Представники ТНМУ взяли участь у проєктному семінарі «Лабораторії клінічних навичок і курікула в медичній освіті»

Упродовж 24-26 вересня 2020 року делегація Тернопільського національного медичного університету імені І.Горбачевського у складі завідувача кафедри загальної хімії Григорія Загричука, директора науково-навчального інституту медсестринства Світлани Ястремської, доцента кафедри невідкладної та екстреної медичної допомоги Оксани Сидоренко та директора центру симуляційного навчання Галини Цимбалюк взяла участь у проєктному семінарі «Лабораторії клінічних навичок і курікула в медичній освіті», який проходив у Києві в рамках україно-швейцарського проекту «Розвиток медичної освіти».

Під час семінару свої напрацюванні представили учасники проекту:

–       Буковинський державний медичний університет
–       Харківський національний медичний університет
–       Тернопільський національний медичний університет імені І.Горбачевського
–       Львівська медична академія імені Андрея Крупинського
–       Рівненська медична академія
–       Житомирський медичний інститут

Перший день семінару був присвячений створенню Лабораторії клінічних навичок у пілотних ЗВО.

Після вітального слова Мартіна Рааба, спеціаліста з громадського здоров’я Швейцарського інституту громадського здоров’я та тропічної медицини (Swiss TPH), лідера україно-швейцарського проекту «Розвиток медичної освіти», учасники прослухали доповідь Андрія Ткаченка (НМАПО) – консультанта проекту, в якій було висвітлено результати аналізу наявних потужностей і досвіду пілотних ЗВО в симуляційному навчанні та обговорення напрямків подальшої співпраці.

Доповідач зазначив, що серед ЗВО – учасників проекту – було проведене анкетування щодо загальної характеристики симуляційного центру (СЦ) (листопад – 2019 / cічень – 2020 р.р.) з таких питань:

  1. Загальні дані про СЦ.
  2. Технічні характеристики СЦ.
  3. Матеріальне забезпечення СЦ.
  4. Кадрове забезпечення СЦ.
  5. Методичне забезпечення СЦ.
  6. Організація навчального процесу в СЦ.
  7. Додаткові аспекти та пропозиції щодо поліпшення навчального процесу в СЦ.

Аналіз проведеного анкетування дозволив організаторам проекту розглянути можливість надання допомоги пілотним вишам щодо методичного забезпечення СЦ, зокрема розробки взірців документів, що регламентують роботу/дають змогу здійснювати контроль якості діяльності СЦ та навчального процесу із залученням симуляційних технологій, як для викладачів так і для слухачів, сценаріїв/чек-листів для навчання, зразків алгоритмів відпрацювання, тестових та інших видів комп’ютерного контролю знань до та після відпрацювання практичних навичок/компетенцій, а також можливість створення в пілотних СЦ відділення/навчальних приміщень «Амбулаторія сімейного лікаря» (з відповідним її оснащенням), розробки відповідної документації на основі освітніх програм за фахом загальна практика – сімейна медицина та медсестринство з доведеною ефективністю, придбання відповідного симуляційного та медичного обладнання для приведення освітнього процесу у відповідність з існуючими на сьогодні найкращими практиками.

Про досвід створення центру симуляційного навчання у Тернопільському національному медичному університеті імені І.Горбачевського учасникам семінару розповіла директор цього підрозділу Галина Цимбалюк.

Цікаво було почути і про роботу центру симуляційної медицини та інноваційних освітніх технологій (COSMIT) Буковинського державного медичного університету.

Україно-швейцарський проєкт «Розвиток медичної освіти» ставить на меті покращення якості охорони здоров’я шляхом удосконалення системи медичної освіти. Особливу увагу проєкт приділяє удосконаленню компетенцій, включно з навичками (майбутніх) сімейних лікарів і сімейних медсестер. В рамках проєктної діяльності запланована підтримка закладів вищої освіти, які є партнерами в проєкті, щодо створення центрів для опанування клінічних навичок студентами, інтернами, що уможливить надавання якісних послуг. З цією метою проєкт створює Лабораторію клінічних навичок в пілотних ЗВО й зміцнює потужності лабораторії спільно з пілотними ЗВО. Лабораторія в кожному ЗВО буде наближена до реальних умов роботи сімейних лікарів і медсестр. Для оснащення кабінету сімейного лікаря – лабораторії клінічних навичок надавача допомоги на первинці – проєкт надасть закладу освіти базове обладнання, що дасть можливість відтворити аналог кімнати сімейного лікаря. Це обладнання допоможе відпрацювати більшість практичних навичок, які виконуються лікарем та/або медичною сестрою сімейної медицини. Обладнання закуповуватиметься з вересня 2020 (що відбуватиметься через відкритий міжнародний тендер) і очікувана поставка техніки очікується у грудні 2020 – березні 2021.

У другій половині заходу за участі Гліба Бітюкова, координатора проєкту з медсестринства, була проведена дискусія з майстер-класом на тему «Що варто зробити для підготовки Лабораторії клінічних навичок (сімейного лікаря) після повернення додому?»

У п’ятницю, 25 вересня, разом з Михайлом Винницьким (Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти) учасники семінару активно обговорювали такі питання: «Чим курікула відрізняється від навчального плану?», «Матриця відповідності», «Компетенції, навички, знання: чому так складно?», а також брали участь у майстер-класах, випробовуючи себе у ролі «експертів» Національного агентства з забезпечення якості вищої освіти, мали можливість обговорити і проаналізувати відомості про самооцінювання освітньої програми.

Третього дня організатори семінару – Тетяна Степурко, керівниця офісу впровадження MED проекту, Віктор Артеменко, модератор, консультант проекту – окреслили майбутні плани роботи, заходи проекту, провели зворотній зв’язок з учасниками семінару, підвели підсумки.