Меню Закрити

Участь в курсі Leonardo від EURACT для викладачів та лікарів сімейної медицини

Курс Leonardo є одним з найвідоміших навчальних проєктів для викладачів і лікарів загальної практики від європейської асоціації викладачів сімейної медицини  EURACT. Доцентка кафедри терапії та сімейної медицини Ірина Боровик за підтримки Україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» взяла участь в тренінгу Leonardo першого рівня, який проводився на базі кафедри сімейної медицини і амбулаторної допомоги медичного факультету №2 Ужгородського національного університету.

Курси Leonardo від EURACT були запроваджені з метою підвищення рівня забезпечення безперервної освіти для викладачів і лікарів загальної практики а також задля гармонізації підготовки з фаху загальна практика-сімейна медицина по всій Європі. Його головною метою є підвищення рівня індивідуального навчання лікарів загальної практики в країнах Європи.

Курс Leonardo першого рівня складається з 6 модулів і триває три дні. Весь процес навчання є інтерактивним, переважно в малих групах, з мінімальним використанням формальних презентацій. Спікерами заходу були провідні науковці в галузі сімейної медицини з Великої Британії, Швейцарії, Португалії та України. До Ужгорода приїхали професор Ессетерського університету (Велика Британія), сімейний лікар Міхаель Харіс, доцентка кафедри сімейної медицини університету Женеви, національний координатор європейської академії викладачів сімейної медицини Швейцарії, сімейна лікарка Арабель Райдер,  доцентка кафедри сімейної медицини університету Женеви, сімейна лікарка Йоханна Соммер, директорка центру первинної медичної допомоги, сімейна лікарка Деніс Александра Кунха Велхо з Португалії. Тренерами від України були завідувач кафедри сімейної медицини Ужгородського національного університету, доцент, національний координатор Європейської академії викладачів сімейної медицини в Україні, сімейний лікар Павло Колесник, асистентка кафедри сімейної медицини та амбулаторної допомоги УжНУ, медичного факультету №2, сімейна лікарка Наталія Понзель, доцентка закладу вищої освіти кафедри сімейної медицини Буковинського державного медичного університету Маріанна Сем’янів, асистент кафедри внутрішньої медицини медичного факультету 2 УжНУ, сімейний лікар, психіатр, консультант із психологічної самодопомоги Андрій Колесник.

Перший, вступний модуль курсу був про те, як бути хорошим тренером, відповідно до сучасних викликів. Всі учасники заходу разом формували основні виміри досконалості педагога в аспектах особистих цінностей, медичних та педагогічних компетентностей. Вираз «Святі не ліплять горшки! Речі не робляться самі по собі!» став основною метафорою модуля.

Другий модуль стосувався надзвичайно актуального питання всіх освітян – оцінювання тих, хто навчається. Опанування теми розпочали з теоретичних основ навчання дорослих та з перешкод, які можуть виникнути в цьому процесі. Сучасне навчання ґрунтується на активному залученні того, хто навчається, осмисленні його особистого досвіду в безпечному середовищі, в зручному, індивідуальному темпі та стилі,  з використанням  рефлексивних практик. Основною концепцією цього модулю стало конструктивне узгодження навчального процесу, де мета, методи навчання та оцінювання є нерозривно пов’язаними компонентами. Також учасники розібрали специфіку навчання дорослих, поняття андрагогіки, її характеристики і особливості. Навчання дорослих є найефективнішим, якщо воно є самокерованим, базується на досвіді, засноване на потребах і проблемно-орієнтоване. Протягом всіх навчальних днів ми повертались до моделі навчання за Девідом Колбом – чотириетапного навчання де циклічно змінюються і повторюються досвід, рефлексія, концептуалізація і експеримент.

Оцінювання є невід’ємною складовою ефективного освітнього процесу. Присутні говорили про сумативне та формативне оцінювання, про те, яким чином можна оцінювати знання, навички та ставлення. Велику увагу було приділено непрямим методам оцінювання (колеги, пацієнти) та самооцінці.

Логічним продовженням тематики курсу був третій модуль, який стосувався методів навчання та зворотного зв’язку. Почали сесію з важливості формування цілей  навчального курсу та про те, як оцінити, чи були вони досягнуті в навчальному процесі та як підібрати методи навчання в кожному окремому випадку.

Важливим елементом будь-якого навчання є зворотний зв’язок, тому частина навчання була присвячена навичці надання конструктивного відгуку. Загальними принципами зворотного зв’язку є відкритість, ввічливість, чесність, конфіденційність, вміннями ділитись та проявляти активність. Перешкодами до надання зворотного зв’язку є страх зашкодити стосункам, страх булінгу, відсутність практики, обмаль часу, нерозуміння процесу, складні особисті стосунки.

Стилям навчання та особистому навчальному плану був присвячений четвертий навчальний модуль курсу. Учасники мали можливість вивчити основні манери навчання, зрозуміти їх цінність, пройти тестування на визначення свого навчального стилю, опанували навичку формування особистого плану навчання та визначили роль викладача у розробці освітнього плану для слухачів. Дорослі навчаються різними способами, і кожен із нас має свою індивідуальну манеру навчання. Ефективна освіта, орієнтована на студента, вимагає точної оцінки бажаного стилю його навчання, щоб допомогти учневі досягти своїх навчальних цілей. У цьому модулі всі слухачі використали опитувальник Хані та Мамфорда, щоб оцінити власні сильні та слабкі сторони в навчанні. Після чого учасники працювали у малих групах по троє, намагаючись застосувати знання з попередніх модулів для визначення потреб у навчанні та шляхів їх задоволення.

Прикладне значення мала частина модулю, яка стосувалась створення навчального плану. Основною ідеєю розділу було те, що важливо визначити свої особисті потреби в навчанні, зосереджуючись не на сферах знань, а на сферах дефіциту. Як і при формуванні всіх освітніх цілей, тут варто використати методику SMART – ціль має бути конкретною, вимірювальною, досяжною, релевантною та приуроченою до певного часу.

Рольова гра в медичній освіті стала темою п’ятого модулю курсу. Рольова гра часто використовується в медичній освіті, бо є проблемноорієнтованою. Учасники тренінгу ознайомились з методологією рольових ігор задля уникнення негативного досвіду та можливих огріхів. Рольова гра доповнює інші формати навчання і є актуальною при вивченні комунікативних навичок, емпатії, для формування ставлення особливо в навчанні, орієнтованому на студента. Учасники тренінгу опанували навичку створення сценаріїв рольових ігор. Важливими компонентами цієї навчальної методики також є формування освітніх цілей та чітких інструкцій для всіх учасників рольової гри.

Останній, шостий модуль курсу був про підготовку до практики та про розробку програми. Слухачі отримали знання про те, як розробити план навчання на основі потреб того, хто навчається, зрозуміти цінність орієнтованого на студента підходу. На завершення програми курсу освітяни з кафедри сімейної медицини і амбулаторної допомоги медичного факультету №2 Ужгородського національного університету представили свій досвід у формуванні клінічного мислення та базових основ комунікації (https://www.youtube.com/watch?v=i5ChANqrOsQ&list=LL&index=1&t=12s).

Щодня учасники заходу мали можливість слухати чудову музику, брали участь в криголамах, обирали шукачів скарбів для кожного модулю. Організаторами була ретельно продумана соціальна програма з екскурсією, дружньою вечерею та відвідинами клініки InterFamily, яка є клінічною базою  кафедри сімейної медицини і амбулаторної допомоги медичного факультету №2 Ужгородського національного університету, а також навчальних кімнат кафедри. Учасники в малих групах мандрували старим Ужгородом, вирішуючи кольоровий квест і відкриваючи місто через кольори та емоції. Приємне спілкування та обмін досвідом з колегами з Європи та з тринадцяти регіонів України стало приємним бонусом курсу.

Під час заходу бажаючі мали можливість взяти участь в «Ярмарку викладацьких інновацій», де освітяни, лікарі, медичні сестри ділились своїми успішними кейсами і новими впровадженнями в освітній діяльності. Ірина Боровик представила наш університетський проект «Лабораторія клінічного мислення», який триває більше року, де ми навчаємо студентів основ клінічного мислення та розбираємо реальні клінічні ситуації.  

Результатом проходження курсу є опанування новими педагогічними методиками для кращого ведення освітнього процесу при викладанні таких дисциплін як «Загальна практика-сімейна медицина», «Комунікативні навички в медичній практиці», «Людяність та емпатія в роботі медика». Також отримані методичні матеріали будуть використані в проведенні груп рівних і курсів підвищення кваліфікації викладачів університету.

Інформацію і світлини надала Ірина Боровик