Меню Закрити

Проєкт SAFEMED+ «Симуляційне навчання на додипломному етапі медичної освіти для підвищення безпеки та якості обслуговування пацієнтів»: дисемінація досвіду

16-23 листопада 2023 року в Тернопільському національному медичному університеті імені І.Горбачевського відбулися курси підвищення педагогічної майстерності «Новітні підходи в організації та проведенні ОСКІ. Застосування комп’ютерних технологій на станціях ОСКІ». Метою організації цих курсів стало поширення досвіду, напрацьованого нашими учасниками під час реалізації проєкту SAFEMED+ «Симуляційне навчання на додипломному етапі медичної освіти для підвищення безпеки та якості обслуговування пацієнтів» програми Erasmus+ КA2 CBHE.

Кураторами курсу стали Надія Пасяка, провідна фахівчиня міжкафедрального навчально-тренінгового центру ТНМУ, Наталія Галіяш, доцентка кафедри педіатрії №2, Наталія Петренко, доцентка кафедри акушерства і гінекології №2 та Наталія Бількевич, доцентка кафедри пропедевтики внутрішньої медицини та фтизіатрії. До участі було залучено 32 викладачі ТНМУ.

У перший день у форматі офлайн Надія Пасяка у вступному слові представила учасникам курсів багаторічний досвід проведення ОСКІ в ТНМУ та підкреслила численні переваги у його організації, що робить наш університет беззаперечним лідером у цій царині.

Далі робота продовжилась стрес-тестом «Симуляція ОСКІ із залученням учасників», в ході якого викладачі мали змогу прийняти участь в симульованому повноформатному ОСКІ в різноманітних ролях – студента, стандартизованого пацієнта, екзаменатора чи спостерігача. Для них був проведений інструктаж, були розгорнуті станції, роздані бейджі та маршрутні листи, звучали дзвінки тощо.

Під час дебрифінгу виникла активна дискусія. Викладачі звернули увагу на низку важливих тем:

  • Коли і як студенти повинні одягати рукавички при роботі з пацієнтом? Чи знають і вміють студенти обробляти руки? Це актуалізує необхідність консенсусного підходу щодо вимог та викладання питань інфекційного контролю на різних дисциплінах та кафедрах.
  • Необхідна наскрізна програма для формування комунікативної компетентності студентів – адже ми перевіряємо такі навички, але чи належно вчимо?
  • Поступила пропозиція щодо можливості розширення тематики станцій ОСКІ для випускників за рахунок впровадження сценаріїв з онкологічною патологією, яка зараз знаходиться на другому-третьому місці в структурі захворюваності в Україні, чи інфекційними захворюваннями.

Онлайн заняття були присвячені вивченню досвіду організації та проведення ОСКІ в країнах-учасницях проєкту SAFEMED+ (Наталія Бількевич); ознайомленню з ОСКІ з віртуальною симуляцією клінічних кейсів (computer-based-OSCE) (Наталія Галіяш); нетехнічним навичкам (софт-скілл) як актуальнім на вимогу  часу (Наталія Петренко); можливостям формування комунікативної  компетентності з застосуванням методів симуляційного навчання (Наталія Бількевич); особливостям підготовки стандартизованих пацієнтів (Наталія Петренко).

Одне з занять наживо було присвячене ще одній симуляції – учасникам курсів запропонували пройти ОСКІ з віртуальною симуляцією кейсів, які розробили кураторки.

Під час дебрифінгу були обговорені переваги та недоліки такого формату ОСКІ. Погодились, що за умови дистанційного навчання такий іспит допомагає перевірити такі складові клінічної компетентності студентів, як збір скарг та анамнезу, клінічне мислення, вміння застосувати діагностичний алгоритм, призначити лікування, орієнтуватися в етичних/юридичних питаннях, тощо. Доцентки Наталія Бількевич та Наталія Галіяш представили можливості платформи Moodle та різні типи питань для використання в віртуальних кейсах. Наталія Галіяш ознайомила з платформами CAPSULE та CASUS, на яких представлені різноманітні віртуальні пацієнти, та які доступні для викладачів нашого університету безкоштовно, за умови реєстрації з університетської скриньки @tdmu.edu.ua.

На останньому занятті обговорювали домашнє завдання – створити кейс для ОСКІ з віртуальною симуляцією кейсів. Більшість учасників відповідально поставилися до завдання і представили цікаві розробки віртуальних пацієнтів.

Дякуємо всім учасникам за активну та відповідальну участь у курсах. Їх проведення та належна підготовка викладачів дасть змогу реалізувати заключний етап проєкту SAFEMED+, а саме імплементація пілотних ОСКІ з віртуальною симуляцією кейсів для студентів 4 та 5 курсів факультету іноземних студентів.

Висловлюємо вдячність партнерам з проєкту SAFEMED+ за плідну співпрацю, а адміністрації нашого університету – за постійну підтримку наших ініціатив.   

Інформація надана Надією Пасякою та Наталією Галіяш.

Світлини кураторів курсів.