Меню Закрити

Участь в навчанні для викладачів сімейної медицини в Словенії від Європейською асоціації  викладачів сімейної медицини EURACT

Щороку восени європейська асоціація викладачів сімейної медицини  EURACT організовує навчання в Словенії, що іменується за місцем проведення події – Блед-курс. В цьому році доцентка кафедри терапії та сімейної медицини ТНМУ Ірина Боровик була представником від України.

Блед-курс є визначальною дидактичною подією для викладачів сімейної медицини Європи. Він проводиться під патронатом EURACT протягом 24 років. Навчання орієнтоване на освітян та практикуючих лікарів у сфері первинної медичної допомоги. З метою збагачення досвіду спільного навчання також беруть участь в курсі студенти-медики останнього року навчання. Цьогоріч прибули до Словенії на навчання представники багатьох європейських країн у кількості навіть більшій, ніж зазвичай. Завдяки внеску міжнародних учасників та міжнародного організаційного комітету проблеми розглядаються в мультикультурному та міжнародному контексті. Регіональними організаторами заходу були Словенське товариство сімейної медицини, кафедра сімейної медицини Люблянського університету, центр первинної медико-санітарної допомоги міста Блед. Традиційно організатори обирають актуальні сучасні цікаві напрямки для тренінгу. В цьому році Блед-курс стосувався питань емоцій в практиці сімейної медицини – «TEACHING AND LEARNING ABOUT EMOTIONS IN FAMILY MEDICINE».

Лікар загальної практики-сімейної медицини є першою точкою контакту людини з системою охорони здоров’я, тому здатність розуміти, враховувати та реагувати на емоційні потреби пацієнтів значно впливає на ефективність взаємодії при здійсненні медичної практики в подальшому. Вивчення емоцій допомагає лікарям краще розуміти пацієнтів, вибудовувати довірливі відносини. Дослідження беззаперечно показують, що емоційний стан людини впливає на її фізичне здоров’я. Стрес, тривога та депресія можуть погіршувати перебіг хронічних захворювань, уповільнювати одужання та знижувати загальну якість життя. Сімейні лікарі, які здатні ефективно вивчати та навчати емоційного самоконтролю, формують у пацієнтів навички управління своїм здоров’ям, а це, в свою чергу, реально покращує лікувальний процес.

Тренерами-спікерами 24-го Блед-курсу були освітяни-науковці з різних європейських країн. Розпочав тренінг доктор філософії, магістр, доцент кафедри громадського здоров’я медичного факультету Університету Мінью (м. Брага,  Португалія) Йона Яфе з доповіддю «Що таке емоції і чому нам потрібно знати, як їх розпізнавати, приймати та змінювати?».

Про значення емоцій в педагогічному процесі та про «викладання з почуттями» говорив Алан Ширлі, програмний директор Шеффілдської програми підготовки лікарів загальної практики, член Королівського коледжу загальної практики, лікар загальної практики Центру здоров’я Флауерс (м. Шеффілд, Великобританія).

Питання важливості емоцій в прийнятті клінічних рішень були в центрі уваги презентації докторки медичних наук, професорки медичного факультету Тартуського університету з Естонії Рут Калди.

Єва Цеділнік Горуп, докторка філософії, доцентка медичного факультету Люблянського університету, представила тему ролі емоцій в збереженні здоров’я.

Модератором Блед-курсу виступила Весна Хомар, а Жан Тронтель фасилітував онлайн-групу викладачів.

Традицією Блед-курсу є запрошення особливих гостей з цікавими неординарними темами. На цьогорічному заході «спеціально запрошеною зіркою» був декан медичного факультету Люблянського університету, доктор медичних наук, професор кафедри сімейної медицини Ігор Шваб. Разом з Весною Хомар ним була організована так звана «джокер-сесія». Такі сесії започатковані на Блед-курсі з 2004 року і їх особливістю є те, що спікер піднімає суперечливі, нерідко провокативні теми для дискусії, які попередньо не озвучуються слухачам. На зазначеному заході представлено та продемонстровано нову педагогічну методику – це «розмова біля каміну», яка являє собою дискусію перед аудиторією і використовується на конференціях як розмова між модератором і гостем. До речі, вперше в історії «дискусію біля каміну» представив Франклін Рузвельт. Це чудова альтернатива традиційному формату презентації. Якщо ви хочете внести щось нове в освітній процес, то варто спробувати «розмову біла каміну». Основним правилом є те, що розмова має стосуватись теми, а не гостя. Важливим є ведення дискусії логічно, послідовно, за заздалегідь сформованим планом, із змістовним завершенням, дотриманням часових рамок та остаточним формулюванням основних думок.

В цілому Блед-курс вдало поєднав в собі лекції провідних європейських науковців в галузі сімейної медицини з ознайомленням з системою надання медичної допомоги у Словенії, що включало спілкування з практикуючими сімейними лікарями, медичними сестрами первинної медичної допомоги, з пацієнтами.

Насиченою була і соціальна програма курсу. Учасники заходу мали можливість глибше ознайомитись з історією Словенії, помилуватись неймовірними природніми та архітектурними цікавинками місцини, а також стати учасниками щоденних культурних перфомансів – вистав на базі історичних подій.

Робота в малих групах дозволила краще зрозуміти контент тренінгу, ближче познайомитись з колегами з різних країн Європи, обмінятись досвідом, налагодити контакти для подальшої співпраці.

Кожна мала група готувала свій індивідуальний проєкт, який представляли в останній день тренінгу. Всі учасники були залучені до підготовки та презентації спільної роботи.

Релевантний навчальний контент, занурення в практичну роботу, приємне спілкування – все це вдало поєднано організаторами Блед-курсу.  

Результатом проходження тренінгу є отимання нових знань і навичок, а також методичних матеріалів, що готові до внесення в навчальні програми і є актуальними для студентів різного рівня освіти. Планується імплементація отриманої під час Блед-курсу інформації в навчальні програми, а саме у викладання таких дисциплін як «Загальна практика-сімейна медицина», «Комунікативні навички в медичній практиці», «Людяність та емпатія в роботі медика». Здобуті компетентності допоможуть майбутнім лікарям надавати більш комплексну допомогу, враховуючи як фізичні, так і емоційні потреби пацієнтів, що є важливим для збереження їхнього загального здоров’я та благополуччя.

Участь в тренінгу від європейської асоціації викладачів сімейної медицини EURACT є важливим кроком до підвищення якості медичної освіти в Україні та зміцнення міжнародного співробітництва в освітній сфері, а отримані компетентності будуть передані студентам, що сприятиме їхній більш якісній підготовці до роботи в умовах сучасної медицини, зокрема в контексті європейських підходів до надання первинної медичної допомоги.

Висловлюю вдячність за можливість взяти участь в заході та всесторонню підтримку Європейській асоціації лікарів сімейної медицини EURACT, колегам медичного факультету кафедри сімейної медицини Люблянського  університету, україно-швейцарському проєкту «Розвиток медичної освіти» та рідному Тернопільському національному медичному університету.

Інформацію і світлини надано Іриною Боровик.