Меню Закрити

Перший заступник міністра охорони здоров’я України Сергій Дубров обговорив зі студентами ТНМУ актуальні питання щодо інтернатури

Перший заступник міністра охорони здоров’я України Сергій Дубров 29 березня 2024 року з робочим візитом відвідав Тернопільський національний медичний університет з метою зустрічі зі студентами випускових курсів, щоб обговорити з ними зміни в розподілі на інтернатуру, проходженні її і подальші плани МОЗ, які передбачено «Положенням про інтернатуру та вторинну лікарську (провізорську) спеціалізацію».

За його словами, Міністерство охорони здоров’я планувало з 2024 року впровадити електронний розподіл до інтернатури. Для цього вже всі технічні складові готові, але на повноцінну роботу програми можна очікувати на початок червня. Відповідно, щоб процес розподілу в інтернатуру у 2024 році відбувся вчасно, МОЗ вирішило відтермінувати електронний розподіл на наступний рік.

Сергій Олександрович розпочав зустріч з аналізу недоліків щодо системи розподілу в інтернатуру, серед яких:

  1. Невідповідність кількості пропонованих місць для проходження інтернатури за спеціальностями реальній кадровій потребі. Поки що, за словами Сергія Дуброва, заклади охорони здоров’я надіслали не реальну потребу у фахівцях, а пропозиції як бажання навчати на своїх базах лікарів-інтернів. Це не гарантує подальшого працевлаштування в цих закладах молодих спеціалістів.
  2. Відсутність механізму академічної мобільності інтернів в межах України та за кордон для набуття необхідних компетентностей та практичних навичок.  
  3. Відсутність англомовної форми підготовки в інтернатурі для іноземців. Такі вимоги на сьогодні ставить Індія.
  4. Неврегульованість особливостей вступу в інтернатуру демобілізованих військовослужбовців, осіб, які проходили інтернатуру на тимчасово окупованих територіях.
  5. Необхідність перегляду переліку спеціальностей інтернатури та тривалості підготовки за окремими спеціальностями тощо.

Сергій Дубров звернув увагу на те, що у 2024 році передбачено розширення переліку закладів охорони здоров’я, в яких може здійснюватися працевлаштування та практична підготовка інтернів. «Ми вважаємо за потрібне, як показує європейська і світова практика, щоб після завершення навчання в інтернатурі молодий лікар за своїм бажанням зміг залишитися на роботі в тому закладі охорони в якому він проходив навчання в інтернатурі.

Також МОЗ вносить в Положення про інтернатуру доповнення наступного змісту: «У разі неможливості здобути лікарем (фармацевтом/провізором)- інтерном повного переліку компетентностей, передбачених програмою підготовки в інтернатурі, у закладі охорони здоров’я, до якого його розподілено, через відсутність відділень (фахівців) відповідного профілю, керівник такого закладу охорони здоров’я зобов’язаний забезпечити обрання та відрядження до іншого закладу охорони здоров’я лікаря (фармацевта/провізора)-інтерна з метою здобуття відповідних компетентностей на підставі договорів про співпрацю між закладами охорони здоров’я. Заклад охорони здоров’я, до якого відряджається лікар (фармацевт/провізор)-інтерн, повинен забезпечувати медичне обслуговування за напрямом, що відповідає профілю спеціальності, за якою лікар (фармацевт/провізор)-інтерн проходить підготовку в інтернатурі та призначити йому куратора. Тривалість відрядження до іншого закладу охорони здоров’я протягом одного навчального року не може перевищувати 30 відсотків часу, передбаченого на практичну частину підготовки в інтернатурі у цьому навчальному році.»

На час відрядження до закладу вищої освіти, іншого закладу охорони здоров’я за лікарем-інтерном гарантовано зберігається посада за основним місцем роботи. Фінансування підготовки в інтернатурі за кошти державного бюджету у період перебування лікаря-інтерна у відрядженні здійснюється за основним місцем роботи.

Окрім того, перший заступник міністра охорони здоров’я сказав, що для закладів охорони здоров’я комунальної та державної форм власності, які є надавачами медичних послуг за програмою медичних гарантій та в яких є посади лікарів-інтернів, обов’язковою умовою є укладення договору з НСЗУ за пакетом «Забезпечення кадрового потенціалу системи охорони здоров’я шляхом організації надання медичної допомоги із залученням лікарів-інтернів».

Лікар-спеціаліст, який закінчив програму підготовки в інтернатурі за кошти державного бюджету, забезпечується робочим місцем за відповідною спеціальністю у закладі охорони здоров’я, який він обрав відповідно до рейтингового розподілу. «Хочу акцентувати увагу на тому, що  на сьогодні ніхто нікого не змушує в обов’язковому порядку відпрацьовувати певну кількість років. Кожен випускник державної і контрактної форми навчання, згідно з його особистим рейтингом академічної успішності, головною частиною якого є результат складання іспиту «Крок 2», обирає ту спеціальність, за якою хоче працювати, або регіон, де хоче влаштуватися на роботу. Якщо випускник має найвищий рейтинг, то може обрати омріяну спеціальність і заклад охорони здоров’я. Цього року зберігається географія розподілу за кожним закладом вищої освіти. Наступного року з початком роботи системи електронного розподілу до інтернатури випускник будь-якого вишу зможе обрати будь-який заклад вищої освіти для проходження очної частини інтернатури і будь-який заклад охорони здоров’я, спеціальність чи вакантну посаду», – прокоментував Сергій Дубров.

Запит випускників ТНМУ щодо географічного розподілу в інтернатуру за результатами опитування студентів, які навчаються за державним замовленням.

Запит випускників ТНМУ щодо бажаної спеціальності за результатами опитування студентів, які навчаються за державним замовленням.

У разі відсутності можливості працевлаштування після закінчення навчання в інтернатурі у обраному закладі охорони здоров’я (реорганізація закладу, скорочення посади), департамент охорони здоров’я місцевої держадміністрації зобов’язаний працевлаштувати  на  вакантну посаду   в іншому закладі охорони здоров’я.

Алгоритм рейтингового розподілу у 2024 році:

– у лютому МОЗ доводить до департаментів охорони здоров’я планову кількість вакантних посад лікарів-інтернів;

– у березні департаменти охорони здоров’я надають МОЗ інформацію щодо вакантних посад лікарів-інтернів, визначену відповідно до кадрових потреб сфери охорони здоров’я в областях, з урахуванням наявних вакантних посад лікарів-спеціалістів;

– у травні МОЗ доводить до закладів вищої медичної освіти інформацію щодо вакантних посад лікарів-інтернів за відповідними спеціальностями у закладах охорони здоров’я у відповідних областях та на які заклади вищої освіти можуть розподіляти випускників;

– рейтинговий розподіл в інтернатуру проводиться комісією закладу вищої освіти для випускників, які навчалися за державним замовленням та за кошти фізичних (юридичних) осіб.

Окрім того, випускники, які навчались за державним замовленням та відмовилися від отриманих пропозицій, мають право вступити в інтернатуру на наступний рік на умовах, передбачених «Положенням про інтернатуру». Ніхто в них не забирає права стати лікарем, вони мають можливість взяти участь в розподілі наступного року.

Випускники, які навчались за кошти фізичних (юридичних) осіб та відмовилися від отриманих пропозицій самостійно обирають місце проходження інтернатури. Вони можуть відмовитися від розподілу і проходити інтернатуру за контрактною формою, обравши ту чи іншу спеціальність.

Заяви іноземців та осіб без громадянства приймаються для участі у рейтинговому розподілі на місця для підготовки в інтернатурі за кошти фізичних (юридичних) осіб за наявності державного сертифікату про рівень володіння державною мовою не нижче середнього рівня першого ступеня, що видається Національною комісією зі стандартів державної мови відповідно до Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», який подається разом з заявою.

Випускники закладів вищої освіти з числа демобілізованих військовослужбовців мають право проходити підготовку в інтернатурі за кошти державного бюджету за умови наявності вільних місць державного замовлення.

«Чимало запитань надходить від студентів випускних курсів з приводу того, що навчаючись на спеціальності «Медицина», не можуть стати педіатрами. Минулого року вони ще могли обрати інтернатуру з педіатрії. Проте, якщо взяти до уваги плани підготовки студентів освітньої програми «Медицина», то вони мають вдвічі менше годин з вивчення педіатрії. Ми значно розширили можливість випускникам спеціальності «Педіатрія» проходити за спеціальностями, які цілком відповідають їх напрямку підготовки», – роз’яснив Сергій Олександрович.

Він також наголосив на тому, що якщо є претензії студентів щодо надання якісних освітніх послуг, вони повинні звертатися до керівництва університету, а в разі відсутності реакції з боку адміністрації вишу, звертатися до Уповноваженого з прав людини і МОЗ. «Сьогодні всі прохання студентів беруться до уваги і реакція є миттєвою з боку міністерства та інших структур», – додав заступник міністра.

Сергій Дубров відповів на низку запитань студентів Тернопільського національного медичного університету.

– Хочу поставити запитання щодо категорій здобувачів вищої освіти, адже там не зовсім все зрозуміло: ті, які мають інвалідність, батьки яких є інвалідами, які мають дітей і вагітні. Тобто ці категорії будуть якось впливати на розподіл?

– Дякую за запитання. В 367 наказі це було прописано і це було підставою. Я підтримую, що наявність маленьких дітей, інвалідність випускника, інвалідність родичів першої лінії, мають бути враховані. Будь ласка, напишіть цю пропозицію в формі громадського обговорення і ми це підтримаємо так, як це було в 367 наказі, який був відмінений в 2022 році.

– Чи є можливість для студента, який навчається за державні кошти, відмовитися від інтернатури взагалі і чи потрібно буде компенсовувати державі кошти за навчання?

– Звичайно, шкода цих шість років навчання. Механізму повернення коштів нема. Навіть якщо заклад вищої освіти захоче подати на Вас в суд, то Ви обов’язково виграєте. Ви не повинні компенсовувати кошти на навчання.

– Якщо студент-державник під час розподілу обрав місце інтернатури за пропозицією МОЗ і під час підписання угоди з лікарнею в умови цієї угоди буде входити  обов’язкове відпрацювання упродовж 3 років?

– Відразу скажу, що лікарня не може такого вимагати. Поки що ми просимо в лікувальних закладів забезпечити можливість подальшого працевлаштування лікарів-інтернів, але обов’язкового відпрацювання нема. Кожен розумний керівник закладу охорони здоров’я зацікавлений залишити в себе на роботі молодого, працездатного лікаря. Нещодавно ми перебували в лікарні Волинської області. Це КП «Володимирське територіальне медичне об’єднання». Цей заклад очолює молодий керівник Тетяна Ващук (випускниця ТНМУ 2012 року). Упродовж 3 років вона зробила його в рази кращим, ніж є приватні заклади охорони здоров’я в Києві чи за кордоном. Це цілком спроможна лікарня з 25 пакетами НСЗУ, а зарплата лікаря становить 50-60 тисяч гривень. Вона чудовий менеджер. Враховуючи те, що вона ще й ваша випускниця, то це ще раз підтверджує те, що Тернопільський національний медичний університет найкращий в Україні упродовж багатьох років. Я закінчував НМУ, але в рейтингах ТНМУ випереджав наш університет. Щодо якості освіти, то тут ніхто не буде сперечатися, що ви – найкращі.

– Як Ви визначаєте потреби в певних спеціальностях?

– Ми збираємо інформацію про вакантні посади в закладах охорони здоров’я і таким чином визначаємо потребу в тій чи іншій спеціальності. Минулого року надана інформація мені не сподобалася, оскільки це було більше бажання навчати інтернів, а не відображення реальної ситуації. Сьогодні ми говоримо про реальні вакантні посади. В Україні запускається портал вакансій медичних кадрів, тому ми чітко будемо бачити, де і якого спеціаліста потребує лікувальний заклад.

– За яким принципом розподіляються між університетами вакантні місця в інтернатурі?

– Ми зібрали анкетні дані з усіх студентів випусковихх курсів в Україні. Ми будемо їх брати до уваги. Комісія буде оцінювати наявні вакантні посади, враховувати побажання щодо географії і спеціальностей. Якщо ще раз глянути діаграму випускників Тернопільського медуніверситету, то всі бажання є реалістичними  і їх можна задовольнити.

– Чи будуть на рівні з комунальними закладами про вакантні посади надавати інформацію заклади від Національної академії медичних наук?

– З 2025 року всі заклади МОЗ і НАМН будуть переходити в державні  неприбуткові підприємства. Будемо вести переговори з науково-дослідними інститутами. Якщо вони будуть готові надавати місця і виплачувати зарплату лікарю-інтерну, то чому б і ні. Поки що вони не надали інформацію про вакантні посади, але ми можемо звернутися до них.

– Чи можуть випускники контрактної форми навчання спеціальності «Медицина» обрати собі інтернатуру з педіатрії?

– Там дуже велика академрізниця між спеціальностями 222 і 228. Якщо в деяких спеціальностях нема великої академрізниці, то там проблем не буде. На певні педіатричні спеціальності випускники спеціальності «Медицина» можуть іти в інтернатуру.

Щодо спеціальності 228 «Педіатрія», то МОН хотіло цього року цей напрям забрати. Поки що ми його відстояли, але в нас триває євроінтеграційний процес, а в Європі нема педіатричних факультетів, а є суто медичні факультети, тому рано чи пізно факультетів з педіатрії не буде, а буде загальна підготовка з медицини. Відповідно і щодо розподілу в інтернатуру також ситуація зміниться. Якщо хтось дуже хоче все-таки бути фахівцем з педіатричного напрямку, то після інтернатури з загальної практики – сімейної медицини, внутрішні хвороби може отримати спеціалізацію з педіатрії.

– Якщо студент розглядає вступ до Військової медичної академії, то він відмовляється від розподілу в інтернатуру, а в них вступні випробування відбуваються пізніше на декілька місяців за розподіл в інтернатуру. Що робити: відмовлятися від розподілу в інтернатуру, а в разі неуспішного вступу брати участь у розподілі наступного року?

– Однозначно скажу, що ми будемо створювати всі умови, щоб всі бажаючі вступили до Військової медичної академії. У Вас є вибір: погодитися з місцем розподілу в інтернатуру, вступати до ВМА і в разі вступу відмовитися від інтернатури або ж відмовитися під час розподілу і в випадку неуспішного вступу взяти участь у розподілі наступного року.

– Чи передбачаються зміни  щодо оплати праці лікарів-інтернів?

– Абсолютно погоджуюся з тим, що це не повинна бути мінімальна заробітна плата. Багато закладів охорони здоров’я розцінює компенсацію 6500 грн, як оплату парці для лікаря-інтерна. Це зовсім не так, адже це ті кошти, які НСЗУ компенсує лікарні за підготовку лікаря-інтерна. На мою думку, зарплата лікаря-інтерна повинна бути по середині між зарплатою медсестри і лікаря. Тут треба більше працювати з керівниками закладів охорони здоров’я. У нас була розмова з заступником міністра освіти Михайлом Винницьким. Він готовий навіть сприяти тому, щоб з бюджетних коштів виділили фінансування на зарплати лікарям-інтернам.

– Чи буде зберігатися місце працевлаштування, якщо заклад охорони здоров’я буде реорганізовано?

– Таких закладів охорони здоров’я не є багато. Упродовж останнього року лише 4-5 змін місця призначення відбулося. Гарантувати на сто відсотків ми не можемо. Тут все буде залежати від того, як Ви будете працювати. Якщо Ви добре працюєте, то головний лікар буде робити все, щоб Ви залишилися в нього на роботі.

– Яким буде розподіл на інтернатуру для студентів стоматологічного профілю, які навчалися за кошти бюджету?

– Пропозиції, які надійшли від департаментів показують дуже малу кількість місць. У Тернополі нема місць для випускників-стоматологів державної форми навчання. Насправді дуже мало стоматологів бюджетної форми навчання і відповідно мало пропозицій від департаментів охорони здоров’я. Якщо ми не зможемо цих випускників забезпечити державними місцями в інтернатурі, то тоді зробимо за кошти контракту. Коли ми отримаємо інформацію від всіх департаментів охорони здоров’я, тоді будемо приймати оптимальне для всіх рішення.

  • Чи плануєте МОЗ цього року ввести резидентуру з нейрохірургії?
  • Ми планували цього року запровадити резидентуру за трьома спеціальностями – нейрохірургія, кардіохірургія, торакальна хірургія. Проте цього року буде запроваджена резидентура лише з нейрохірургії і тривалість навчання у ній триватиме 3 роки після проходження інтернатури з хірургії упродовж 3 років. Є вимоги до середнього балу та інші. Ми потребуємо на рік 4-5 нейрохірургів, тому вимоги будуть високими. Ми хотіли встановити оплату 40 тисяч гривень для резидента-нейрохірурга, але поки що Мінфін нам не підтверджує це, але ми будемо далі працювати в цьому напрямку. За вступ в резидентуру буде відповідати кафедра нейрохірургії, а, можливо, через три роки це вже будуть і органи лікарського самоврядування. У 2025 році плануємо розпочати реалізацію резидентури для торакальної хірургії і кардіохірургії. Спершу подивимося, як цього року відбудеться вступ до резидентури з нейрохірургії.

– В Індії однією з основних вимог є отримання після проходження інтернатури сертифікату, який ідентичний сертифікату країни-резидента, де  вони проходять інтернатуру, але, згідно з положенням, вони не мають право на працевлаштування в Україні. На підставі чого вони отримують право на проходження інтернатури?

– На підставі підтвердження диплому в своїй країні. Ми спілкувалися з представниками посольства Індії в Україні, де нам підтвердили, що для випускників з Індії важливо мати сертифікат з практичної підготовки. Ми також можемо запропонувати  англомовну інтернатуру зі складанням «Кроку 3» англійською мовою. З цим нема проблем, адже вони складають «Крок 1» і «Крок 2» англійською, тому і для «Кроку 3» можна зробити англомовну базу тестів, але з обов’язковим навчанням в інтернатурі упродовж 2 років. Індійські студенти не хочуть навчатися упродовж 2 років в інтернатурі, тому ми запропонували компромісний варіант однорічного навчання за вимогами навчальної програми Індії з отриманням сертифікату загальної лікарської практики. І це буде несправедливо щодо українців, які проходять повноцінну інтернатуру, якщо ми дамо їм право працевлаштування в Україні після однорічної інтернатури. Пропоную внести до громадського обговорення цей пункт і після обговорення з юристами ми приймемо відповідне рішення.

Прессекретар ТНМУ Яніна Чайківська.

Світлини Миколи Василечка.