Об’єктивний структурований практичний (клінічний) іспит в ТНМУ
З 21 по 30 травня 2025 року 355 студентів шостого курсу Тернопільського національного медичного університету імені І.Горбачевського складали другий етап Єдиного державного кваліфікаційного іспиту, який відбувається у форматі Об’єктивного структурованого практичного (клінічного) іспиту — ОСП(К)І.
ТНМУ має багаторічний досвід в організації та проведенні ОСП(К)І. Формат іспиту був сформований на основі найкращих міжнародних практик, які викладачі ТНМУ перейняли під час стажувань за кордоном і в межах проєкту SAFEMED+. Саме цей досвід було враховано під час розробки та затвердження наказу МОЗ України № 900 від 24 травня 2024 року, що оновив порядок проведення ЄДКІ та критерії оцінювання.
ОСП(К)І, як другий етап Єдиного державного кваліфікаційного іспиту, має свої особливості: розширений час для виконання завдань на станції, наявність «спарених» станцій для глибшої перевірки клінічного мислення, а також спеціально розроблену логістику проходження маршруту.
Голова державної екзаменаційної комісії, декан медичного факультету та гарант освітньої програми «Лікувальна справа» мають можливість безпосередньо контролювати якість проведення іспиту та дотримання встановлених стандартів.
У 2025 році з урахуванням актуальних освітніх стандартів, потреб системи охорони здоров’я України та міжнародного досвіду, робочою групою ТНМУ була розроблена матриця компетентностей для ІІ етапу ЄДКІ — сучасний інструмент для об’єктивного оцінювання практичних навичок випускників.
Ця матриця об’єднує дві основи: перелік клінічних компетентностей та станції ОСП(К)І, на яких студенти демонструють практичні навички в межах клінічних сценаріїв. Сценарії побудовані на прикладах найпоширеніших захворювань, що є актуальними для України, та відповідають специфіці ключових медичних спеціальностей. Викладачами профільних кафедр разом з робочою групою по організації та проведенні ОСП(К)І було оновлено сценарії та чек-листи для забезпечити належного формування матриці компетентностей у відповідності до нового наказу.
Іспит проводиться на базі центру симуляційного навчання і розпочинається з процедури реєстрації та інструктажу. Для забезпечення принципу об’єктивності, студенти отримують бейджик з ідентифікаційним номером та порядковим номером (номер станції, з якої починає складати іспит).
Студенти послідовно проходять 12 станцій згідно з маршрутним листом, у якому вказано індивідуальний порядок проходження іспиту. На дверях кожної кімнати чітко вказано номер станції та її назву. Час для виконання завдання – 10 хвилин. Виконання завдань на станціях починається та закінчується за сигналом дзвінка.
Однією з ключових переваг проведення ОСП(К)І в нашому університеті є поєднання станцій у межах єдиного клінічного кейсу. Три станції присвячені курації терапевтичного пацієнта; дві — педіатричного.



Послідовні етапи курації пацієнта: збір скарг та анамнезу, об’єктивне обстеження, інтерпретація результатів лабораторно-інструментальних методів обстеження та призначення лікування на підставі виставленого діагнозу.
Розгортання «спарених» станцій забезпечує студентам можливість послідовно продемонструвати набуті клінічні компетентності — від збору скарг та анамнезу до постановки діагнозу та визначення тактики лікування.
Під час складання ОСП(К)І особлива увага приділяється оцінці ключових клінічних навичок.
Передусім, це — ефективна комунікація з пацієнтом, що включає вміння встановити контакт, правильно зібрати скарги та анамнез. Для перевірки цієї компетентності на станціях задіяні стандартизовані пацієнти.
Цього року, як експеримент, ми залучили реальних людей до участі на клінічних станціях як стандартизованих пацієнтів. Для студентів це стало несподіванкою: зустріти на станції «живого» пацієнта – неочікуваний і цінний досвід, який наблизив іспит до реальної клінічної практики.

Пан Богдан позитивно відгукнувся про рівень підготовки випускників ТНМУ.
Наступним етапом є проведення об’єктивного обстеження. Оцінювання навичок фізикального обстеження відбувається з використанням спеціалізованих манекенів, що дозволяє уніфікувати підхід до всіх учасників іспиту.


Демонстрація випускниками навичок фізикального обстеження.
Окремо оцінюється вміння виконувати медичні маніпуляції, встановлювати попередній клінічний діагноз, визначати лікувально-діагностичну тактику, а також знання принципів профілактики й формування здорового способу життя.
Варто зазначити, що кожна станція одночасно перевіряє кілька компонентів клінічної компетентності.
Окрім уже згаданих станцій з терапевтичної та педіатричної курації, студенти також проходять дві станції з курації пацієнта з хірургічною патологією. Тут вони демонструють вміння діагностувати хірургічні захворювання, визначати лікувальну тактику та виконувати низку маніпуляцій, як наприклад плевральну пункцію чи катетеризацію сечового міхура.


Вміння виконувати медичні маніпуляції є невід’ємною частиною підготовки лікаря.
Ще дві станції присвячені акушерству та гінекології. Під час виконання завдань на цих станціях оцінюється, наскільки добре студенти оволоділи практичними навичками, необхідними для ведення жінки під час вагітності, пологів і в післяпологовому періоді. Водночас, зважаючи на важливість профілактики в сучасній медицині, оцінюються й уміння проводити гінекологічний огляд та пальпацію молочних залоз. Адже саме ці навички є ключовими для своєчасного виявлення патологій і збереження жіночого здоров’я.

Гінекологічне обстеження у виконанні випускниці.
Окремо варто відзначити, що враховуючи сучасні виклики, на ОСП(К)І розгорнуто станцію з надання домедичної допомоги. Тут ідеться про ті ситуації, коли допомога пацієнту повинна бути надана ще до прибуття бригади швидкої допомоги – швидко, якісно, впевнено.

Уміння професійно надати домедичну допомогу є обов’язковим для випускників.
Також студенти демонструють свої навички ведення пацієнтів з невідкладними станами на різних етапах госпіталізації пацієнта — це і приймальне відділення, і реанімація. Завдяки таким станціям іспит максимально наближений до реальних умов клінічної практики.


Ведення пацієнтів з невідкладними станами на різних етапах госпіталізації пацієнта.
Одним з важливих досягнень при організації ОСП(К)І в ТНМУ є використання електронних чек-листів та спеціально розробленого програмного забезпечення. Це рішення дає можливість автоматично підраховувати результати, підвищити об’єктивність оцінювання, пришвидшити опрацювання результатів та економити матеріальні та людські ресурси.
Проведення другого етапу ЄДКІ у форматі ОСП(К)І дає змогу всебічно оцінити рівень клінічної компетентності майбутніх лікарів. Зокрема, перевіряється вміння виконувати практичні навички, клінічно мислити та демонструвати професійну поведінку в умовах, максимально наближених до реальної клінічної практики.
Інформація надана Наталією Галіяш.