Тернопільський національний медичний університет ім. Івана Горбачевського став учасником проєкту «MultiCultiMed – сучасна мультикультурна освіта для студентів-медиків і студентів факультету наук про здоров’я», що запроваджений в рамках програми Еразмус +. У науковому консорціумі в партнерстві з ТНМУ є ініціатор проєкту – Поморський медичний університет у Щеціні (Польща), університет Мурсії (Іспанія), університет Ново-Мєсто (Словенія), Кіпрський технологічний університет та Остфалійський університет прикладних наук (Німеччина). Стартова зустріч представників консорціуму відбулася на Кіпрі, де обговорили головну мету, завдання та перспективи проєкту, розподілили функції між представниками країн-учасниць. Попереду – клопітка праця, зустрічі в Словенії та Польщі.
Роль і завдання проєкту
Проєкт спрямований на досягнення горизонтального пріоритету інклюзії та різноманіття в усіх сферах освіти. Це передусім підтримка соціальній інтеграції, зокрема, врахування потреб різних культурних груп в освіті майбутніх медичних працівників в Європі, що передбачає розробку навчальних програм, які розвивають культурну чутливість та обізнаність студентів. Програми прогнозують особисте залучення до дій, що пропагують повагу до культурного розмаїття та створення медичного середовища, доброзичливого до всіх пацієнтів і членів терапевтичної команди.

Щодо підготовки викладачів, то в рамках проєкту запропоновані навчальні матеріали для викладачів з міжкультурної освіти, щоб допомогти їм краще враховувати культурне розмаїття у викладанні медицини та наук про здоров’я. У пріоритеті – створення системи вищої освіти, що сприяє соціальній інтеграції, шляхом адаптації навчальних програм: запровадження мультикультурної освіти як окремого предмета для студентів-медиків або суттєва модифікація програм, що вже існують, з урахуванням культурного й соціального розмаїття та мінливих соціокультурних умов в Європі.
Цей проєкт сприятиме також дослідженням мультикультурної компетентності студентів і чинників, що впливають на життєстійкість осіб із соціально обмежених і дискримінованих груп. Варто зауважити, що проект MultiCultiMed є результатом багаторічних спостережень і роздумів, які випливають з впровадження мультикультурної освіти та зростання попиту на таку освіту в мінливих соціокультурних умовах Європи. Втілення проєкту принесе користь не лише студентам-медикам і студентам інших медичних наук, а й громадам залучених країн-партнерів, покращуючи якість охорони здоров’я та сприяючи соціальній інтеграції через надання культурно-чутливої медичної допомоги, заснованої на високій компетентності терапевтичних команд.
Перший в Європі
Цей проєкт – перший в Європі, в якому зосереджена увага на мультикультурній освіті, спрямованій на всіх студентів, які вивчають медичні науки (медсестринство, акушерство, громадське здоров’я, фізіотерапію, дієтологію, невідкладну медичну допомогу, психологію) та наук про здоров’я (медичних і стоматологічних). Це стане можливим завдяки зміні концепції мультикультурної освіти, що часто спирається на аналізі культурних відмінностей у лікуванні та догляді, які надають медсестри, акушерки, лікарі різних спеціалізацій пацієнтам, які дотримуються різних релігій у всьому світі. Концепція базується на формуванні не лише культурних знань, але й обізнаності, зокрема й самоусвідомлення культурної ідентичності, культурної чутливості та культурної компетентності в контексті здоров’я, хвороби та медичної допомоги. Такий підхід дасть змогу навчати студентів на більш високому рівні універсальності та застосовувати методи й прийоми, які значно більше залучають особистість і впливають на зміну ставлення та розвиток компетенцій у сферах антидискримінації, протидії расизму та соціальному виключенню. Ця платформа мультикультурної освіти буде вільнодоступним інструментом, що дозволить значно підвищити якість освіти для студентів медичних спеціальностей у всій Європі.
Підтримка ЗВО України у відповідь на війну
Проєкт передбачає впровадження мультикультурної освіти в навчальні програми медичних наук і наук про здоров’я в українських університетах задля підвищення культурної компетентності майбутніх медичних працівників у догляді за пацієнтами з різним культурним походженням та в мультикультурних терапевтичних командах. Буде також долучено українських професорів до ролі експертів у наукових дослідженнях, запланованих на другий цикл публікацій, у пакеті 4 (щодо стійкості людей, які були змушені покинути власні домівки через воєнні дії). Інтеграція української медичної академічної спільноти з освітянами та дослідниками з Європейського Союзу сприятиме взаємному обміну досвідом, зокрема щодо складних соціальних питань, пов’язаних з війною та переміщенням, які суттєво впливають на актуальні питання рівності, запобігання дискримінації та надання культурно компетентної медичної допомоги.
Значення проєкту
Суть проєкту – в розширенні доступу до знань та формування обізнаності, компетентності та толерантності щодо мультикультуралізму серед студентів медичних наук і наук про здоров’я у Європі, в підготовці студентів медичних наук і наук про здоров’я до надання культурно-компетентної медичної допомоги пацієнтам різного культурного походження та до співпраці в мультикультурних терапевтичних командах, у просування ідеї боротьби з расизмом і дискримінацією в медичних закладах, сприянні рівності та соціальній інтеграції. Передбачено також видання сучасного підручника для студентів медичних університетів, що висвітлює тему мультикультурної освіти, інтегрованого з освітньою платформою, а також створення освітньої платформи (доступної та в мобільній формі), що містить комплекси вправ для інтерактивної мультикультурної освіти в груповій та індивідуальній формах, розподілені на п’ять частин, що відповідають главам підручника. Буде розроблено мобільний додаток як посібник для викладачів та вчителів мультикультурної освіти, що дозволить впроваджувати сучасні методи викладання, у тому числі поради, теми для обговорення та додаткові питання. Створення «Людської бібліотеки» передбачає інтерв’ю з представниками стигматизованих або дискримінованих груп, включаючи особистий досвід спілкування з медичними працівниками, а також очікування та ідеї щодо рішень. У планах – проведення досліджень з виявлення чинників (переважно медичного характеру), що впливають на рівень життєстійкості та благополуччя серед осіб, які перебувають під ризиком виключення в Європі, з особливим акцентом на біженців з України, які постраждали від війни.
Сильним аспектом проєкту є його інтернаціоналізація. Коли ми дивимося на освіту в медичних університетах Європи з погляду мультикультуралізму, то помічаємо значні недоліки, часто повну відсутність або маргінальне ставлення до цієї теми, порівняно з освітою, що проводять, наприклад, в Канаді, США або Великобританії. Лише спільними зусиллями представників кількох європейських країн, за підтримки дуже сильного партнера з Великої Британії, ми зможемо підняти освіту в цій сфері на вищий рівень. Завдяки залученню країн з різних куточків Європи ми розробимо матеріали, які стануть чудовим джерелом освіти, що можуть бути застосовані у всіх країнах-членах ЄС. Проєкт MultiCultiMed буде спрямований на просування ідеї розвитку культурних компетенцій серед студентів медичних наук і наук про здоров’я у всій Європі шляхом надання доступу до сучасних та актуальних підручників з мультикультуралізму в медицині й науках про здоров’я рідною мовою. Допоможуть у цьому також сучасні інтернет-інструменти (освітні платформи, додатки) для мультикультурної освіти, навчання за допомогою активізувальних методів – вправ, дискусій, індивідуальних освітніх траєкторії в мультикультурній освіті, конференцій, зустрічей, симпозіумів з питань мультикультуралізму в медицині та науках про здоров’я.
Перспективи
Проєкт орієнтований на студентів медичних університетів, які вивчають медичні дисципліни та науки про здоров’я, зокрема медсестринство, акушерство, медичний порятунок, психологію здоров’я, фізіотерапію, дієтологію та інші. Цей інтелектуальний продукт також з успіхом можуть використовувати викладачі вищих навчальних закладів, які провадять мультикультурну освіту в галузі медицини та наук про здоров’я, медичні працівники, які в рамках безперервної освіти вирішили самостійно розвивати власні знання у сфері мультикультуралізму.
Результатом проєкту стане розробка загальнодоступного, сучасного та актуального підручника з мультикультуралізму в медицині та науках про здоров’я, який буде надано безкоштовно на освітній платформі у вигляді електронної книги, доступної для завантаження. Підручник буде створений у шести мовних версіях, що дозволить студентам здобувати знання рідною мовою. Для тих, хто надає перевагу аудіальним каналам, буде доступна аудіокнига, також у шести мовних версіях. У рамках проєкту будуть розроблені сучасні інтернет-інструменти для мультикультурної освіти, що складаються з освітніх платформ і додатків. Це рішення дозволить задовольнити потребу в універсальному доступі до мультикультурної освіти, пов’язаної із сектором охорони здоров’я. Проєкт передбачає застосування навчання за допомогою активізувальних методів – вправи, дискусії, індивідуальні освітні траєкторії у полікультурній освіті. У планах – організація Європейського конгресу з мультикультуралізму в медицині та науках про здоров’я MultiCultiMed, який буде гібридним заходом, що збільшує можливість охоплення ширшої аудиторії. Захід міститиме популяризацію результатів проєкту MultiCultiMed, лекції видатних вчених, які займаються питаннями мультикультуралізму, наукову студентську сесію, семінари з антидискримінації та рівності, а також зустріч «Бібліотека людини».
Ольга ФЕДОРЦІВ,
головна представниця ТНМУ, професорка