Перший досвід проведення ОСКІ для студентів спеціальності «Протезування-ортезування» в Україні
Якість підготовки фахівців у галузі протезування-ортезування напряму впливає на функціональну незалежність, якість життя та соціальну інтеграцію осіб з ампутаціями та іншими порушеннями опорно-рухового апарату. Тому важливою складовою освітнього процесу є не лише теоретичне навчання, а й об’єктивна оцінка практичних навичок студентів.
Одним з сучасних інструментів оцінки клінічних компетентностей студентів є об’єктивний структурований клінічний іспит (ОСКІ), який широко використовується у медичній освіті в багатьох країнах світу, а в ТНМУ проводиться з 2010 року.
Для протезистів-ортезистів надзвичайно важливо, щоб на завершенні клінічної практики, а саме на першому курсі це «Ознайомча клінічна практика (протезування, ортезування)», студенти продемонстрували впевнене володіння базовими професійними навичками. Цей етап є фундаментальним, адже саме під час нього майбутні фахівці мають освоїти ключові клінічні дії, принципи спілкування з пацієнтами, основи біомеханічного аналізу, вимірювання, моделювання та адаптації протезно-ортопедичних виробів.


Роздавання маршрутних листів.
Викладачами кафедри медичної реабілітації були розроблені навчально-методичні матеріали для чотирьох станцій, які охоплювали ключові клінічні навички, необхідні протезисту-ортезисту. Складання іспиту відбулося на базі протезного підприємства, що забезпечило максимально наближені до реальних умов практики умови оцінювання та дало можливість об’єктивно оцінити рівень підготовки студентів.

Маршрутний лист.
Станція 1 «Оцінювання зняття мірок з кукси»


Студенти визначали за допомогою пальпації ключові кісткові виступи, оцінювали стан кукси та за допомогою вимірювальної стрічки здійснювали циркулярні обміри на різних рівнях кукси.
Станція 2 «Стандартизована оцінка навичок гоніометрії»


Студенти проводили гоніометричне обстеження кульшового та колінного суглобів на стороні ампутації.
Станція 3 «Аналіз рухового стереотипу ходи»


Студенти проводили аналіз ходи для виявлення можливих проблем у протезі або техніці ходьби.
Станція 4 «Оцінка техніки складання протезу»



Студенти проводили складання протеза з використанням підготовлених елементів.
Впевнене оволодіння цими навичками є запорукою безпечної, якісної та ефективної практичної діяльності у майбутньому, а також важливим критерієм готовності студента до подальших клінічних модулів та самостійної роботи в мультидисциплінарній команді.

Екзаменаційна комісія та студенти, які навчаються за ОПП «Протезування-ортезування».
Перший досвід проведення ОСКІ для протезистів-ортезистів засвідчив ефективність цього формату як інструменту об’єктивної перевірки практичних навичок і клінічного мислення студентів. Використання стандартизованих станцій дало можливість забезпечити єдиний підхід до оцінювання, виявити сильні й слабкі сторони підготовки здобувачів, а також удосконалити освітній процес відповідно до міжнародних стандартів. Такий іспит є важливим кроком до забезпечення якості підготовки фахівців і підвищення професійного рівня майбутніх протезистів-ортезистів.
Інформацію і світлини надала Тетяна Бакалюк.