобільності, стажуваннях і обмінах (Erasmus+, UNESCO, DAAD, Fulbright тощо).

Буде активізовано участь університету в міжнародних асоціаціях (Міжнародна асоціація університетів, Велика хартія університетів, Європейська асоціація міжнародної освіти тощо).

Для ефективного отримання грантових проєктів передбачено створення міжнародних наукових груп.

Закордонні відрядження викладачів з метою розширення міжнародного наукового співробітництва будуть продовжені й усіляко заохочуватимуться. Водночас кількість таких відряджень, а також персональний склад учасників, які представлятимуть університет, визначатимуться з урахуванням доцільності поїздок, їх значущості для розвитку університету, потенціалу інноваційного внеску в університетську науку та можливостей зміцнення матеріально-технічної бази.

  1. Найвагоміші кроки на теперішній час щодо міжнародної співпраці

Найперше – подальша робота щодо залучення можливостей наших міжнародних партнерів, організаційних та матеріальних, для допомоги силам оборони та благодійництва.

Вкрай важливим є активний пошук можливостей збільшення частки іноземних студентів, які навчатимуться в університеті. Будуть реалізовані й нові можливості щодо рекрутингу з діючими компаніями, а також вихід на освітні ринки країн, де вітається дистанційна освіта на перших курсах.

Необхідно налагодити активну співпрацю з українською діаспорою за кордоном.

Планується розширення можливостей різноманітних професійно-орієнтованих дистанційних освітніх програм. Особлива увага буде приділена й розвитку заочної освіти медсестер з числа іноземних громадян.

БІОГРАФІЯ

Сельський Петро Романович – завідувач кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судовою медициною Тернопільського національного медичного університету імені І. Я. Горбачевського Міністерства охорони здоров’я України, доктор медичних наук, професор.

Народився 20 лютого 1973 року в селі Новосілка Підволочиського району Тернопільської області у вчительській сім’ї. Новосілківську восьмирічну школу закінчив з відзнакою у 1988 році. Того ж року вступив до Кременецького медичного училища, яке закінчив з відзнакою у 1992 році.

Професійний та освітній шлях

Пройшов усі сходинки кар’єри медика.

Працював на посадах маніпуляційної медичної сестри у неврологічному та дитячому відділеннях Скалатської районної лікарні №2, а також завідувачем фельдшерсько-акушерського пункту в селі Пеньківці.

У 1992 році вступив на медичний факультет Тернопільського медичного інституту, який закінчив з відзнакою у 1998 році. У 1998-2000 роках проходив інтернатуру за спеціальністю «анестезіологія та реаніматологія» в Тернопільській обласній лікарні.

У 2000-2004 роках навчався в аспірантурі кафедри патологічної анатомії, пройшов спеціалізацію з «патологічної анатомії». З 2002 по 2007 рік навчався у Рівненській духовній семінарії.

Наукова діяльність

У 2005 році захистив кандидатську, у 2014 році – докторську дисертацію.

З 2005 по 2012 рік – доцент кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судовою медициною.

У 2012-2014 та 2015-2023 роках – професор цієї кафедри.

У 2014-2015 роках – завідувач кафедри.

Автор понад 170 наукових праць, у тому числі 6 монографій і 6 навчальних посібників. Під моїм керівництвом захищено дві кандидатські дисертації та одна дисертація доктора філософії.

Сфери наукових інтересів включають: клініко-морфологічні прояви гінекологічної та ендокринної патології, дослідження ішемічно-реперфузійного синдрому, інноваційно-інформаційні методики в медичних дослідженнях, розробку інформаційних систем для медичної освіти.

Управлінський досвід

У 2002-2003 роках очолював Раду молодих учених університету.

У 2005-2007 та 2015-2023 роках – декан факультету іноземних студентів. Брав активну участь у створенні факультету іноземних студентів та всіх кафедр № 2, що забезпечують навчання іноземних громадян. Має значний досвід міжнародної співпраці та участі в проєктах у сфері міжнародної медичної освіти.

У 2008-2014 роках очолював навчально-науковий відділ незалежного тестування знань студентів – був його засновником, автором багаторівневої системи захисту інформації, низки інформаційних систем та інноваційних технологій проведення тестувань.

З 2023 року – завідувач кафедри патологічної анатомії з секційним курсом та судовою медициною ТНМУ.

Громадська діяльність

Є пастором євангельської церкви «Осанна» (м. Збараж), членом благодійної організації «Діти допомагають дітям». Реалізовує соціальні та волонтерські проєкти.

Нагороди

– Почесна грамота Міністерства охорони здоров’я України (2012);

– Грамоти Тернопільської обласної ради (2007, 2011).

Сім’я

Одружений. Разом з дружиною Ларисою виховали двох синів, які продовжують сімейну медичну та освітню традицію.

«Справжній успіх університету є сукупністю особистих успіхів кожного працівника та здобувача вищої освіти!» Петро Сельський.