Доцентка ТНМУ Галина Лой прочитала лекцію «Академічна доброчесність і «Крок-1» для студентів медичного факультету
6 червня 2025 року у рамках підготовки студентів 3-го курсу медичного факультету (групи 301–328 та 331–336) до ліцензійного іспиту «Крок-1», доцентка кафедри фармакології з клінічною фармакологією Галина Лой прочитала тематичну лекцію «Академічна доброчесність і Крок-1». Захід мав на меті не лише акцентувати на важливості дотримання принципів чесності під час іспиту, але й сформувати у студентів відповідальне ставлення до академічної культури загалом.
Саме зараз в Україні питання академічної доброчесності є надзвичайно актуальним, оскільки від якості освіти, довіри до дипломів та наукових досліджень залежить репутація не лише окремого університету, а й усієї держави у світовій академічній спільноті. В умовах війни та глобальних викликів Україна прагне інтегруватися у європейський простір вищої освіти, де доброчесність є базовою цінністю. Формування культури чесності серед студентів і викладачів – це інвестиція в професіоналізм, відповідальність і стійкість суспільства.
Останнім важливим кроком у зміцненні академічної доброчесності стало ухвалення Наказу Міністерства освіти і науки України № 576 від 17 квітня 2025 року, яким затверджено Методичні рекомендації щодо застосування інструментів та механізмів для трансформації функціонування закладів вищої освіти на засадах прозорості та доброчесності.
Цей документ передбачає впровадження чітких процедур в освітньому процесі, розширення участі студентів у формуванні доброчесного академічного середовища, а також зобов’язує університети до більшої відкритості, зокрема, щодо фінансових потоків, оприлюднення статистичних даних, протоколів засідань та інших управлінських рішень.
Захід розпочався з цитати Клайва Стейплза Льюїса: «Доброчесність – це коли ти чесний, навіть коли тебе не видно», яка задала тон розмові про важливість дотримання принципів чесності у навчанні. Під час лекції було висвітлено основи академічної доброчесності, типові порушення та відповідальність за них, а також правила чесного складання ліцензійного іспиту КРОК-1. Лекторка навела реальний приклад виявленого порушення працівниками ДНП «Центр тестування» під час складання КРОК-2, акцентувавши на наслідках таких дій і дисциплінарній відповідальності, яку поніс здобувач освіти.
Галина Лой також анонсувала запуск програми «Амбасадори академічної доброчесності: формуємо культуру чесності разом!», яка активно впроваджується в ТНМУ та спрямована на залучення студентської молоді до просування принципів чесності, відповідальності та прозорості в освітньому середовищі. У межах лекції було оголошено відкритий набір до участі у програмі, що відкриває можливості для ініціативних здобувачів освіти стати лідерами змін у своєму академічному середовищі.
Наприкінці лекції було проведено анонімне опитування «Академічна доброчесність та КРОК-1: що обираєш ти?», результати якого засвідчили відповідальне ставлення студентів до дотримання принципів чесності під час складання іспиту.
Переважна більшість респондентів підтвердила, що чесна здача КРОК-1 є надзвичайно важливою для їхнього професійного майбутнього.
1. Чи вважаєш чесну здачу КРОК-1 важливою для своєї майбутньої професії?
Серед основних причин порушень академічної доброчесності студенти назвали страх не скласти іспит та надмірне навантаження.
2. Що, на твою думку, найбільше підштовхує студентів до порушення доброчесності?
За шкалою від 0 до 10, більшість студентів оцінили власну готовність скласти іспит чесно на рівні 8–10.
3. Наскільки ти впевнений(а), що зможеш скласти КРОК-1 без порушення доброчесності? (0 — зовсім не впевнений, 10 — повністю впевнений)
У відповідях на відкрите запитання «Що для тебе означає чесно скласти КРОК-1?» студенти наголошували на важливості не користуватись забороненими пристроями чи допоміжними засобами, уникати сторонньої допомоги та прагнути до об’єктивної оцінки своїх знань.
На запитання «Яку пораду ти дав(ла) б другові, який хоче скористатися шпаргалкою?» більшість відповідей закликали утриматися від такого кроку, оскільки це не тільки неетично, а й загрожує серйозними наслідками. Студенти підкреслювали, що навіть невелике зусилля в підготовці є значно ціннішим, ніж ризиковані спроби обману, а також виявляли солідарність із тими, хто вчиться самостійно.
Лекція та результати опитування переконливо продемонстрували, що студенти ТНМУ розуміють важливість академічної доброчесності як ключової цінності професійного становлення. Усвідомлення відповідальності, прагнення до чесного здобуття знань і готовність протистояти спокусі порушень свідчать про зріле академічне середовище, в якому формується не лише фахівець, а й людина з високими етичними стандартами. Саме такі підходи забезпечують довіру до результатів іспиту КРОК-1, підтримують репутацію університету та зміцнюють авторитет української медичної освіти у світі.