Меню Закрити

Дисемінація результатів проєкту SAFEMED+ «Симуляційне навчання на додипломному етапі медичної освіти для підвищення безпеки та якості обслуговування пацієнтів» програми Erasmus+ КA2 CBHE

З 14 по 23 березня 2023 року в Тернопільському національному медичному університеті імені І.Горбачевського відбулися курси підвищення кваліфікації викладачів «Новітні підходи в організації та проведенні ОСКІ. Застосування комп’ютерних технологій на станціях ОСКІ» в рамках дисемінації результатів проєкту SAFEMED+ «Симуляційне навчання на додипломному етапі медичної освіти для підвищення безпеки та якості обслуговування пацієнтів» програми Erasmus+ КA2 CBHE.

Кураторами курсу стали Наталія Галіяш, доцентка кафедри педіатрії №2 – відповідальна за розробку та проведення курсів, Надія Пасяка, провідний фахівець міжкафедрального навчально-тренінгового центру ТНМУ, Наталія Петренко, доцентка кафедри акушерства і гінекології №2 та Наталія Бількевич, доцентка кафедри пропедевтики внутрішньої медицини та фтизіатрії.

Курси мали на меті підвищити обізнаність викладачів щодо правил організації та проведення об’єктивного структурованого клінічного іспиту (ОСКІ), ознайомити з новими можливостями перевірки формування компетентностей у студентів з використанням комп’ютерних технологій, поліпшити навички створення клінічних сценаріїв для ОСКІ як в оф-лайн форматі, так і з віртуальною симуляцією кейсів. Програма курсів була розрахована на 1 кредит ЕКТС (30 годин). Для спілкування та поширення інформації куратори курсів запропонували освоїти формат сторінки Padlet, на якій учасники могли знайти розклад та всю необхідну для самостійного опрацювання інформацію.

На першому занятті Надія Пасяка ознайомила слухачів з досвідом та досягненнями ТНМУ у проведенні ОСКІ та шляхами його удосконалення.

Наталія Бількевич розповіла про досвід проведення ОСКІ в країнах-учасницях проєкту SAFEMED+, зокрема в університеті Сантьяго де Компостела, Іспанія та двох медичних університетах в Єревані, Вірменія. Також вона в деталях зупинилася на етапах підготовки до ОСКІ, акцентувала на необхідності ретельної підготовки методичних матеріалів та клінічних сценаріїв. Учасники мали змогу задавати питання, щоб з’ясувати незрозумілі моменти.  

Наступне заняття було присвячене важливому етапу підготовки ОСКІ, а саме вимогам до розробки завдань (сценарію), алгоритмів та чек-листів. Детальну інформацію про це представила Наталія Бількевич.

Наступна лекція Наталії Галіяш була присвячена представленню результатів проєкту SAFEMED+, зокрема представленню методики ОСКІ з віртуальною симуляцією клінічних кейсів. Доцільність впровадження такого формату ОСКІ обґрунтована можливістю забезпечити організацію більшої кількості станцій з економією ресурсів, а також він є зручним для ефективної перевірки такої складової клінічної компетентості студента як клінічне мислення, вміння призначити лабораторно-інструментальне обстеження та інтерпретувати отримані результати, визначити тактику ведення пацієнта. При правильній розробці клінічного сценарію, можна також перевіряти певні аспекти комунікативної компетентності студента чи перевіряти його знання алгоритмів фізикального обстеження. Учасники курсів мали змогу спробувати себе в ролі студентів і пройти одну віртуальну станцію, вже створену в Moodle. Також вони отримали завдання розробити один клінічний кейс для віртуальної симуляції.   

На майстер-класі «Комунікативна компетентність» учасники зустрілися в міжкафедральному навчально-тренінговому центрі ТНМУ, де професор Арсен Гудима ознайомив нас з новими можливостями та обладнанням центру. Наталія Бількевич  та Наталія Петренко розповіли про особливість оцінювання комунікативної компетентності під час ОСКІ та правила залучення і підготовки стандартизованих пацієнтів. Учасникам була надана можливість побувати в ролі екзаменаторів ОСКІ та оцінити надані алгоритми та чек-листи. Це дало їм змогу переконатися у важливості ретельної підготовки на всіх етапах організації ОСКІ.

Наступне заняття було присвячене обговоренню важливості формування, так званих, софт-скіллз у студентів. Наталія Петренко розповіла, що на сьогодні вчені та футурологи, аналізуючи можливі шляхи розвитку майбутнього, переглянули ключові компетенції, які будуть необхідні випускникам для ефективного працевлаштування. Ми – викладачі – маємо розуміти, до чого готувати наших студентів.

Наталія Галіяш ознайомила викладачів з можливостями використання платформ CAPSULE (Посилання https://learn.capsule.ac.uk/cases) та CASUS (https://player.casus.net/). Платформа CASUS надана для використання колегами з Мюнхенського медичного університету. На даний час там доступні біля 80 кейсів з віртуальними пацієнтами українською та англійською мовами. Перевагою цієї платформи є й те, що він надає можливість структурованого аналізу кейсів для формування клінічного мислення. Реєструватися потрібно зі своєї університетської скриньки @tdmu.edu.ua. Платформа доступна для викладачів та студентів.  

На останньому занятті в симуляційному центрі учасники курсів мали змогу не лише ознайомитися з можливостями методики віртуальної реальності, а й самим спробувати її в дії. На завершення, ми попрактикувалися працювати з оцифрованими чек-листами, які використовуються в ТНМУ під час ОСКІ.

Учасники тренінгу висловлюють щиру вдячність міжнародній команді проекту SAFEMED+ за цінний практичний досвід, інноваційну інформацію, допомогу в удосконаленні механізмів і системи проведення ОСКІ.

Інформація надана Наталією Галіяш.

Світлини кураторів курсів